Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Norge tilgjengelig i MineCraft

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-06-15, 08:52   #1
ZaloMon
<This space for rent>
 
ZaloMon sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2015
Innlegg: 91
ZaloMon er litt kul
Standard

Norge tilgjengelig i MineCraft

Jeg fant ikke noe "spillhjørne", så da havner det i fritid og hobby

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/p...ft/a/23468353/

Det er Kartverket som har gjort dette, og det synes jeg er utrolig tøft gjort. De er om ikke annet tidsaktuelle.
Bildet som er i VG-artikkelen er fra Lysebotn, og det ser ganske imponerende ut.
Mitt største og nærmeste favorittfjell er Gaustatoppen. Jeg lastet ned Minecraft kart fra Rjukan og Gaustatoppen - og ble skuffet .
Det ligner ikke i det hele tatt. Rjukan har veldig bratte fjell i sør og nord, men utsnitt fra Minecraft i sentrum ser ut som en hyggelig åpen slette med noen bakker på.
Likevel, dette kommer til å bli populært

Lysefjorden:

Vedlagte bilder
Filtype: jpg 2015-06-11_07.56.33.jpg (44,6 KB, 2 visninger)
__________________
99 - 03 - 08
ZaloMon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-15, 09:56   #2
ZaloMon
<This space for rent>
 
ZaloMon sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2015
Innlegg: 91
ZaloMon er litt kul
Standard

Sv: Norge tilgjengelig i MineCraft

Her er Rjukan Sentrum - mot øst. Ikke mye som minner om stupbratte fjellvegger synes jeg.


ps. jeg fikk visst med vedlegget av sentrum i første post likevel.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Minecraft_Rjukan_Sentrum.jpg (43,9 KB, 124 visninger)
__________________
99 - 03 - 08
ZaloMon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-15, 10:06   #3
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Norge tilgjengelig i MineCraft

Ja, jeg så nyheten også, ganske kult! Men nå må jeg antakelig finne ut hvordan det skal brukes av tiåringen. En lett blanding av og forventes hos oss i morgen kveld.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-15, 10:40   #4
ZaloMon
<This space for rent>
 
ZaloMon sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2015
Innlegg: 91
ZaloMon er litt kul
Standard

Sv: Norge tilgjengelig i MineCraft

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Ja, jeg så nyheten også, ganske kult! Men nå må jeg antakelig finne ut hvordan det skal brukes av tiåringen. En lett blanding av og forventes hos oss i morgen kveld.

Hehe, det er faktisk ganske enkelt!

Gå til http://minecraft.kartverket.no/
Zoom inn på området du vil hente ut.
Klikk på "Tegn" knappen.
Klikk på "Vis stedsnavn" hvis du vil ha stedsnavn hengende i høyde med skyene inne i Minecraft-verdenen. Kan være greit for å skjønne hva som er hvor
Klikk i kartet og dra ut en maske over området du vil ha.
Klikk på "Lag verden" og vent.

Etter en liten stund kommer det en nedlastingslenke under "Lag verden" knappen.

Området du henter ut kan ikke være større enn 64 kvadratkilometer.
En blokk i Minecraft er 8x8x8 meter i den virkelige verden, så her kan man altså ikke forvente at man kan bygge en kopi av huset sitt på tomta si basert på dette kartet. Mitt hus er 10x10m, så det ville bare blitt halvannen blokk

Et ?-tegn nederst til venstre på siden har forøvrig en helt presis og bra beskrivelse på hvordan man skal få dette til.

__________________
99 - 03 - 08
ZaloMon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-15, 10:45   #5
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.893
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norge tilgjengelig i MineCraft

Morsomt! Dette vil min «Jeg bygger like godt en perfekt kopi av hele gata vår»-tolvåring like!

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-15, 12:23   #6
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Norge tilgjengelig i MineCraft

Takk for forklaringen.

Jeg fant fint ut hvordan man fikk det ut, men hvordan får man verdenen inn i Minecraft? Er det bare å unzipped på en PC med Minecraft oppe liksom?

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-15, 12:27   #7
ZaloMon
<This space for rent>
 
ZaloMon sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2015
Innlegg: 91
ZaloMon er litt kul
Standard

Sv: Norge tilgjengelig i MineCraft

Dette er kartverkets egen hjelpetekst:

Installer og spill et nedlastet Minecraftkart:
Flytt den nedlastede zip-filen (fra steg 6 over) til din Minecraftkatalog:
Windows: Skriv «%appdata%\.minecraft» i adressefeltet i Windows Utforsker og dra zip-filen fra nedlastingskatalogen din.
Mac: Flytt zip-filen til «Library/Application Support/minecraft/» under hjemmekatalogen din. På norsk heter Library Bibliotek.
Linux: Flytt zip-filen til «.minecraft» direkte under hjemmekatologen din.
Dobbelklikk zip-filen i Minecraftkatalogen din. Pakk ut innholdet. Dette vil lage en ny katalog under «saves»-katalogen din som inneholder den nye verdenen.
Start Minecraft. Logg deg inn med ditt brukernavn og passord på vanlig måte.
Velg «Singleplayer»
Du vil nå se ditt nedlastede Minecraftkart som en «World». Velg denne og klikk «Play Selected World» for å åpne kartet i Minecraft.

__________________
99 - 03 - 08
ZaloMon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-15, 12:28   #8
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Norge tilgjengelig i MineCraft

De hadde en hjelpetekst altså. Nå følte jeg meg dum. /:jobber med opplæring:

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-15, 18:23   #9
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norge tilgjengelig i MineCraft

Vi laget vårt område og poden installerte i Minecraft på null komma niks ved hjelp av en tutorial fra youtube.

Han var skuffa over at alle husene var borte.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-15, 19:15   #10
ZaloMon
<This space for rent>
 
ZaloMon sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2015
Innlegg: 91
ZaloMon er litt kul
Standard

Sv: Norge tilgjengelig i MineCraft

Jenta i huset her lager gigantiske bygg (det meste er hesterelatert), og satt inn i kartverkets Minecraft kart, hadde den ene stallen hennes dekket ca halve sentrum av hjembygda mi

De husene var nok en umulighet i Minecraft slik det er lagd nå gitt.

__________________
99 - 03 - 08
ZaloMon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-15, 19:33   #11
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norge tilgjengelig i MineCraft

Jeg får jo nesten lyst til å bygge området her selv. :nerd:

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-15, 19:57   #12
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Norge tilgjengelig i MineCraft

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Jeg får jo nesten lyst til å bygge området her selv. :nerd:

Jeg også, og jeg er ikke engang spesielt interessert i Minecraft, det har vært mannens og de to eldste ungenes domene.

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-15, 20:10   #13
ZaloMon
<This space for rent>
 
ZaloMon sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2015
Innlegg: 91
ZaloMon er litt kul
Standard

Sv: Norge tilgjengelig i MineCraft

Haha, så bra

__________________
99 - 03 - 08
ZaloMon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no