Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Ampere og slikt

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-11-14, 12:58   #1
Olifant
Fersk i gamet
 
Olifant sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.813
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ampere og slikt

Vi driver og skal kjøpe nye hvitevarer til kjøkkenet og siden verken jeg eller mannen er særlig praktisk anlagte har vi flere spørsmål enn svar for å si det mildt.

Ut fra hva jeg kan se er uttaket til kokeplata og den innebygde ovnen på samme kurs på 20 ampere. Er det da ren og skjær galskap med induksjon? Jeg skjønner jo at vi ikke kan maxe både den og stekeovnen samtidig, men det vil vi jo sjelden ha behov for. Spørsmålet er om 20 ampere holder til hverdagsbruk på en induksjonstopp og en vanlig stekeovn?

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-14, 13:01   #2
Lizzie
Bør lage seg en tittel selv
 
Lizzie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.498
Lizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ampere og slikt

Da vi byttet til induksjon for mange år siden måtte vi utvide til 25 ampere. I følge elektrikeren er det helt nødvendig.
Han gjorde forresten det da vi flyttet nå sist også.

__________________
Lizzie
junior, desember 04 og Poden, september 07
Lizzie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-14, 13:50   #3
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.514
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ampere og slikt

Vi fikk beskjed om at vi trengte 25 A for frittstående stekovn med indusksjon fra selgeren sist vi var på hvitevareshopping. En elektriker jeg snakket med mente at det holdt lenge med 20A, og at de alltid tok i litt ekstra på anbefalingene.

Vi har uansett bare 16 A, så endte uten induksjon.

Det kan også hende ledningene er dimensjonert for 25 A selvom sikringen bare er 20 (Obs! Snakker om noe jeg ikke kan), og da blir det en enkel (og billigere) sak å skifte sikringen. Har jeg blitt fortalt.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-14, 19:21   #4
Moia
Feil planet
 
Moia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: På midten
Innlegg: 505
Moia er litt kulMoia er litt kul
Standard

Sv: Ampere og slikt

Selv ville jeg definitivt gått for separate kurser, selv om det verste som kan skje er at sikringen går.
Det er imidlertid stor forskjell på hvor mye induksjonstopper trekker. Be om datablad fra forhandler. Det går an å sette max effektforbruk for noen induksjonstopper. Da vil f.eks. induksjonstoppen bare skru X antall plater på full effekt samtidig.
Alt for irriterende om du spør meg, men mulig - ja.

__________________
'08, '12
Moia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-14, 19:41   #5
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.900
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ampere og slikt

Opprinnelig lagt inn av Lizzie, her.

Da vi byttet til induksjon for mange år siden måtte vi utvide til 25 ampere. I følge elektrikeren er det helt nødvendig.
Han gjorde forresten det da vi flyttet nå sist også.

Det må vi også nå.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no