Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hjemmelaget julegodt uten for mye sukker

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-11-14, 15:51   #1
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.111
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Hjemmelaget julegodt uten for mye sukker

Jeg kunne tenkt meg flere ideer til julegodt man kan lage som ikke har for mye sukker. Selv lager jeg

- konfekt av smeltet mørk sjokolade (85% kakao) med litt kokosfett som jeg heller over hakkede nøtter av ulike slag. Jeg heller sjokoladen over bakepapir som nøttene ligger på og deler det opp i biter når de begynner å stivne

- marsipankuler av malte mandler med litt melis av kokossukker trukket i smeltet mørk sjokolade

- eplekake av mandelmel (veldig godt!). Bruker vanlig oppskrift på eplekake men bytter ut melet med samme mengde mandelmel og sukkeret med kokossukker (1/4 av mengden sukker som er oppgitt).

Har du noen gode varianter å dele?

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-14, 17:41   #2
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.111
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjemmelaget julegodt uten for mye sukker

Alle helsekostbutikker og iHerb.com.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-14, 17:44   #3
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjemmelaget julegodt uten for mye sukker

Slike bountykuler er snadder. Med cocosa og søtning som stevia eller liknende. Har ikke oppskrift men...

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-14, 13:33   #4
Nima
Stadig innom
 
Nima sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nær Bergen
Innlegg: 807
Nima er populærNima er populærNima er populær
Standard

Sv: Hjemmelaget julegodt uten for mye sukker

Karamellstenger:
100 g mykt smør
3/4 dl tagatesse
2dl mandelmel
1/4 dl glutenmel
1/2 ts vaniljepulver
1/2 ts natron

Rør smør og tagatesse lyst og luftig
Bland det tørre og ha i.
Del deigen i to og rull til to pølser som trykkes flate på bakepapirkledd stekeplate.
Stekes på 150 grader midt i ovnen 12-15 min.
La de avkjøle nesten helt på stekeplata, skråskjær og legges på rist til de er helt avkjølt.
Oppbevares i kakeboks.

Nima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-14, 16:59   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmelaget julegodt uten for mye sukker

Jeg lager alltid Bountykuler og Snickerskuler. Bountyen er det endel melis i, men Snickersen er ganske ok, egentlig, og det lille av melis kan sikkert byttes ut med sukrin eller annet, har ikke prøvd. Du kan ta i melisen til slutt og dermed søte etter smak, vi er jo forskjellige der.

Ca. 25 kuler:
1 glass peanøttsmør, gjerne grovt
2-3 toppede ss melis
2 ts vaniljesukker eller vaniljeekstrakt (ikke essens)
8 ss agavesirup
Et par gode never grovhakkede, salte peanøtter
4-500 gram valgfri kokesjokolade til overtrekk (må ha såpass mye)

Bland alt god i en bolle. Sett i kjøleskapet i en halvtime til en time, så det blir litt fastere. Lag kuler med hendene, gjerne ha på plasthansker så henger det ikke fast i hendene. Kulene mine er på størrelse med store valnøtter, dette velger man jo helt selv.
Sett kulene på et stort papirkledd brett og sett det i fryseren en times tid. Er de frosne når de trekkes med sjokolade, får du et tykkere lag OG det stivner med en gang. Praktisk.
Smelt sjokoladen over vannbad og legg et par-tre kuler rett oppi sjokoladen. Trill dem litt rundt oppi, så de er helt dekket, så tar du dem opp og lar dem renne litt av, legg dem tilbake på brettet og sett det til avkjøling litt. Oppbevar kulene i kjøleskapet.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-14, 19:06   #6
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hjemmelaget julegodt uten for mye sukker

Myke gresskarkjeks med smak av jul

Chiakuler (krever litt "spesielle" ingredienser)


Flere oppskrifter i bloggen min, mange uten raffinert sukker , kanskje ikke så mange direkte julete da :P

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no