Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærerstreik!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-06-14, 13:37   #181
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.348
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Opptatt av fag, vil jobbe med barn og unge i utvikling, liker å undervise. Tja?

Jammen herregud. Det går da vel helt fint an å både ha de (rimelig goddamn opplagte, spør du meg, når man i det hele tatt vurderer læreryrket) tingene du ramser opp der, og fortsatt ha øye for betingelser og lønn?

Eller er "jeg har kun øyne for den oppvoksende generasjon og er ikke et snev på hugget for å sikre kolleger og meg selv gode betingelser" en del av arbeidsbeskrivelsen?

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 13:37   #182
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.917
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Med all den uviljen som "folk flest" har mot lærere så kan jeg ikke tro annet enn at det i bunn og grunn ligger misunnelse bak. Misunnelse fordi vi har så mye "ferie", og vi går hjem kl 14 hver dag. Folk må fader rullan meg våkne opp snart.

*kaster ut en brannbombe*

Anne C er aktiv nå  
Gammel 26-06-14, 13:37   #183
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Du hører "jeg vil ha mye fri", jeg hører "jeg kan ikke gjøre en god jobb hvis jeg ikke kan jobbe lange dager i stressperioder".

To spørsmål til dere som stusser over lærerstreiken:
-mener dere at man skal få avspassere eller få betalt for overtid, eller mener dere at man skal jobbe gratis etter ordinær arbeidstid?
-mener dere at man skal si nei til kompetente fagpersoner som sier at de innimellom trenger å jobbe lengre dager for å klare å oppnå gode resultater?


Ett aspekt ved den nye avtalen som jeg syns kommer alt for lite fram, er de nye ordningene for vikartimer. Hvis en lærer sitter og retter på arbeidsplassen sin, så mener KS at rektor skal kunne komme og pålegge ham/henne å ta en vikartime istedenfor. For dette skal hun/han få 50 % ekstra betalt (150 % timelønn minus 100 % trekk for en arbeidstime). Problemet er at rettebunken ikke kommer til å forsvinne. Den må hun/han ta med seg hjem og gjøre på kvelden istedenfor. Den halve timen i overtidsbetaling dekker ikke den hele timen hun/han må bruke på å ta igjen det ordinære arbeidet hjemme.

Dette viser egentlig hele kjernen i konflikten. Lærerne vet at jo mer de er tilstede på skolen, jo flere oppgaver blir de pålagt. Samtidig må de fortsatt ha like mange (eller flere) undervisningstimer, timene skal forberedes, elevene skal følges opp sosialt og faglig, prøver og innleveringer skal fortsatt rettes, etc.

Det du skriver her er noe jeg også har lagt merke til, men som blir veldig komplisert PR-messig å få fram tror jeg.

Hvis det blir en avtale som dette vil det være helt nødvendig for alle lærere å være helt nitidige på notering av timebruk og kreve betaling for hvert eneste sekund som brukes på rettebunker. Det må aldri tas med rettebunker hjem og alt må skje i kontortid.

Det usynlige arbeidet må synliggjøres. Det er kjipt og går ut over tredjepart, men jeg tror kanskje det er mer virkningsfullt enn noen streik.

Guava er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 13:37   #184
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.420
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreik!

Ja, du får betalt for 43,5 t.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 13:38   #185
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.640
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Men er det virkelig sånn at dette er et ikke-problem? At alle lærere klarer å disponere tiden sin riktig og gjør de rette prioriteringer? Hvorfor er det isåfall så viktig for KS å tviholde på dette standpunktet?

Det er i hvert fall sånn at KS' forslag ikke er løsningen for å fange opp de lærerne som sluntrer unna. Det hjelper ikke at alle lærere er på skolen 7,5 time per dag, når behovet er noe helt annet.

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Skal man egentlig være der at det nærmest er et guddommelig kall, lissom?

Nei.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 13:39   #186
elg
Superduperaktiv
 
elg sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 530
elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

Sv: Lærerstreik!

I forhold til sympati tror jeg at lærerne hadde fått mer sympati hvis de klarte å innrømme at det er en god del svin på skogen. Som foreldre lurer man veldig på hva lærerne på en del barneskoler bruker all den frie tiden sin på da man ikke kan se at de bruker tiden på å lære seg nye verktøy, lage tilpasset undervisning, rette lekser / innleveringer eller gi tilbakemelding til foreldrene.

Jeg beklager å si det, men jeg har store problemer med å forstå hva lærerne bruker all tiden sin på når det tydeligvis ikke er for å gi elevene god og tilpasset undervisning.

Det er sikkert mange skoler som gjør dette på en bra måte, men vi er mange foreldre som opplever noe helt annet og da er det provoserende når alle lærere later som om denne tiden blir brukt til beste for våre barn.

