|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?
Ja det har jeg sett også, tror det mye gjelder vår foreldregenerasjon og ikke vår.
|
|
|
#2 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Har de foreslått det i Sverige, altså? Interessant. Det viser jo at jeg ikke har vært helt på jordet når jeg har foreslått å skille mellom ulike sykdommer. Med mindre svenske myndigheter er helt på jordet (og selvsagt uempatiske |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Halloen!
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Forslaget var vel lidelser som ikke ble bedre av å være hjemme. En prolaps lar seg vel ellers ganske greit avdekke på et røntgenbilde vil jeg tro. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Det var vel kanskje snakk om kroniske muskel- og skjelettplager også? Lidelser der man vet at pasientene ikke blir bedre, men tvert i mot forverres av langtidssykemelding.
|
|
|
#6 |
|
Halloen!
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Hvis jeg forsto Esme rett, var vel kriteriet at man ikke ble bedre ved sykmelding. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Glamorøs
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Jeg syns denne var en godt tilsvar, særlig på A-magasinetartikkelen hvor menn forteller flinke piker hvordan det gjøres.
|
|
|
#8 |
|
Halloen!
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Hva mener du med at man ikke vet, Tallulah? Er det ikke rimelig sikkert at mye av det som har kommet fram i denne tråden og i utallige artikler om saken før har noe med saken å gjøre? Det kan hende jeg leser deg feil, men jeg tolker utsagnet ditt litt som "det kan virkelig være HVA som helst, altså..." (Jeg får ikke opp linken din, så jeg får ikke lest tilsvaret, dessverre.) |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Halloen!
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Jeg synes det er fryktelig, fryktelig rart at kvinners sykefravær ikke har noe med dobbeltarbeid å gjøre, og er ganske sikker på at jeg har lest forskning som hevder det motsatte av det denne artikkelen gjør. Nesten 20 år i arbeidslivet på flere forskjellige arbeidsplasser og seks år på forum forteller meg også at det er høyst akseptert hos kvinner å la jobben vike når ting hoper seg opp på hjemmebane. Sist redigert av rine : 08-10-14 kl 08:12. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Halloen!
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Jeg leste litt om forskning på kvinners sykefravær i et dokument fra Helse- og omsorgsdepartementet. Der stor det også at det var forsket på mye i forhold til dette, men vanskelig å komme fram til et entydig svar på hvorfor forskjellen er så stor. Videre kunne jeg lese: |
|
|
|
|
|
#12 |
|
kamerat
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Ifølge Arbeidstilsynet er det hele temmelig straightforward.
|
|
|
#13 |
|
Glamorøs
|
Takk! Den syns jeg sa omtrent det samme som kronikken i DN.
|
|
|
#14 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Denne var da befriende fri for synsing og full av tall.
|
|
|
#15 |
|
Klar
|
Takk, C.C! |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Jammen vi snakkar jo ikkje berre om auke frå 80-tallet, vi snakkar om fortsatt auke lenge etter at det blei 1 års permisjon og etter at andelen kvinner i jobb har vore rimelig stabil. Figuren under er då ein artikkel publisert i PlosOne av Mykletun sin stipendiat. Den viser sjukefravær i prosent blant gravide mellom 1993 og 2007.
|
|
|
#17 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Den artikkelen var faktisk veldig interessant, så eg legg ut link til heile artikkelen:
|
|
|
#18 |
|
Halloen!
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Ja, Arbeidstilsynet har sin agenda og finner forskning som passer den... |
|
|
|
|
|
#19 |
|
kamerat
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Jeg leser deg som en som har et lite gjennomtenkt forhold til forskning, rine.
|
|
|
#20 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Vet du hva, rine, jeg synes det er akkurat det du gjør; du lar dine personlige erfaringer trumfe forskning. Nå vet jeg ikke hvor du jobber, men det er f.eks. 93 % kvinner i småskolen. Det påvirker selvsagt hvem som blir sykmeldt.
|
![]() |
|
|