|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteSlik er det med våre også, Inagh. Knekkende likegyldig hva som skjer på skolen og hva vennene gjør. Valget går rett og slett på at de ikke er kristne og derfor ikke ønsker å være med på gudstjeneste. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Glamorøs
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteDu mener altså at aktiv påmelding (som er innført av Utdanningsdirektoratet, ikke HEF), vil føre til mer rasisme, Rine? Du er virkelig ikke sann. Hva er det som går av deg om dagen, egentlig?
|
|
|
#3 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteNå er det jo dette som står på Udir sine sider:
|
|
|
|
#4 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteKan ikke bare skolen slutte å dra på gudstjeneste i det hele tatt, så er problemet løst?? En juleavslutning i gymsalen på skolen med juletre og julesanger er et bedre alternativ syns jeg!
|
|
|
#5 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste
Veldig enig.
|
|
|
#6 |
|
Personlig pessimist
|
Det skjer jo på en annen dag. Julegudstjenstene er aldri juleavslutning her, de har begge deler.
|
|
|
|
#7 |
|
saftig
|
Nope. Ikke her. Det er alltid samme dag.
|
|
|
#8 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
Her er det kirke siste dagen og etter kirken går de hjem klokka 11. Ja, de har en kosestund med klassen dagen før, men siste skoledag er der kirke. Dermed vil jeg iallefall her kalle det en avslutning. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Personlig pessimist
|
Ja, jeg skrev her. Som et eksempel på at det går an å ha begge deler. Jeg synes det er unødvendig å ha skolegudstjeneste siste dagen.
|
|
|
|
#10 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteI år er kirken siste dag, men de har skole etterpå, da med avslutning.
|
|
|
#11 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteDette er tredje året jeg jobber i skolen, de to foregående årene har kirka vært en annen dag, også har det vært kort skoledag siste dag før ferie, med godis, brus og film. I år er det kirke siste skoledag, og godis og alt det der etterpå. Skoledagen er vanlig og vi er ferdig kl 14.
|
|
|
|
#12 |
|
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteSlik jeg ser det så har det ikke noe å si at de fleste på en skole velger gudstjeneste. Det er ikke derfor det skal være aktiv påmelding. Man skal aktivt gjøre et valg om man ønsker å ta del i forkynnelse av den kristne tro i skolesammenheng. Noe annet blir jo helt galt. At man aktivt skal reservere seg mot forkynnelse liksom, slik det har vært til nå? Det er ganske åpenbart at det ikke er korrekt når man tenker litt over det synes jeg. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteJepp,
|
|
|
#14 |
|
Tittel og tittel....
|
Her er alt i skolens regi, vi har bare lånt kirka for å arrangere en julesamling der.
|
|
|
|
#15 |
|
søt
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteHer på våre to skoler (barnas) var det på den ene (barne)skolen mulig å melde seg AV, mens den på den andre (ungdoms)skolen så var det snakk om at det var mulig å melde seg AV men ingen visste hvor det skjemaet var. Så mine unger skal visst.
|
|
|
#16 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteMin sønn fikk valget i dag, da det sto på ukeplanen at på fredag er det kirka, og de foreldrene som ikke vil at barna skal være med må gi beskjed innen onsdag. Mao, aktiv AVmelding, og ingen lapp å sende retur heller. Vel, hva er opplegget på skolen, lurte han? aner ikke, det står ikke, svarte jeg ærlig. Nei, det gjorde ikke så mye, å være med i krika passet fint for ham, klonkluderte han. Så da gjør han det da. Jentungen skal onsdag med bhg, der har vi enda ikke hørt noe om alternativ eller mulighet til å ikke gå, men hun går nå sammen med de andre hun. Prinsipielt mener jeg absolutt at de SKULLE presentert et alternativ, selv om jeg altså ikke har planer om å benytte meg av det.
|
|
|
#17 |
|
Champagne til alt
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteJeg må inn og oppdatere, har nemlig nå sett at skolegudstjenesten er torsdag og ikke fredag, altså ikke avslutningsdagen, det er en klar forbedring, det skal de ha!
|
|
|
#18 |
|
Bedreviter
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteJeg var i dag på min første skolegudstjeneste siden ca. 1982, og jeg må si at jeg ble overrasket over graden av forkynning. Jeg har hørt flere si i disse diskusjonene at det (selvsagt) ikke drives forkynning på skolegudstjenestene, men det var det virkelig her. Hoveddelen av gudstjenesten var et julespill fremført av elever på skolen, og det var en flott del av arrangementet og helt uproblematisk i mine øyne. Men ellers var det både velsignelse, Fader vår, fortelling om jesusbarnet som gjorde mirakler i krybben og helbredet en knust fløyte (!) og i grunnen det meste av det man forbinder med en vanlig gudstjeneste (tilpasset barnespråk), slik jeg kunne bedømme det. Jeg syns virkelig det var i overkant mye – og jeg har i grunnen et svært avslappet forhold til slikt, om jeg er aldri så ateist. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteVi får jo som sagt en god beskrivelse hjem av det som skal skje både på skolen og på gudstjenesten og hos oss er det en reell gudstjeneste, med preken og forbønn og velsignelse og hele pakken. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Borte
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteDet er den typen gudstjeneste her også. Utvilsomt forkynnende og enig, det bør avskaffes som tradisjon. Ved vår skole er det gudstjeneste tre ganger i året siden kirken ligger så nær at det har vært tradisjon med gudstjeneste jul, påske og sommerferie. Det kan ikke begrunnes med fagplanen hos oss når det er så hyppig.
|
![]() |
|
|