Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hva har du bakt i dag?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-12-14, 16:54   #1
Albertine
Bør lage seg en tittel selv

Albertine sin avatar

Medlem siden: Oct 2014
Blogginnlegg: 38
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva har du bakt i dag?

Risboller i fryseren, deig til negerprinser og pepperkaker i kjøleskapet. Hornsaltboksen i skapet var merkelig nok tom, så det må handles før kakemenndeigen kan settes. Men når alt dette er ferdig, så er bakinga over også.

Albertine er ikke aktiv  
Gammel 20-12-14, 17:24   #2
Mrs. S

Mrs. S sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Colakaker, Neiman Marcus cookies og Caramel Crunch Candy. http://www.passionforbaking.com/blog...-crunch-candy/
Men jeg bruker ikke Manuelas karamelloppskrift, den er for komplisert for meg.

Mrs. S er ikke aktiv  
Gammel 20-12-14, 22:18   #3
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mrs. S, her.

Caramel Crunch Candy. http://www.passionforbaking.com/blog...-crunch-candy/

Mmm, denne ble jeg fristet av.

Gammel 20-12-14, 23:09   #4
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mrs. S, her.

Colakaker, Neiman Marcus cookies og Caramel Crunch Candy. http://www.passionforbaking.com/blog...-crunch-candy/
Men jeg bruker ikke Manuelas karamelloppskrift, den er for komplisert for meg.

Oi! Hjemmelagd Toppris jo.

Gammel 20-12-14, 17:26   #5
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Tyske skiver og brune pinner her i dag. Fra før pepperkaker, sarah b, kakemenn, fudge, julekaker og vørterbrød.

Gammel 20-12-14, 20:45   #6
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Første året jeg knapt har laget noe julegodt, kun pepperkaker, karameller og lussekatter.
I dag bakte jeg en ny ladning lussekatter.

Guttemammis er ikke aktiv  
Gammel 20-12-14, 21:25   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I dag har jeg laget eggefrie bunner til Sarah Bernhardt (av Odensemarsipan) som skal gjøres ferdig i morgen. Så har jeg laget delicatobullar, lønneglaserte nøtter med julesmak og maldonsalt, samt salte, krydrede bakte mandler. Skal ha de to sistnevnte i cellofanposer og gi bort til jul, men jeg sliter med å holde fingra av fatet selv for de er så gode! Har måttet passe på at mannen ikke småspiser av dem.

I morgen skal jeg lage mandelstenger, smultringer og kanskje brune pinner/kanelpinner om jeg får tid. Skal ha middagsgjester på ettermiddagen så jeg må se hva jeg rekker over.

Gammel 20-12-14, 21:40   #8
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mandelsplitter med melkesjokolade. Med godt ristede mandler. Så godt at jeg prøver å glemme at jeg har dem.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg image.jpg (313,6 KB, 20 visninger)
Gammel 20-12-14, 21:43   #9
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

I dag har jeg bakt den julekaken som staar överst i denne linken:

http://www.dagbladet.no/2014/12/17/t...lers/36585721/

liefje er ikke aktiv  
Gammel 20-12-14, 22:31   #10
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Enda flere Jamie Oliver-trøfler her, skal gi bort noen i julegave, dessuten får de nok bein å gå på her hjemme og.

Gammel 20-12-14, 22:52   #11
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har lagd pepperkakedeig, det er jo en start.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv  
Gammel 21-12-14, 00:24   #12
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Vannkringler, fløtekarameller og har laget 3 av 4 deler av troikakonfekt.

Gammel 21-12-14, 00:37   #13
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har bakt favorittrundstykkene til julefrokostene og julelunsj 2. juledag. Jeg gjorde forøvrig samme feilen som i fjor, og undervurderte hvor mye de ville heve. De ble mye større enn jeg hadde tenkt.

Gammel 21-12-14, 00:45   #14
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg har bakt favorittrundstykkene til julefrokostene og julelunsj 2. juledag. Jeg gjorde forøvrig samme feilen som i fjor, og undervurderte hvor mye de ville heve. De ble mye større enn jeg hadde tenkt.

Hvilke rundstykker er det? Jeg har planer om rundstykker i morgen, baking altså.

Gammel 21-12-14, 00:56   #15
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Hvilke rundstykker er det? Jeg har planer om rundstykker i morgen, baking altså.

Litt rustikke rundstykker med rug. Disse blir litt "syrlige" og passer kjempegodt til julepålegg.

7 dl vann (lunket)
850-900 g hvetemel
100 g sammalt rug, finmalt
100 g sammalt rug, grovmalt
1 ss flaksalt
25 g gjær

valmuefrø

Jeg dobler denne oppskriften, men ikke gjærmengden. Ha alt utenom valmuefrøene og litt av hvetemelet i kjøkkenmaskin, og la den gå på lav hastighet til alt er blandet sammen. Øk hastigheten og la deigen eltes i 10 minutt. Justér med mer hvetemel hvis deigen er veldig klissete, men litt klissete kan den godt bare være. Jeg har lært av svigermor at rundstykkene blir saftigst når deigen knapt er til å ta i.

Hev en halvtimes tid på lunt sted. Bak ut rundstykker. La dem etterheve til dobbel størrelse. Pensle med vann og strø på valmuefrø (og gjerne mange andre typer frø, men da streiker mine barn ), stek på ca 200 grader. Jeg vet ikke hvor lenge, men de får ikke så veldig farge. Oppbevares i fryser og tines i stekeovn. Blir som nystekte.

Gammel 21-12-14, 01:01   #16
Bean
Erfaren

Bean sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Bean er populærBean er populærBean er populær
Standard

Bakt glutenfrie boller og fryst ned. Regner med at de får bein å gå på i romjula.

Gammel 21-12-14, 00:58   #17
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Jeg baker ofte, gjærbakst er min spesialitet.

Guttemammis er ikke aktiv  
Gammel 21-12-14, 01:04   #18
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Takk for oppskrift, Niobe! Skal nok rekke å få bakt selv om vi kanskje "plutselig" skal på frokost med venner på Scandic Bystranda. Må derfor stupe i seng nå, så jeg kommer meg opp.....

Gammel 21-12-14, 14:38   #19
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Pepperkakedeig laget jeg i går. Den skal hele familien bake ut i morgen. Kransekake og shortbread er bakt og i dag blir det bordstabelbakkels.

Gammel 21-12-14, 15:54   #20
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Aniskringler. Dufter godt i huset!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:32.