Jeg har lyst til at skolene / lærerne kan være med å bidra i en diskusjon på hva man kan gjøre for å få skoler som ikke fungerer til å bli bedre. Som alle andre bedrifter så blir ikke skolen bedre enn det svakeste ledd.

elg er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 13:39   #187
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Men er det virkelig sånn at dette er et ikke-problem? At alle lærere klarer å disponere tiden sin riktig og gjør de rette prioriteringer? Hvorfor er det isåfall så viktig for KS å tviholde på dette standpunktet?

KS har mye å tjene på fast arbeidstid for lærere, for eksempel ligger det i avtalen at vi vil få langt dårligere betalt for vikartimer.

Dette med å håndtere folk som ikke gjør jobben sin skikkelig er et ledelsesproblem, og slett ikke noe som skal være grunnlag for arbeidsbetingelser for hele ykesgruppen.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 13:40   #188
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.917
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Jeg hadde ikke noe kall når jeg startet som lærer. Ikke syntes jeg det var så stas med sommerferien heller. Nå er det mer et slags kall.

Anne C er aktiv nå  
Gammel 26-06-14, 13:41   #189
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.420
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jammen herregud. Det går da vel helt fint an å både ha de (rimelig goddamn opplagte, spør du meg, når man i det hele tatt vurderer læreryrket) tingene du ramser opp der, og fortsatt ha øye for betingelser og lønn?

Eller er "jeg har kun øyne for den oppvoksende generasjon og er ikke et snev på hugget for å sikre kolleger og meg selv gode betingelser" en del av arbeidsbeskrivelsen?

Nå drar du inn lønn. De fleste vil ha en lønn som reflekterer utdanningsnivået og erfaringen til den enkelte, slik det er i dag, uten at jeg synes den ordningen er helt optimal. Sammenlignet med andre med like lang utdanning er det ikke noe å rope hurra for, men vi har stort sett trygge jobber, det betyr jo litt. Ellers er jo denne streiken et tegn på at vi er villige til å kjempe for betingelser.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 13:43   #190
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Med all den uviljen som "folk flest" har mot lærere så kan jeg ikke tro annet enn at det i bunn og grunn ligger misunnelse bak. Misunnelse fordi vi har så mye "ferie", og vi går hjem kl 14 hver dag. Folk må fader rullan meg våkne opp snart.

*kaster ut en brannbombe*

Jeg tror du tar fullstendig feil her.
Jeg tror ikke folk flest har uvilje mot lærere. Jeg tror ikke folk flest er misunnelige på lærere og jeg tror heller ikke at folk flest tror at lærere går hjem klokka 14 hver dag. Det tror jeg er fullstendig feil.

Jeg tror derimot at en del mennesker ikke går med på at lærerne har det så mye verre enn andre og at ikke lærerne er noen vinnere i "hvem som lider mest"-konkurransen. Lærerne er ikke så unike på den måten.

Det er derimot viktig at lærerne har de beste vilkårene for å gjøre en god jobb. Akkurat det er jeg villig til å støtte hundre prosent. Jeg ønsker at lærerne til mine unger skal få utnyttet sitt potensiale på best mulig måte slik at ungene får det aller beste ut av de lærerne de har.

Når man virkelig ønsker å støtte dette blir det litt provoserende å lese utsagn om at alle andre yrkesgrupper har det så fleksibelt, har så gode arbeidsplasser og har så bra arbeidstid.. Det er nemlig veldig usant. Det betyr likevel ikke at jeg vil at lærerne skal ha så dårlige arbeidstider som jeg har selv. Jeg må kjempe for å få det bedre for min yrkesgruppe og jeg deltar absolutt sammen med lærerne for å få forberdre deres vilkår.

Guava er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 13:44   #191
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.420
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreik!

9 av 10 lærere har oppgitt i en undersøkelse at de er 7,5 t på jobben hver dag.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 13:45   #192
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.917
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Jeg håper jo jeg tar feil. Men. Mister troen hver gang jeg ser på kommentarfeltene i avisene. Jeg må slutte med det.

Anne C er aktiv nå  
Gammel 26-06-14, 13:45   #193
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.348
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Nå drar du inn lønn. De fleste vil ha en lønn som reflekterer utdanningsnivået og erfaringen til den enkelte, slik det er i dag, uten at jeg synes den ordningen er helt optimal. Sammenlignet med andre med like lang utdanning er det ikke noe å rope hurra for, men vi har stort sett trygge jobber, det betyr jo litt. Ellers er jo denne streiken et tegn på at vi er villige til å kjempe for betingelser.

Jeg nevnte lønn tidligere også.

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 13:46   #194
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.348
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Med all den uviljen som "folk flest" har mot lærere så kan jeg ikke tro annet enn at det i bunn og grunn ligger misunnelse bak. Misunnelse fordi vi har så mye "ferie", og vi går hjem kl 14 hver dag. Folk må fader rullan meg våkne opp snart.

