Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ting som irriterer, vol II

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-10-16, 13:02   #361
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ting som irriterer, vol II

Jeg vet at trikketurer er et gjennomgangstema for meg her (på tross av at jeg faktisk liker trikken sånn egentlig), men altså:
Når trikkene er så fulle at de kjører forbi holdeplassene hvis ingen skal av, og folk på presse seg på trikken for å komme med... Er det da greit å faktisk sette seg ned på de klappsetene som er i barnevogn/stå-områdene?

Jeg tenker som så at når det er så trangt, så kan man i stedet for de fire personene som kan sitte på de klappsetene bakerst i 19-trikken få plass til ca 6 ekstra personer. Derfor synes jeg det er på grensen til uhøflig å sette seg ned der når det er så fullt som det er nå, i stedet for å gi rom til flere folk som veldig gjerne skulle ha kommet i tide på jobb/skole. Så dette irriterer meg i dag.
(Jeg tar da for ordens skyld utgangspunkt i at det er snakk om friske og raske mennesker som klarer å stå på trikken de minuttene det tar fra Ljabru til Jernbanetorget.)

Men er jeg helt på jordet når jeg tenker sånn?

Gammel 27-10-16, 13:06   #362
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

All den tid du ikke kan vite om de som setter seg der er friske og raske mennesker som kan stå på trikken, så er det nok like greit å bare la det fare.

Gammel 27-10-16, 13:22   #363
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Njulaif, her.

Men er jeg helt på jordet når jeg tenker sånn?

Ja. Nettopp pga. det Niobe sier. Du vet jo faktisk ikke. Så du risikerer å irritere deg over folk som legitimt setter seg ned.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 27-10-16, 13:25   #364
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

All den tid du ikke kan vite om de som setter seg der er friske og raske mennesker som kan stå på trikken, så er det nok like greit å bare la det fare.

Sant nok det, men jeg må innrømme at jeg tviler sterkt på at av de fire som satt der i dag - tre ungdommer på 17-isch og en mann på typ 30 med stor koffert som han bar opp trappa inn i trikken rett foran meg - er så svake at de ikke kan stå og gi plass til flere i solidaritetens tegn. Ikke dermed sagt at ikke både 17-åringer og 30-åringer kan trenge å sitte, men det er bare alt for mange som gjør sånt. Så mange at det bare ikke kan stemme at alle disse folkene faktisk trenger å sitte der når det er så fullt.

Og, ja, jeg vet at det er ikke alle sykdommer og lyter man kan se med det blotte øye.

Jeg tror ikke en gang det er snakk om å være bevisst uhøflig, jeg tror rett og slett ikke folk tenker seg om. Spesielt klokken 07.00 om morgenen.

Gammel 27-10-16, 13:28   #365
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det blir uansett bare spekulasjoner, og hva om det er 2 av 3 som sitter der som har god grunn? 4 av 5? 1 av 3? Hva vil du gå i gang med, fremvisning av helseattest?

Gammel 27-10-16, 13:34   #366
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Standard

Det blir uansett bare spekulasjoner, og hva om det er 2 av 3 som sitter der som har god grunn? 4 av 5? 1 av 3? Hva vil du gå i gang med, fremvisning av helseattest?

Eh... Nei?? Dette ble litt vel aggressivt for min del kjenner jeg.

Det er svært langt fra å irritere seg for seg selv, og ytre det i en tråd hvor poenget er (slik jeg har oppfattet det) å få lov å irritere seg mer eller mindre berettiget om de små ting i livet, til å faktisk gjøre noe spesifikt med det altså. Jeg er som nevnt fullt klar over at det finnes folk som har gode grunner for å sitte, og det kunne ikke falle meg inn å si noe til noen (om de ikke gjør noe helt horribelt rett foran øynene mine). Dette ble litt for meg kjenner jeg.

