Sv: Tror du på Åndenes Makt?
Har aldri sett programmet, så litt vanskelig å vite hva du tenker på. Jeg tror generelt sett på de fleste fenomener, men jeg tror ikke at fenomenen vi observerer er skapt av ånder, gjenferd, engler, djevler eller aliens.
Synes heller ikke det har en sammenheng med det å være religiøs. Finner jo alle typer religiøse folk, men de fleste religiøse har jeg inntrykk av er det på et konseptuelt plan i den forstand at de ikke tror på direkte inngripen her på jorden. Har også inntrykk av at bønn er mer et ... tja, sermonelt, sakralt, trøstende innslag enn en direkte dialog med gud? Kjenner at jeg mangler en del forklaringsbegreper for å uttrykke meg riktig.
Var selv agnostiker i mange år, men er nå ateist. Er en del på religiøse steder enda, liker godt den sakrale stillheten og setter stor pris på prekener etc, men føler at jeg seiler under falskt flagg. For meg er det å ikke tro, ikke et valg, da jeg rett og slett ikke tror. Har inntrykk at det er slik for mange som tror også, at de bare gjør det. (Det ligger jo i ordet også at tro ikke kan forklares eller rasjonaliseres)