Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Strikkepinnar etc på nett

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-08-14, 10:44   #1
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Strikkepinnar etc på nett

Eg har gjenoppdaga ein gammal hobby - det er vel 25 år sidan eg strikka særleg sist, og VIPS i sommar kom ei veninne i fin heimestrikka genser, som medførte at eg tok pinnane fatt og produserte min eigen. No er eg nyfrelst på strikking, men det har jammen meg skjedd mykje på strikkefronten. Bambuspinnar, maskemarkørar og til og med youtube-videoar!

Eg kjem meg aldri i butikkar - er det nokon som har tips til nettsider som sel strikkepinnar? Eg manglar kort rundpinne nr. 3.....

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-14, 10:51   #2
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.912
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strikkepinnar etc på nett

Lær deg magic loop (YouTube), så trenger du bare lange rundpinner. Jeg har pakket vekk alle strømpepinner og korte rundpinner og strikker nå bare på de aller lengste rundpinnene mine. Kjapt, enkelt og mye bedre. Spesielt fint til alt man strikker to av som ermer, sokker, votter osv.

Men ellers har vel alle strikkebutikker på nett pinner. Det er haugevis av både norske og utenlandske strikkebutikker på nett, så det er nesten bare å velge en
en.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-14, 10:55   #3
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.035
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Strikkepinnar etc på nett

Anbefaler også Magic Loop. Det aller beste er når du kan strikke to sokker eller votter samtidig. Det har eliminert problemet mitt med at jeg aldri fikk ferdig nr 2.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-14, 11:04   #4
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikkepinnar etc på nett

Og ikke fortvil om du ikke liker magic loop. Vi finnes vi også. Anbefaler butikken/nettsiden til Marte Helgetun. Det er mye fint og bra der. http://www.martehelgetun.no/butikken-min/

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-14, 11:19   #5
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.342
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strikkepinnar etc på nett

Jeg knoter mer med magic loop enn med strømpepinner, men to rundpinner! Det er genialt! Jeg liker best knitpro-pinner, for da kan man lett endre lengde, og så er de lettere å oppbevare. Bambuspinner blir for myke, med mindre de er 4mm eller tjukkere, tynnere pinner enn det bare bøyer jeg.

Jeg har kjøpt noen her og der på nett, men de fleste i den lokale sjappa, og følger med om det skulle komme noen tips i tråden. Jeg vurderer å kjøpe et helt sett et eller annet sted, siden jeg ofte trenger minst to av hver størrelse.

Maskemarkører og maskeholdere kjøper jeg på etsy.com.

__________________
"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-14, 11:23   #6
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.342
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strikkepinnar etc på nett

Takk for tips, katta! Jeg skal nok ha denne pakka.

__________________
"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-14, 11:41   #7
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Strikkepinnar etc på nett

Tuuusen takk for tips! Nei magic loop har eg ikkje høyrt om. Sist gong eg strikka var jo saman med mor mi, sånn ca 80-talet, og da kunne ein ikkje andre teknikkar enn det mor og veninner kunne - og ein trudde jo at heile verda strikka på den måten...

Eg innser at strikking er eit større univers enn eg var klar over.

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-14, 11:45   #8
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.035
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Strikkepinnar etc på nett

Jeg tenkte lenge at strikking, det var noe vi nordmenn kunne bedre enn alle andre, og småfniste litt ved tanken på amerikanere som strikket. Sikkert fordi jeg dømte ut fra det man ser av strikking i filmer, og det er jo gjerne helt latterlig fram-og-tilbakestrikking med gigantiske pinner. Hva kan det bli, liksom?

De siste årene har jeg funnet ut at jeg ikke kunne tatt mer feil, og at amerikanske strikkere har massevis av gode teknikker som fungerer mye bedre enn en del av de norske jeg har lært - særlig når det gjelder øking og felling.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-14, 11:58   #9
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.524
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikkepinnar etc på nett

Oh no! Nå har eg plutseleg handla pinnar og knappar for nesten tusen kroner...

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-14, 13:19   #10
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.912
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strikkepinnar etc på nett

Jeg hadde også et sett Knit Pro rundpinner, men de har.en lei tendens til å knekke for meg. Noen har røket i festet mellom tre og vaier og det er jo en grei sak å reklamere på (bare litt styr), men en del har også brukket midt på treverket og det får man ikke erstattet. Jeg har derfor gått over til metallpinner igjen. Gode metallpinner er faktisk bedre enn tre, synes jeg. Jeg kjøpte et sett fra Addi i Tyskland i fjor og de er knallgode. Jeg lurer på om det er de samme som Sandnes og Pt selger, de er iallefall like å se på.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-14, 13:45   #11
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.089
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strikkepinnar etc på nett

Jeg bruker stort sett bare metallpinner, og er fornøyd med det. Har akkurat lært meg magic loop også, og det er virkelig en forbedring fra å strikke sokker med fem pinner. Strikket akkurat et par babyvotter, 38 masker totalt. Det er vanligvis et mareritt, men med magic loop gikk det som en lek.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-14, 14:43   #12
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.342
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strikkepinnar etc på nett

Jeg får tårer i øynene bare å tenke på den fæle gnissinga det blir av metallpinner. Helt siden jeg hadde tannregulering i tenåra har jeg vært var for sånne gnisselyder, sliter med bestikk mot tallerken og kritt mot tavle og sånt også. Jeg kan i høyden strekke meg til Karbonz-pinner, i karbon med metalltupp. Jeg har knekt noen Knitpro-pinner, jeg og, men det får heller gå!

__________________
"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-14, 15:17   #13
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Strikkepinnar etc på nett

Da har eg googla Magic Loop, og er heilt himmelfallen over kor logisk enkelt det der var. At eg ikkje har tenkt på det før! Eg greier fint å strikke med fem pinnar, men syns det er kjekkare med rundpinne. Dessutan irriterer det meg at det alltid, uansett, blir litt lausare maskar i overgangen mellom pinnane.

Også ganske fasinert over at dama held tråden over høgre peikefinger, ikkje venstre. I all verda...


(Kilde: youtube.com)

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-14, 20:16   #14
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Strikkepinnar etc på nett

Jeg bestiller pinner fra Loveknitting.com. Rimelig frakt der.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-14, 20:26   #15
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.797
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Strikkepinnar etc på nett

Jeg har fått dilla på karbonpinner!

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no