|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
11-01-16, 19:47 | #1 |
Mother of Dragons
|
Hvor er de fornuftige hen?Jeg er så sint og så oppskjørtet.
11-01-16, 20:28 | #2 |
Shake it out!
|
Sv: Hvor er de fornuftige hen?Takk! Det hjalp å lese det.
11-01-16, 21:09 | #4 |
Er frisk!
|
Sv: Hvor er de fornuftige hen?Jeg blir så provosert av slikt som skjer i Køln og store deler av meg har bare lyst til å kaste de ut med umiddelbar virkning.
11-01-16, 21:14 | #6 |
Leser
|
Sv: Hvor er de fornuftige hen?Jeg har toppet nyhetene med å lese om 1 verdenskrig med eldste (prøve på skolen), kjenner godt at det er ubehagelig å lese om sterk nasjonalisme før 1 verdenskrig og så lese om valget i Polen I aftenposten etterpå. Når det gjelder flyktninger er det blitt voldsomt polarisert I media - og listhaug (helt uavhengig av meningene sine) er definitivt ikke noen samlende diplomat.
11-01-16, 21:37 | #7 |
By the Sea
|
Sv: Hvor er de fornuftige hen?Jeg kan ikke huske å ha opplevd en så tabloid og polarisert debatt som det siste halve året. Det er akkurat som om samfunnet kollektivt har mistet 10 IQ poeng. Er det noe i vannet? Lufta? Hvor er de kloke folka?
11-01-16, 22:15 | #9 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
|
Sv: Hvor er de fornuftige hen?Enig, Esme. Hendelsene i blant annet Køln, Helsinki og i Stockholm (?) gjorde sitt til at tanken på at Europas flyktningstrøm primært har foregått etter Darwinistiske prinsipper (den sterkestes rett) fikk ytterligere rotfeste hos meg. Når jeg i tillegg leste i en britisk avis, at middelklassesyrere betaler seg trygt over den engelske kanalen, kjente jeg at det ikke føles OK i det hele tatt.
11-01-16, 22:24 | #10 |
Tankefull
|
Sv: Hvor er de fornuftige hen?Så enig!
11-01-16, 22:29 | #11 |
Mother of Dragons
|
Sv: Hvor er de fornuftige hen?
Ikke sant? Man kan bli anklaget for rasisme på den ene siden dersom man ønsker å ta en debatt som i bunn og grunn ikke går på at man åpner grensene fullstendig.
11-01-16, 22:29 | #12 |
Yes, we can!!
|
Sv: Hvor er de fornuftige hen?Men altså, det er jo ikke sånn at asylantstrømmen (med mange unge menn, fordi de har ressurser, krefter og det er trygt nok for dem) vil avta selv om vi tar mange, mange flere kvoteflyktninger? Noe jeg absolutt mener vi burde ta. Masse. Gjøre som USA, med grundige bakgrunnssjekker og vurderinger av integrasjonsvilje og så rett på flyet. Men de andre kommer jo, og asylinstittuet er jo som det er, vi kan ikke droppe å vurdere Hussain på 18 år fordi Ahmed på 19 voldtok noen i Köln?
11-01-16, 22:32 | #13 |
Klar
|
Sv: Hvor er de fornuftige hen?Så enig, så enig, Esme! |
11-01-16, 22:32 | #14 |
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Hvor er de fornuftige hen?Også er det jo så dustete misforstått å underslå sånne overgrep - det bare fyrer jo opp under a) de crazybananas konspirasjonsteoriene i Folkedypet og b) den livsfarlige oppfatningen som åpenbart eksisterer i noen miljøer om at de kan gjøre hva faen de vil og komme unna med det. Tenk litt, for helvete, ikke bare i overskrifter!
11-01-16, 22:34 | #15 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
|
Sv: Hvor er de fornuftige hen?Takk og amen Esme |
11-01-16, 22:35 | #16 |
Usedvanlig begavet
|
Nei, men kanskje vil strømmen stoppe noe når man raskere sender ut de som IKKE har behov for beskyttelse eller trenger hjelp. Vi ser jo at enkelte også returnerer frivillig fordi tingenes tilstand ikke helt var som de hadde tenkt dit de kom.
11-01-16, 22:42 | #17 |
Yes, we can!!
|
Sv: Hvor er de fornuftige hen?Men hvordan i alle dager skal det å ta i mot flere flyktinger gjøre apparatet i stand til å vurdere asylsøknader enda raskere? De jobber jo det remmer og tøy holder allerede. Og tross at regjeringen (gudsjelov) hadde økt utsendelseskapasiteten dramatisk før flyktningekrisen så er man ikke i nærheten av å kunne transportere ut dem som får avslag heller.
11-01-16, 22:43 | #18 |
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
Re: Hvor er de fornuftige hen?Takk, der sa du i grunnen det jeg tenker i denne sammenhengen.
11-01-16, 22:45 | #19 |
Usedvanlig begavet
|
Har de gjort behandlingen av åpenbart grunnløse søknader raskere? Hence russisktalende flyktninger i retur på sykkel over Storskog.
11-01-16, 22:48 | #20 |
Like blid!
Medlem siden: Sep 2006
|
Sv: Hvor er de fornuftige hen?Hvor er liker-knappen?
|