Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hva har du bakt i dag?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-12-14, 23:37   #201
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva har du bakt i dag?

Jeg har bakt favorittrundstykkene til julefrokostene og julelunsj 2. juledag. Jeg gjorde forøvrig samme feilen som i fjor, og undervurderte hvor mye de ville heve. De ble mye større enn jeg hadde tenkt.

Gammel 20-12-14, 23:38   #202
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Mange flittige damer her! Lurer på om det blir like mye baking i januar ...

frukt er ikke aktiv  
Gammel 20-12-14, 23:40   #203
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Mange flittige damer her! Lurer på om det blir like mye baking i januar ...

Det blir flere barnebursdager og antagelig også dåp i familien i januar og februar, så det blir hvertfall ikke mindre. Men jeg baker mye hele året, egentlig.

Gammel 20-12-14, 23:45   #204
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg har bakt favorittrundstykkene til julefrokostene og julelunsj 2. juledag. Jeg gjorde forøvrig samme feilen som i fjor, og undervurderte hvor mye de ville heve. De ble mye større enn jeg hadde tenkt.

Hvilke rundstykker er det? Jeg har planer om rundstykker i morgen, baking altså.

Gammel 20-12-14, 23:47   #205
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Det blir flere barnebursdager og antagelig også dåp i familien i januar og februar, så det blir hvertfall ikke mindre. Men jeg baker mye hele året, egentlig.

Du skulle bodd litt lenger sør jeg så jeg kunne bestilt 10-årskake fra deg til februar.

Yngste ønsker seg snø og maser stadig om at han synes at søsteren skal ha akebursdag. Det kommer nok snø, men det er ikke sikkert den ligger i februar.

Gammel 20-12-14, 23:56   #206
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Hvilke rundstykker er det? Jeg har planer om rundstykker i morgen, baking altså.

Litt rustikke rundstykker med rug. Disse blir litt "syrlige" og passer kjempegodt til julepålegg.

7 dl vann (lunket)
850-900 g hvetemel
100 g sammalt rug, finmalt
100 g sammalt rug, grovmalt
1 ss flaksalt
25 g gjær

valmuefrø

Jeg dobler denne oppskriften, men ikke gjærmengden. Ha alt utenom valmuefrøene og litt av hvetemelet i kjøkkenmaskin, og la den gå på lav hastighet til alt er blandet sammen. Øk hastigheten og la deigen eltes i 10 minutt. Justér med mer hvetemel hvis deigen er veldig klissete, men litt klissete kan den godt bare være. Jeg har lært av svigermor at rundstykkene blir saftigst når deigen knapt er til å ta i.

Hev en halvtimes tid på lunt sted. Bak ut rundstykker. La dem etterheve til dobbel størrelse. Pensle med vann og strø på valmuefrø (og gjerne mange andre typer frø, men da streiker mine barn ), stek på ca 200 grader. Jeg vet ikke hvor lenge, men de får ikke så veldig farge. Oppbevares i fryser og tines i stekeovn. Blir som nystekte.

Gammel 20-12-14, 23:58   #207
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Jeg baker ofte, gjærbakst er min spesialitet.

Guttemammis er ikke aktiv  
Gammel 21-12-14, 00:01   #208
Bean
Erfaren

Bean sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Bean er populærBean er populærBean er populær
Standard

Bakt glutenfrie boller og fryst ned. Regner med at de får bein å gå på i romjula.

Gammel 21-12-14, 00:04   #209
millact

Standard

Takk for oppskrift, Niobe! Skal nok rekke å få bakt selv om vi kanskje "plutselig" skal på frokost med venner på Scandic Bystranda. Må derfor stupe i seng nå, så jeg kommer meg opp.....

Gammel 21-12-14, 13:38   #210
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Pepperkakedeig laget jeg i går. Den skal hele familien bake ut i morgen. Kransekake og shortbread er bakt og i dag blir det bordstabelbakkels.

Gammel 21-12-14, 14:54   #211
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Aniskringler. Dufter godt i huset!

Gammel 21-12-14, 23:15   #212
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Stollen med marsipan og aprikoser.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv  
Gammel 21-12-14, 23:20   #213
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Tror jeg skal gå å lage noe marsipan nuh.

frukt er ikke aktiv  
Gammel 21-12-14, 23:32   #214
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Gresk julebrød til gårdsfolket vi hogget juletre hos. Ikke et eneste julekakeslag er i box. Begynner å bli litt svett.

Strå er ikke aktiv  
Gammel 21-12-14, 23:43   #215
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har bakt ut pepperkakene, og så har jeg bakt (kjempegodt!) julevørterbrød.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv  
Gammel 21-12-14, 23:57   #216
millact

Standard

Nennes grove rundstykker.

Gammel 22-12-14, 00:05   #217
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

I dag har Snuppa bakt kransekakefingre. Så reiste ungene på kino, og jeg bakte kolakaker (som kjeks), aniskringler ( som knuter, siden deigen ble fryktelig klissete) og chocolate chips cookies.

Gammel 22-12-14, 00:09   #218
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Pepperkaker.

Gammel 22-12-14, 00:26   #219
Lyppa

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Pepperkaker. Nå blir det ikke bakt mer.

Lyppa er ikke aktiv  
Gammel 22-12-14, 01:42   #220
Optimist
Teacher.

Optimist sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Optimistmannen og jeg har laget en langpanne og 55 små Sarah Bernhardt.
(Vi gir bort mye av dette da. )

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:26.