Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Spørsmål om vintersykling

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-01-15, 08:58   #1
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spørsmål om vintersykling

Jeg er på inne i min første sesong som vintersyklist, og fram til nå har det gått helt strålende. Jeg er imponert over hvor godt piggdekkene står på på glatt føre, og det er en kjapp og fin måte å komme seg fram på.

Men med hard is under og et lag med snø oppå, var det plutselig ikke så enkelt lenger. I dag seilte jeg over ende to ganger. Dere andre som vintersykler: Lar dere sykkelen stå innimellom, eller er det tut og kjør? Jeg har god balansen - og heldigvis god fallteknikk - men dette synes jeg er litt vanskelig.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-15, 09:37   #2
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.906
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om vintersykling

Jeg har til nå i vinter sykla hver dag med unntak av én - da hadde låsen fryst fast. Det gikk bra i morges også, men snø oppå forræderisk, speilblank og ustrødd is er ikke til å spøke med. Jeg har også hatt problemer på turer med veldig mye løssnø - hater følelsen av at hjulene sklir ut. Bedre blir det ikke av at jeg har sykkelvogn med 54 kg barn og to sekker oppi, pluss gjerne to gjennomhullede poser med skøyter og hjelmer på styret. Ikke har jeg pigger heller, og bakbremsen er fryst og ute av drift. (Det hjalp å skifte wire, men bare en drøy måned, viste det seg i morges.) Slik det ser ut nå, tror jeg at jeg må være innstilt på å gå noen dager, dessverre - i fornuftens navn. I fjor var det så lite snø; da tror jeg at jeg sykla hver dag. (Det er ikke langt, altså, og dessuten flatt.)

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-15, 10:10   #3
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om vintersykling

Ikke pigger + full sykkelvogn? Du er sprø.

Løssnø er ikke gøy. Jeg måtte trille (les: bruke kraft å skyve) sykkelen noen steder forrige uke, for her blir bilveiene prioritert. Gang- og sykkelveier kommer langt ut i rekken. Jeg prøver å unngå sykling på bilvei, for jeg har ikke lyst til å bli overkjørt.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-15, 13:09   #4
Bamsemums
Bør lage seg en tittel selv
 
Bamsemums sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 1.621
Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Spørsmål om vintersykling

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Jeg er på inne i min første sesong som vintersyklist, og fram til nå har det gått helt strålende. Jeg er imponert over hvor godt piggdekkene står på på glatt føre, og det er en kjapp og fin måte å komme seg fram på.

Men med hard is under og et lag med snø oppå, var det plutselig ikke så enkelt lenger. I dag seilte jeg over ende to ganger. Dere andre som vintersykler: Lar dere sykkelen stå innimellom, eller er det tut og kjør? Jeg har god balansen - og heldigvis god fallteknikk - men dette synes jeg er litt vanskelig.

Flott å høre om flere som sykler på vinterhalvåret!
Kan høres ut som du ikke har de aller groveste piggdekkene? Da ville ikke føret du beskriver vært noe problem.
Jeg sykler hele vinteren både med og uten sykkelvogn. Med dekkene jeg har kan jeg faktisk ta en ganske kraftig nedbremsing på is, selv med full sykkelvogn hengende bak!

Eneste jeg kan komme på er att du må tilpasse farten litt bedre, eller kjøpe noen grovere piggdekk. Det koster litt, men er i mine øyne verdt det! Rullemotstanden er heller ikke så gale som man skulle tro
Her sykles det på noen Schwalbe Ice Spiker Pro. koster 600kr stk på xxl. Får dem i både 26, 27.5 og 29''.

Kan også legge til att om dere sykler på saltede veier, husk og spyle over syklene etter endt økt! Rustede vaiere er en av mange konsekvenser av salt+manglende vedlikehold. Salt spiser opp alt.
For å forhindre att vaiere fryser fast, kan man helle litt tynn olje i vaierstrømpene

__________________
Her er det noe galt som ikke er riktig!
Bamsemums er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-15, 13:17   #5
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.906
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om vintersykling

Takk for tips! Sykkelen min var "ny" for meg på seinsommeren (kjøpt av en sykkelreparatør, så den var nyoverhalt), men allerede nå ser kjedet og tannhjulene helt skrekkelig istykkerrusta ut på grunn av salta veier.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-15, 13:45   #6
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om vintersykling

Dekkene mine er ikke de dyreste/beste, men noe midt på treet, så jeg får nok klare meg med dem. Jeg slipper heldigvis unna salt, men takk for tipset.

Tilpasse farten er nok lurt, ja. Kanskje jeg lærer litt av å bli stiv og støl og nye, interessante blåmerker?

Nå var det visst ekstremt glatt for både biler og gående i dag, med holke under et godt snølag. Hjem går det sikkert greit. Der er det bare oppover og bortover.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no