Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Veldig viktig bunadspoll

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Har du bunad, og skal du ha den på på 17. mai?
Jeg har bunad og skal ha den på 122 56,74%
Jeg har bunad, men skal ikke ha den på fordi den ikke passer 37 17,21%
Jeg har bunad, men skal ikke ha den på fordi det er upraktisk 11 5,12%
Jeg har ikke bunad, og skal gå i noe annet, men ønsker meg bunad 14 6,51%
Jeg har ikke bunad, og går glad og fornøyd i noe annet uten ønske om bunad 26 12,09%
Brokkolidrakt 5 2,33%
Deltakere: 215. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-05-14, 08:33   #101
Rose
Bør lage seg en tittel selv
 
Rose sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.456
Rose er populærRose er populærRose er populærRose er populær
Standard

Sv: Veldig viktig bunadspoll

Har ikke bunad men har veldig lyst på bunad.

__________________
Rose
Rose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-14, 08:39   #102
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.856
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Veldig viktig bunadspoll

Jeg har ikke bunad, men ønsker meg det inmari. Jeg angrer veldig på at jeg valgte å ikke få bunad til konfirmasjonen. Dumme, trassige, raddisfjortis...
Jeg er fra Telemark og bunad eller stakk derfra er grisedyrt, men målet mitt er å få bunad før Lillesøs får til sin konfirmasjon. Det er 7 år til, jeg har god tid til å spare.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-14, 09:06   #103
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.702
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Veldig viktig bunadspoll

Opprinnelig lagt inn av Drømmedama, her.

Jeg har ikke bunad, men ønsker meg det inmari. Jeg angrer veldig på at jeg valgte å ikke få bunad til konfirmasjonen. Dumme, trassige, raddisfjortis...
Jeg er fra Telemark og bunad eller stakk derfra er grisedyrt, men målet mitt er å få bunad før Lillesøs får til sin konfirmasjon. Det er 7 år til, jeg har god tid til å spare.

Ønske seg! Veldig smart å ønske seg i stykker og biter ... vestestoff, stakkestoff, skjortestoff, mansjettknapper, søljer, veskelås, sko ... godt å slippe å kjøpe alt i en smell, og er det noen deler som er innenfor summen av det man kan få i gave, så er folk ofte ganske glad for å få gavetips i julestria.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-14, 21:48   #104
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.173
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Veldig viktig bunadspoll

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Jeg har bunad, og bruker den sjelden fordi jeg fikk den sydd om for deretter å gå ned i vekt. Men i år har jeg tenkt å bruke den, selv om vesten er slarkete...

Jeg må bare rapportere om jeg jammen hadde vokst inn i bunaden min igjen. Den satt faktisk veldig fint, og jeg har kost meg med å ha på bunad i dag, for første gang på mange år. Nesten litt rørende, og jeg tenker at det sier litt om at dette er et plagg man godt kan ha hengende i skapet hele livet og bruke når man føler for det, om enn ikke hvert år.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-14, 10:47   #105
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.700
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Veldig viktig bunadspoll

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg har ikke bunad, selv om mor maser om å kjøpe en til meg hvert år. Jeg lurer på om hun synes det er litt fattigslig å ikke ha bunad?

Jeg synes det virker som mye arbeid og så er ikke trønderbunaden så fin heller synes jeg. Så vi får se om hun får overtalt meg etterhvert.

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Er den vel! Jeg synes den er fin i snittet og rolig i fargene. Men jeg liker den blå bedre enn den røde eller grønne.

Noen som kan gjette hvilken bunad jeg har?

Nå er det jo den nye versjonene som er poppis. Gloriabunaden. Den liker jeg bedre enn de andre. (men jeg vet at de med trønderbunad utenfor barteby får mye skryt av sin)

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-14, 15:24   #106
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.784
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Veldig viktig bunadspoll

Hvorfor er det plutselig "lov" med gult, da?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-14, 15:28   #107
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Veldig viktig bunadspoll

Jeg har bunad og hadde den på.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-14, 15:35   #108
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.702
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Veldig viktig bunadspoll

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Hvorfor er det plutselig "lov" med gult, da?

Leste i avisa noe om at svart var den vanligste fargen å bruke på stakkene før i tida, fordi det var billigst. Det var rikingene som hadde råd til røde, grønne og blå klær. Så denne fargekombinasjonen var faktisk brukt en del, med dette rokokkomønsteret som er så speiselt for området. Derfor ble denne nye fargekombinasjonen introdusert i en eller annen anledning for noen få år siden.

Husfliden har jo blitt mye mindre striks på hva som er "lov" og ikke nå de senere årene. Det er lagt opp til mange flere kombinasjonsmuligheter nylig, på mange bunader, i tillegg til at de har begynt å produsere kopier av gamle folkedrakter som alternativ. Det kan hende at alle de nye, fine festdraktene som har kommet på markedet utgjør en konkurrent for Husfliden og de tradisjonelle bunadene, og at det er noe av grunnen til at de velger å innføre nye varianter. Da kan folk følge mer smak og behag også når det gjelder bunadene, i stedet for å velge en festdrakt de synes er finere.

Så kan det jo også være at man stadig finner ut mer og mer om gamle, lokale draktskikker, jo mer man dykker inn i materien, og at draktene derfor suppleres med inspirasjon fra nyere funn.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 19-05-14 kl 15:48.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-14, 15:38   #109
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.784
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Veldig viktig bunadspoll

Ah. Interessant.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-14, 15:57   #110
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.702
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Veldig viktig bunadspoll

Dette står på Husfliden sine nettsider:

Sitat:

Rundt 1950 var det fortsatt vanlig å veve sitt eget stoff til festdraktene sine, og mønster og farger varierte mer enn det gjorde i dag. Det finnes eksempler på trønderbunader fra denne perioden, der både vest og stakk har samme mønster.
I tillegg fant vi et eksemplar av modellen med svart stakk, og mønstret vest og forkle. Med det som utgangspunkt har vi rekonstruert vår nye modell Svart Gloria, med vest i silke og ull. Sjalet er en kopi av et sjal som finnes på Kunstindustrimuseet i Trondheim.

Det nevnte sjalet har også kommet til nylig, som et alternativ til cape. Visstnok ønsket designeren av den opprinnelige trønderbunaden at det skulle høre til, men det ble nedstemt fordi ungdommene på den tida ikke likte å bruke sjal. I 1923 var det visst kulere med cape. Men nå kan man altså få velge sjal i stedet, hvis man ønsker.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 19-05-14 kl 16:04.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-14, 17:31   #111
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.891
Blogginnlegg: 348
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Veldig viktig bunadspoll

Jeg synes trønderbunadene er blant de aller fineste, men siden jeg ikke kan vise til en eneste ane fra Trøndelag, var den aldri aktuell for meg. Men dere som kan burde løpe og kjøpe.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-14, 20:36   #112
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.700
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Veldig viktig bunadspoll

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg synes trønderbunadene er blant de aller fineste, men siden jeg ikke kan vise til en eneste ane fra Trøndelag, var den aldri aktuell for meg. Men dere som kan burde løpe og kjøpe.

Det er det jeg har hørt jeg også - at den er veldig pen. Men klart: I barteby ser man jo den over alt. Jeg synes den Harriet Vane sin er den aller fineste bunaden omtrent - (klart: beltestakker står kanskje ut som noe for seg selv?)

- Jeg har bare aner i Trøndelag og kan velge mellom trønderbunad eller det som heter floandrakt - som på folkemunne kalles nordtrønderbunad - og da spesielt den som kalles Frostabunad. Den er fin og litt uvanlig, synes jeg.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no