Gammel 27-10-16, 13:35   #367
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Poenget mitt var at noen ting er det egentlig ikke så mye å gjøre noe med. Noen sitter med god grunn, noen ikke, og siden man aldri kan vite hvem som gjør hva, så er jeg tilbake til det første svaret mitt: la det fare.

Gammel 27-10-16, 13:39   #368
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Standard

Poenget mitt var at noen ting er det egentlig ikke så mye å gjøre noe med. Noen sitter med god grunn, noen ikke, og siden man aldri kan vite hvem som gjør hva, så er jeg tilbake til det første svaret mitt: la det fare.

Mye like minst halvparten av de tingene folk har skrevet om i denne tråden...

Gammel 27-10-16, 13:40   #369
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Njulaif, her.

Mye like minst halvparten av de tingene folk har skrevet om i denne tråden...

Ja, men du spurte faktisk om du var på jordet i denne sammenheng. Det korte svaret på det er "ja", og i tillegg har jeg begrunnet hvorfor.

Selvsagt er man like fullt på jordet i andre sammenhenger også, men det virket faktisk som du lurte oppriktig.

Gammel 27-10-16, 13:40   #370
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg irriterer meg mer over de som går inn på bussen, stopper opp i midtgangen ca halvveis inn, og stiller seg der, selv om det er masse ledige seter lenger bak. Blokkerer hele midtgangen slik at det blir stappfullt av ståpassasjerer foran dem, som ikke kommer forbi, og SER det ikke, fordi de står med headset på og stirrer ned i mobilen.

Seriøst Niobe, "Hva vil du gå i gang med?"? Hva vil egentlig noen gå i gang med, på grunn av ting de skriver her at de irriterer seg over? Ingenting. Dette er en slik tråd. Og det meste her er sånt som man ikke får gjort noe med, eller har noen som helst planer om å prøve å få gjort noe med. Som for eksempel 4G-fyren fra Telenor.

Gammel 27-10-16, 13:43   #371
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Seriøst Niobe, "Hva vil du gå i gang med?"? Hva vil egentlig noen gå i gang med, på grunn av ting de skriver her at de irriterer seg over? Ingenting.

Hun spurte om hun var på jordet som tenkte sånn, og mitt svar er "ja". Det retoriske spørsmålet "hva vil du gå i gang med" var for å poengtere hvorfor det er på jordet å tenke sånn.

Jeg ser selvsagt at det kan ha vært meningen man skulle svare "nei".

Hadde alle spurt om det var på jordet å irritere seg over ting i denne tråden, så hadde det selvsagt blitt mange "ja", med ulike begrunnelser.

Gammel 27-10-16, 13:49   #372
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er slett ikke på jordet å tenke at man gjør det man kan for at det skal bli plass til flest mulig på trikken, ved å la være å sette seg på klappsetene hvis man er frisk og rask, når det er behov for ståplasser. Selvsagt burde man tenke slik.

Jovisst, kanskje den som sitter på ytterste setet og har posene på setet ved siden av har sosial angst og tvangstanker, og ikke takler å sitte så nært andre at de kommer fysisk borti. Kanskje den som spiller musikk høyt eller snakker veldig høyt i mobilen er tunghørt. Kanskje den som har tastelyd på er døv og ikke hører det selv. Kanskje ungdommen som ikke reiser seg for den gamle damen har forstuet foten. Det er derfor vi ikke klager høylydt, gjør noe med det, krever fremvisning av attest (!), stønner eller himler med øynene, men nøyer oss med hjertesukk på forum.

Gammel 27-10-16, 13:54   #373
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Jeg irriterer meg mer over de som går inn på bussen, stopper opp i midtgangen ca halvveis inn, og stiller seg der, selv om det er masse ledige seter lenger bak. Blokkerer hele midtgangen slik at det blir stappfullt av ståpassasjerer foran dem, som ikke kommer forbi, og SER det ikke, fordi de står med headset på og stirrer ned i mobilen.

