Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Veldig viktig bunadspoll

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Har du bunad, og skal du ha den på på 17. mai?
Jeg har bunad og skal ha den på 122 56,74%
Jeg har bunad, men skal ikke ha den på fordi den ikke passer 37 17,21%
Jeg har bunad, men skal ikke ha den på fordi det er upraktisk 11 5,12%
Jeg har ikke bunad, og skal gå i noe annet, men ønsker meg bunad 14 6,51%
Jeg har ikke bunad, og går glad og fornøyd i noe annet uten ønske om bunad 26 12,09%
Brokkolidrakt 5 2,33%
Deltakere: 215. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-05-14, 19:13   #1
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Veldig viktig bunadspoll

Har ikke bunad og går glad og fornøyd uten.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-14, 19:17   #2
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner jeg er heldig som har en bunad som passer fint helt uavhengig av vekt, ihvertfall de ca 15 jeg har svingt mellom mens jeg har hatt den. Eneste som varierer er hvor mange cm jeg har mellom der foran på brystet :godt til å forklare:.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-14, 19:23   #3
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Har bunad. Den sitter ikke så innmari godt, så i år er det litt deilig med en unnskyldning til ikke å ta den på. Jeg har nemlig begynt å spille i korps igjen, og skal tilbringe dagen i uniform.

Gammel 13-05-14, 19:27   #4
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Har bunad og skal ha den på i toget. Når vi reiser videre til mannens farmor skal jeg skifte, det er så vanskelig, om ikke umulig, å amme i bunad.

Gammel 13-05-14, 19:58   #5
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har bunad og skal bruke den.

Gammel 19-05-14, 15:24   #6
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor er det plutselig "lov" med gult, da?

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-14, 15:35   #7
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Hvorfor er det plutselig "lov" med gult, da?

Leste i avisa noe om at svart var den vanligste fargen å bruke på stakkene før i tida, fordi det var billigst. Det var rikingene som hadde råd til røde, grønne og blå klær. Så denne fargekombinasjonen var faktisk brukt en del, med dette rokokkomønsteret som er så speiselt for området. Derfor ble denne nye fargekombinasjonen introdusert i en eller annen anledning for noen få år siden.

Husfliden har jo blitt mye mindre striks på hva som er "lov" og ikke nå de senere årene. Det er lagt opp til mange flere kombinasjonsmuligheter nylig, på mange bunader, i tillegg til at de har begynt å produsere kopier av gamle folkedrakter som alternativ. Det kan hende at alle de nye, fine festdraktene som har kommet på markedet utgjør en konkurrent for Husfliden og de tradisjonelle bunadene, og at det er noe av grunnen til at de velger å innføre nye varianter. Da kan folk følge mer smak og behag også når det gjelder bunadene, i stedet for å velge en festdrakt de synes er finere.

Så kan det jo også være at man stadig finner ut mer og mer om gamle, lokale draktskikker, jo mer man dykker inn i materien, og at draktene derfor suppleres med inspirasjon fra nyere funn.

Sist redigert av My : 19-05-14 kl 15:48.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-14, 15:28   #8
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Jeg har bunad og hadde den på.

Gammel 19-05-14, 15:38   #9
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah. Interessant.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-14, 15:57   #10
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette står på Husfliden sine nettsider:

Sitat:

Rundt 1950 var det fortsatt vanlig å veve sitt eget stoff til festdraktene sine, og mønster og farger varierte mer enn det gjorde i dag. Det finnes eksempler på trønderbunader fra denne perioden, der både vest og stakk har samme mønster.
I tillegg fant vi et eksemplar av modellen med svart stakk, og mønstret vest og forkle. Med det som utgangspunkt har vi rekonstruert vår nye modell Svart Gloria, med vest i silke og ull. Sjalet er en kopi av et sjal som finnes på Kunstindustrimuseet i Trondheim.

Det nevnte sjalet har også kommet til nylig, som et alternativ til cape. Visstnok ønsket designeren av den opprinnelige trønderbunaden at det skulle høre til, men det ble nedstemt fordi ungdommene på den tida ikke likte å bruke sjal. I 1923 var det visst kulere med cape. Men nå kan man altså få velge sjal i stedet, hvis man ønsker.

Sist redigert av My : 19-05-14 kl 16:04.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-14, 17:31   #11
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 362
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes trønderbunadene er blant de aller fineste, men siden jeg ikke kan vise til en eneste ane fra Trøndelag, var den aldri aktuell for meg. Men dere som kan burde løpe og kjøpe.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-14, 20:36   #12
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg synes trønderbunadene er blant de aller fineste, men siden jeg ikke kan vise til en eneste ane fra Trøndelag, var den aldri aktuell for meg. Men dere som kan burde løpe og kjøpe.

Det er det jeg har hørt jeg også - at den er veldig pen. Men klart: I barteby ser man jo den over alt. Jeg synes den Harriet Vane sin er den aller fineste bunaden omtrent - (klart: beltestakker står kanskje ut som noe for seg selv?)

- Jeg har bare aner i Trøndelag og kan velge mellom trønderbunad eller det som heter floandrakt - som på folkemunne kalles nordtrønderbunad - og da spesielt den som kalles Frostabunad. Den er fin og litt uvanlig, synes jeg.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:11.