*kaster ut en brannbombe*

Yeah, sure. :flirer:

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 13:48   #195
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.842
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Hvis en lærer jobber bunden arbeidstid 7,5 timer på skolen, og så har rettearbeid som må utføres på kveldstid hjemme, blir de timene hjemme da betalt?

Du får avspassering (om sommeren) for 6 ekstra timer i uka. Hvis du jobber mer så jobber du gratis. Og det er ikke mulig å gjøre alt som skal gjøres i de travleste periodene på 6 timer i uka. I de roligste periodene vil det derimot bli temmelig kjedelig å sitte på jobb 7,5 timer om dagen.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 13:50   #196
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Nå drar du inn lønn. De fleste vil ha en lønn som reflekterer utdanningsnivået og erfaringen til den enkelte, slik det er i dag, uten at jeg synes den ordningen er helt optimal. Sammenlignet med andre med like lang utdanning er det ikke noe å rope hurra for, men vi har stort sett trygge jobber, det betyr jo litt. Ellers er jo denne streiken et tegn på at vi er villige til å kjempe for betingelser.

Sammenlignet med en del andre med tilsvarende utdanning i det offentlige og uten pålagt helge og nattarbeid er livslønn ganske grei.

Guava er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 13:56   #197
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.892
Blogginnlegg: 348
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Hvis en lærer jobber bunden arbeidstid 7,5 timer på skolen, og så har rettearbeid som må utføres på kveldstid hjemme, blir de timene hjemme da betalt?

har ikke en lærer 43,ettellerannet timers uke? Da skal vel de timene som er utover 7,5/dag brukes til slik? Sakens kjerne er vel at lærere i perioder jobber mye mer enn de 43ognoetimene og ønsker å kunne gjøre det der de jobber best?

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 13:56   #198
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.211
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Med all den uviljen som "folk flest" har mot lærere så kan jeg ikke tro annet enn at det i bunn og grunn ligger misunnelse bak. Misunnelse fordi vi har så mye "ferie", og vi går hjem kl 14 hver dag. Folk må fader rullan meg våkne opp snart.

*kaster ut en brannbombe*

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg håper jo jeg tar feil. Men. Mister troen hver gang jeg ser på kommentarfeltene i avisene. Jeg må slutte med det.

Ja, men så får lærere og organiasjonenen deres få oss andre til å skjønne hva dere egentlig vil.
I likhet med mange andre vil jeg tro, så leser jeg ikke de dypgående artiklene om dette (type på forbundene sine sider o.l), men får med meg medieoppslag fra begge sider, diskusjoner her, samt på sosiale medier.
Der fremstår ikke krav og ønsker fra lærerne helhetlig og oversiktlig, mer som
-vi har det så vanskelig på jobb at vi fortjener dette
-det er så mye bråk på jobb at vi får ikke rettet/planlagt i fred
-alle andre har det så fleksibelt på jobb, det vil vi også ha
-de tar fra oss det eneste godet vi har ed å være lærer
-og liknende synesføleargumenter.

Dette er argumenter vi andre kan kjenne oss igjen i, men de fleste av oss innfinner oss med at sånn er våre arbeidsforhold, og som Katta tidligere har bemerket så er det vel ingen andre yrkesgrupper som kjemper for en kollektiv fleksibel arbeidstidsavtale der deler av jobben (selvfølgelig) må få gjøres hjemme.

Jeg vil gjerne forstå hva dere kjemper for, men da trenger dere å kommunisere ut litt bedre og tydeligere argumenter for kampen deres enn det som skjer nå.

Forøvrig når det gjelder kommentarfeltet i avisen, det er vel ikke akkurat et sted man kan peile seg inn på en generell folkemening i noen som helst sak.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 13:58   #199
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.348
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

har ikke en lærer 43,ettellerannet timers uke? Da skal vel de timene som er utover 7,5/dag brukes til slik? Sakens kjerne er vel at lærere i perioder jobber mye mer enn de 43ognoetimene og ønsker å kunne gjøre det der de jobber best?

Ja, klart. Jeg lurte egentlig på om det er en eller annen form for overtidsbetaling/avspasering for de timene som går over disse 43,5 timene i uken.

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 26-06-14, 14:00   #200
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.917
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Ja, klart. Jeg lurte egentlig på om det er en eller annen form for overtidsbetaling/avspasering for de timene som går over disse 43,5 timene i uken.

Det er ikke noe ut over det som er fast avspasering. Noen steder kan man sikkert gjøre avtaler med rektor om en ekstra dag avspasering når man ikke behøver å sette inn vikar. Hvis det er spesielle ting.

Anne C er aktiv nå  
Lukket tråd


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no