Olav 27, har skissert løsning for Oslo trikken, den fungerer nok på andre trikker og busser.

http://www.aftenposten.no/osloby/BYB...en-14822b.html

Jeg synes også det er frustrerende at alle ser ned i et brett eller telefon, og ikke møter blikket til noen som har lyst på, og kanskje behov for et sete, men som ikke vil rope det ut.

Gammel 27-10-16, 13:56   #374
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser Niobes frustrasjon her, det er utrolig sosialt stigmatiserende å ha en usynlig lidelse. Mengden av slike megetsigende blikk er ganske overveldende. Vi ble kjeftet på i sikkerhetskontrollen en gang fordi barnet i rullestol beveget på beina. (vi hadde for ordens skyld aldri hevdet at han var lam. ). Da klikket det for en mann i køen når vi gikk forbi, gitt.

Gammel 27-10-16, 13:59   #375
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Ok. Det virker veldig irriterende å ta trikk, så jeg får bare være glad jeg slipper.

Gammel 27-10-16, 14:12   #376
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Ja, man skal jammen være forsiktig med hva man irriterer seg over eller forventer av folk her altså, hvis man skal ta alle eventualiteter i betraktning. Jeg mener man må kunne forvente en viss grad av høflighet og omtenksomhet av folk i offentlige rom, uten å bli beskyldt for å stigmatisere de ytterst få som ikke har mulighet til å følge de sosiale kodene. Enten det gjelder å reise seg for eldre på bussen, slippe folk forbi, komme tidsnok til møter, tygge med munnen igjen, eller håndhilse og se folk i øynene.

I det minste må man vel få irritere seg, i sitt stille sinn, så lenge man ikke stønner eller sender megetsigende blikk.

Gammel 27-10-16, 14:16   #377
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Er det på jordet å forvente at folk tar hensyn til andre? Selvsagt ikke.

Er det på jordet å irritere seg over det man tror er folk som ikke tar hensyn til andre? Siden du spør, og siden man ikke kan vite med sikkerhet at dette er folk som ikke tar hensyn til andre: ja.

Har jeg forklart meg greit nå?

Gammel 27-10-16, 14:17   #378
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 357
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg irriterer meg over voksne folk som poster den derre ut med Halloween, velkommen julebukk-greia på fb. La nå de stakkars småttisene få glede seg over en gøyal anledning til å kle seg ut. Skru av utelyset, lat som du ikke er hjemme, men slutt å vær så himla bakstreversk og sur i full offentlighet.
Vi har feiret Halloween i Norge i over 20 år. Get over IT!
Og ja, jeg ser metasituasjonen jeg konstruerer her. Littt sånn: dom som sier at jeg er dom, dom er domme, dom.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv  
Gammel 27-10-16, 14:23   #379
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Er det på jordet å forvente at folk tar hensyn til andre? Selvsagt ikke.

Er det på jordet å irritere seg over det man tror er folk som ikke tar hensyn til andre? Siden du spør, og siden man ikke kan vite med sikkerhet at dette er folk som ikke tar hensyn til andre: ja.

Har jeg forklart meg greit nå?

Du har forklart deg greit, jeg er bare ikke enig.

Ja, jeg irriterer meg over det jeg tror er folk som ikke tar hensyn til andre, på bussen, i trafikken, på butikken, i marka, og andre steder. Jeg har ikke for vane å si noe eller sende megetsigende blikk, i alle fall ikke med mindre det er helt åpenbart. Men jeg irriterer meg. Og synes ikke det er på jordet. Jeg er visst ikke rausere enn som så.

Gammel 27-10-16, 14:24   #380
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

J
Vi har feiret Halloween i Norge i over 20 år. Get over IT!

Akkurat det er nok en sannhet med litt modifikasjoner? Her var det hvertfall fremdeles veldig nytt med Halloween da jeg ble mor i 2005.

Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:54.