Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-08-14, 12:05   #81
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.345
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?

Det er åpenbare grunner til at filmer og spill har aldersgrenser, men ikke bøker. Det er en helt annen måte å bli presentert for innholdet.

Jeg hadde foretrukket at mine sønner leste annen krim enn Nesbø, om de har lyst til å lese krim. Ikke egentlig på grunn av volden, men på grunn av fremstillingen av volden. Jeg synes bøkene om Hole er ekstremt grunne.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-14, 12:58   #82
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.210
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?

Det er de, men samtidig - alt de leser trenger jo ikke være så dypt heller? Jeg leste alle Agatha Christie-bøkene, noen av dem mange ganger, da jeg var sånn 13-15, og jeg leser fortsatt en og annen av nostalgiske grunner når jeg er syk og ligger i senga.

De er jo virkelig veldig grunne på mange måter, men de har sin sjarm likevel, og jeg syns ren underholdning må være lov av og til.

Sønnen min elsket Grøsser-serien da han var yngre, og jeg tror han har noe av det samme forholdet til dem som jeg har til Agatha Christie - leser fortsatt en i ny og ne. Det er virkelig ikke så mye litterær kvalitet over dem, men de appellerer tydeligvis likevel.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-14, 13:00   #83
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.345
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?

Joa, det er ikke sånn grunn jeg tenker, jeg bare synes at volden spesielt er så åpenbart skrevet for å selge. Ikke for å gi noe til historien.

Agatha Christie og Jo Nesbø kan ikke sammenlignes, altså.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-14, 13:02   #84
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.210
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?

Jeg hadde i og for seg ikke likt så godt at tolvåringen leste Jo Nesbø nå, jeg syns de bøkene er voldelige på en for "voksen" og ekkel måte. Kanskje vi egentlig mener det samme.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-14, 13:15   #85
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Har ikke fått med meg disse, noe jeg burde vite?

Bøkene til Mo Hayder er mye mer bestialske og fokusert på løsrevne kroppsdeler og "splatt" rett og slett enn for eksempel hos Nesbø. Jeg opplevde utbroderingen av kvalme og heslige detaljer så omfattende at selve storyen forsvinner.

Nesbøs bøker har en grunn fortelling, men den er ganske "klassisk" detektivsjanger og forutsigbar.

Hos Hayder blandes skrekkelige elementer i en smørje som jeg synes er mer problematisk og som jeg ikke ville likt å hatt en litteratursamtale med tolvåringen om for å si det sånn.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-14, 14:16   #86
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.133
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?

Jeg liker Jo Nesbø sine bøker ganske godt, men det er på TROSS av volden og ikke på grunn av den, så jeg skjønner hva Maverick mener.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 09:17   #87
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 11.028
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Bøkene til Mo Hayder er mye mer bestialske og fokusert på løsrevne kroppsdeler og "splatt" rett og slett enn for eksempel hos Nesbø. Jeg opplevde utbroderingen av kvalme og heslige detaljer så omfattende at selve storyen forsvinner. (..).

Takk for oppdatering, trenger ikke bli bedre kjent med Hayder kjenner jeg.

Strå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-08-14, 10:51   #88
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?

Mo Hayder er definitivt mer "rå" enn feks Nesbø ja.
Men jeg liker Hayder sine bøker også jeg da.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-14, 19:36   #89
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.549
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Om 3 ord er i nærheten av sannheten, så er det vel utafor, men om dette barnet er en dårlig leser, synes jeg definitivt at man skal få bøker tilpasset eget nivå og likevel få lov til å føle glede og mestring av å "lese til gull".


Helt i nærheten av sannheten, og leseferdigheter som er helt greit. Men her blir alle bøker godkjent.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-14, 20:45   #90
era
Bør lage seg en tittel selv
 
era sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
Innlegg: 3.538
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?

Tja...både og, jeg kjøper bøker og anbefaler bøker. Hva de låner er opp til dem, men jeg kunne finne på å sensurere noe til 9 åringen. Hun får ikke lese v for vendetta og et par andre tegnede ting hun er veeeldig sugen på. Hun får se potter filmene etter hun har lest boka, (Helt i slutten på femeren nå)Hun er direkte bitter over å ikke få lese Hunger games, jeg har dem derfor kun på engelsk hun mestrer ikke lange bøker på engelsk ennå. Jeg setter altså litt grenser for henne. 14 åringen leser det han vil og er heldigvis motagelig for innspill og leser stort sett det jeg foreslår fordi han har mye samme smak som meg (tror han)og har fått det for seg at noen bøker er viktig å ha lest, jeg regner med at det kommer av en hvis veiledning fra meg, så jeg kommer ikke helt fra at jeg påvirker ham ganske kraftig fortsatt selv om han lizzom har fritt valg.

__________________
00 04 10
era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-14, 08:36   #91
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?

Jeg var en lesehest og fikk lov til å lese det jeg ville. Selv om jeg er sikker på at moren min rev seg i håret over Starlet klubb-bøker ol.

Jeg har begrenset noen bøker hjemme fordi jeg anser leseren for liten og bør trene om leseferdighetene sine. (F.eks. vente med Hobbiten.)

Eldstemann tror jeg kunne ha fått lest hva som helst, bare han hadde lest.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-14, 09:35   #92
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.874
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Legger dere føringer for hva slags bøker barna deres får lese?

Mine gutter leser så lite så jeg hadde vært glad om de hadde lest noe.. voksenbøker er uansett ikke noe tema å lese for de.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no