Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hva skal jeg servere på 17. mai?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-05-14, 20:42   #41
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.653
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skal jeg servere på 17. mai?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg ville ikke brukt rapsolje heller. Solsikke eller soya.

Brum. Da må jeg oljehandle. Jeg kan ikke ha i litt chiliolje eller sitronolje eller noe annet morsomt, da?

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-14, 20:42   #42
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.381
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skal jeg servere på 17. mai?

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Ja, også vil jeg lage hjemmelaget is. Det er tradisjon.

Trenger ikke det heller. Kjøp en boks og to med Lollipop, og kamufler innpakningen. Den vant en is-test her om dagen, og smaker nydelig! Og jeg som egentlig bare liker kremet vaniljeis.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-14, 20:44   #43
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.653
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skal jeg servere på 17. mai?

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Trenger ikke det heller. Kjøp en boks og to med Lollipop, og kamufler innpakningen. Den vant en is-test her om dagen, og smaker nydelig! Og jeg som egentlig bare liker kremet vaniljeis.

Men det er gøy. Og godt. Og jeg blir kvalm i dagesvis. Kan'ke gå glipp av det.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-14, 20:45   #44
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.914
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal jeg servere på 17. mai?

Vi gjør det veldig enkelt i år. Vi griller hamburgere og setter fram godt tilbehør.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-14, 20:46   #45
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.381
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skal jeg servere på 17. mai?

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Men det er gøy. Og godt. Og jeg blir kvalm i dagesvis. Kan'ke gå glipp av det.

Nei, det er sant. Enkelte tradisjoner, spesielt de som er så gode at de er kvalme, skal man holde på.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-14, 22:34   #46
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva skal jeg servere på 17. mai?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Vi gjør det veldig enkelt i år. Vi griller hamburgere og setter fram godt tilbehør.

Legg til pølser, så har du vår meny.
Vi blir bare oss fire samt besteforeldre.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-14, 12:26   #47
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.770
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skal jeg servere på 17. mai?

Vi blir 10. Eller 11.

Vi har tradisjon for biff, fra den tid vi var fire. (altså mine forelder, meg og min bror)

I fjor helgrillet min bror et par store biffer. Det var stor sukesess. Det var vel da ca 13 grader varmere enn det er meldt i år, og ikke regnet det heller.

Mannen ordnet vel og merke biff til 10 i jula, da med en "steke litt, og så ligge i ovnen en studn, stå på benken i en litn evighet, og deretter inni ovnen i en halvtime til"-løsning han fant på nettet. Det ble kjempegodt.
Det tok ca halve dagen å ordne. Jeg skal ha med meg mannen i toget, ja!

Jeg heller mot å sikte på at det ikke regner. Alternativt en stor paraply. Det har vært gjort før. Noen store kjøttstykker på grillen. Grønnsakspakker til grillen kan jeg vel lage klar på forhånd, og kjøttet likeså. Utfordringa er at mannen ser på meg og sukker, når jeg kommer med alle grønnsakspakkene... Han ønsker seg større grill. Han ønsker seg stor grill, vi har en liten en som egner seg til å ta med på tur. Men altså ikke egentlgi til å grille til ti. Med grønnsaker og kjøtt.

Hmm, kan jeg overtale ham til å kjøpe stor grill i morgen, tro? (med tak, i tilfelle regnet slår til?)

Heldigvis har vi en avtale om at de som bare kommer som gjester, har med kake/dessert, så det trenger jeg ikke tenke så mye på.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-14, 12:34   #48
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.498
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal jeg servere på 17. mai?

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Jeg mente jeg husket noe om å helle i en tyyyyynn oljestråle. Æ'kke så farlig det, altså?

Joda, du må det om du visper. Men om du kjører stavmiksetrikset kan du schmæle alt oppi med en gang.

Tynn stråle-metoden:


(Kilde: youtube.com)


stavmiksermetoden:

(Kilde: youtube.com)


Til og med Gordon Ramsey gjør det sånn:

(Kilde: youtube.com)

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-14, 12:37   #49
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.770
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skal jeg servere på 17. mai?

Man liker gordon bedre enn jamie

(selvo m jeg slett ikke har tenkt å lage majones, er det uansett uten tvil stavmikserløsningen som er det jeg ville gått for om jeg noen gang skulle gjort det)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-14, 12:45   #50
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.951
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skal jeg servere på 17. mai?

Jeg lagde aioli for første gang denne helgen, for hånd. Det avbefales på det sterkeste om man ikke ønsker å pådra seg senebetennelse. Resultatet ble bra da
Neste gang skal jeg prøve med kjøkkenmaskin eller stavmikser.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-14, 13:00   #51
Bamsemums
Bør lage seg en tittel selv
 
Bamsemums sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 1.621
Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva skal jeg servere på 17. mai?

Bacalao

__________________
Her er det noe galt som ikke er riktig!
Bamsemums er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-14, 15:04   #52
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.663
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva skal jeg servere på 17. mai?

Jeg hadde gått for spekemat tror jeg.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-14, 09:47   #53
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.797
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal jeg servere på 17. mai?

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Det æ'kke festmat på østlandet.

Ser den. Jeg er også oppvokst delvis på østlandet, delvis andre steder hvor noe lignende er hverdagsmat. Samme med mannen. Men ungene liker det, det er veldig lettvint (når man kjøper spann i frysedisken), gjestene våre er trøndere, så for dem er det festmat. Så da prøver jeg ut hvordan det føles med det mange kaller integrering. Jeg tar den lokale skikken, og går inn for å overbevise meg selv om at det er veldig bra. Har til og med skjenning. Og selvsagt øl.

(Min store sorg er at jeg ikke har noen stor, flott, gammel suppebolle jeg kan servere den fra. Skulle helst hatt av den typen Emil tredde nedover hodet. Har en utmerket brukt-/antikkforretning på veien hjem fra jobb, mulig jeg dropper innom der og ser hva jeg finner ... )

Jeg elsker reker, men hadde ikke orket å servere det her, med tre seksåringer og en niåring ved bordet. Måtte ha hjulpet dem ustanselig, og minst en hadde nektet å spise det (men hadde selvsagt vært overlykkelig med loff og smør).

Spekemat er supert, tror jeg hadde gått for det ja. Mye som kan lages og gjøres klart på forhånd, bare lage eggerøre rett før. Synes også at det ferdige rømmegrøten er helt kurant, og hadde brukt det om jeg skulle servere rømmegrøt.

Her blir det både fruktsalat m vaniljesaus, pavlova og is til dessert/kaffe.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-05-14, 10:32   #54
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.653
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skal jeg servere på 17. mai?

Vi har konkludert med reker. Det er nok noen barn som vil velge loff og smør-varianten her også, ja. Jeg tenkte jeg kunne lage noen enkle laksegrillspyd ved siden av.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-14, 10:39   #55
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.951
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skal jeg servere på 17. mai?

Reker er bra Da kan du jo imponere med hjemmelagd aioli

Jeg ville gjort det enkelt og hatt karbonader utenom til barn som ikke liker reker.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no