Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hva kaller dere "innvandrerbutikker"?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-02-15, 11:02   #81
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.447
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva kaller dere "innvandrerbutikker"?

De som selger asiatise matvarer blir kalt for "den asiatiske som ligger der og der" og forøvrig kaller vi butikkene for det de heter/det innehaver heter. Har ikke bruk for noe samlebegrep i grunnen, ikke noe som savnes her iallfall.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-15, 11:08   #82
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.445
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva kaller dere "innvandrerbutikker"?

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Det var jo det flere steder. Jeg vokste opp på en tid da det var flest pakistanere i området som drev butikk og derav ordet. Jeg hørte drt på ungdomsskolen og videregående.

Jeg har også bodd i innvandringstette strøk, og har altså ikke hørt det i normal dagligtale, verken på åtti- eller nittitallet.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-15, 11:13   #83
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.617
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva kaller dere "innvandrerbutikker"?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nei, vet du hva! Det er slett ikke et ord som har vært i bruk i Oslo generelt. Det er vel et ord som har vært bruk i ignorante miljøer, uansett hvor i landet de har vært lokalisert.

Du trenger da ikke ta av sånn, fordi jeg sier at det har vært brukt. Det har nok vært et slanguttrykk, men å kalle folk ignorante av den grunn synes jeg er drøyt.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-15, 11:13   #84
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.951
Blogginnlegg: 837
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva kaller dere "innvandrerbutikker"?

Jeg synes det er helt greit å si innvandrerbutikk. Det er jo et positivt ord, det er FrP som har monopol på at innvandrer=negativt, og det synes jeg godt man kan gjøre noe med. Men jeg kaller ikke folk som driver butikk for innvandrer med mindre det er en del av det de selger. Jeg går f.eks. til en frisør som drives av vietnamesiske innvandrere, men jeg kaller det jo ikke en innvandrerfrisør av den grunn. Eller om en Rema-butikk drives av en pakistaner, så er det jo Rema. Den innvandrerbutikken jeg bruker mest drives av tyrkere, tror jeg, de selger turkish delight og annet tyrksik snacks. Men mest av alt et stort og flott utvalg av frukt og grønt, så vi kaller den bare "grønnsaksbutikken på Helsfyr".

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-15, 11:36   #85
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.445
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva kaller dere "innvandrerbutikker"?

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Du trenger da ikke ta av sånn, fordi jeg sier at det har vært brukt. Det har nok vært et slanguttrykk, men å kalle folk ignorante av den grunn synes jeg er drøyt.

Å kalle noen som sier "stanersjappe" ignorant syns jeg er virkelig innafor. Særlig om de mener det er helt grei slang.

Du fremstilte det som det hadde vært et helt vanlig uttrykk i Oslo, og dette jeg rett og slettet uenig med deg i. At deg har vært akseptert i visse miljøer er en helt annen sak.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-15, 11:45   #86
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva kaller dere "innvandrerbutikker"?

Hva mener du med visse miljøer?

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-15, 14:12   #87
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 11.020
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva kaller dere "innvandrerbutikker"?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Å kalle noen som sier "stanersjappe" ignorant syns jeg er virkelig innafor. Særlig om de mener det er helt grei slang.

Du fremstilte det som det hadde vært et helt vanlig uttrykk i Oslo, og dette jeg rett og slettet uenig med deg i. At deg har vært akseptert i visse miljøer er en helt annen sak.

De fleste jeg kjente til som snakka om "stanere" og "stanersjappe" hadde selv foreldre fra Pakistan, eller var i samme kompisgjeng. Jeg vil i hvert fall ikke kalt dem ignorante da. Det var et vanlig uttrykk i enkelte miljøer jeg kjente til på begynnelsen av 80-tallet. Om det var vanlig i hele Oslo har jeg ingen forutsetning for å vite, siden jeg overhode ikke kjente eller kjenner hele Oslo.

I dag kaller jeg nærbutikken vår ved navn, det gjør jeg med alle butikker jeg husker hva heter. De jeg frekventerer i Oslo (Grønland/Brugata/Vaterlandområdet) kaller jeg ved "den som ligger omtrent etellerannetsted", siden (nye) navn ikke er min sterke side. Eksempelvis "den som ligger i Smalgangen ved Posten" eller "i Storgata nær Gunnerus" osv.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no