Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Oppskrift på lasagne?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-05-14, 18:58   #1
guttemamma
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 549
guttemamma er populærguttemamma er populærguttemamma er populær
Standard

Oppskrift på lasagne?

Noen som har en god lasangeoppskrift?
Ungene her liker knorr sin, ikke Toro sin lasagne...

Helst detaljert oppskrift da jeg ikke er flink til å lage mat.

Kan man lage stor porsjon av "tomatsausen" til lasangen? Fryse og bruke til andre ting?

guttemamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-14, 19:33   #2
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.462
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrift på lasagne?

Jeg har en oppskrift som alltid blir bra og som jeg alltid får skryt av. Kan skrive den ned senere.

Jeg gjør dog dobbelt så mye hvit saus som til originaloppskriften, mye saus er den hemmelige koden til en vellykket lasagne.

Ja, du kan lage store porsjoner og fryse.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-14, 21:03   #3
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.995
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrift på lasagne?

Ja, masse tykk, hvit saus er helt avgjørende. Med masse god ost i. Gjerne ulike typer. Dessuten synes jeg det er kjempeviktig å hvile den lenge nok etter den er tatt ut av ovnen. Trenger ofte en halvtime for å "sette seg" ordentlig.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-14, 22:51   #4
guttemamma
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 549
guttemamma er populærguttemamma er populærguttemamma er populær
Standard

Sv: Oppskrift på lasagne?

Blir glad for oppskrift! :-)

guttemamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-14, 23:07   #5
mosol
Nytt år, nye muligheter
 
mosol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.953
Blogginnlegg: 54
mosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Oppskrift på lasagne?

Kjøttfyllet jeg pleier å lage:
1 pk karbonadedeig
1 løk
1-2 gulrøtter i små biter (skivet og delt i fire)
2 stilker stangselleri i små biter
Et par teskjeer tomatpure
1-2 bokser hakkede tomater
Litt kjøttbuljong (husker ikke hvor mye 2-5 dl?)
1 dl rødvin

Blank løk, ha i gulrot og stangselleri.
Fres tomatpure med bittelitt sukker
Ha i tomater, buljong og rødvin
Stek karbonadedeig og ha den oppi
La småkoke noen timer

__________________
Storesøster (jun 05), Mellomsøster (mai 08), lillesøster (jul 11)
mosol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-14, 08:35   #6
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.914
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppskrift på lasagne?

Matprat er ganske lik Morsol sin oppskrift. Men her er saus beskrevet.

http://matprat.no/oppskrifter/familien/lasagne/

Dette er standard enkel oppskrift og godt utgangspunkt. Jeg har ofte tørre urter i sausen som får stå å koke lenge. Koke lenge er viktig. Oregano, basilikum, og litt rosmarin. Hvit pepper er sterkt, men godt, vær forsiktig.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-14, 09:31   #7
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.462
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrift på lasagne?

Her er min oppskrift, men jeg følger den ikke helt selv, dvs jeg måler ikke ingrediensene og gjør sikkert minst dobbelt.

300 g karbonadedeig
2 ss smør
2 gule løker
1 boks kryssende tomater
2 ss tomatpure
1 kjøttbuljong
1 hvitløksfedd (jeg tar definitivt mer)
Pepper
10-12 lasagneplater

3 ss hvetemel
5 dl melk
3 dl reven ost
Reven muskatt

Kommer tilbake med beskrivelse.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-14, 15:25   #8
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.462
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrift på lasagne?

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Her er min oppskrift, men jeg følger den ikke helt selv, dvs jeg måler ikke ingrediensene og gjør sikkert minst dobbelt.

300 g karbonadedeig
2 ss smør
2 gule løk
1 boks krossede tomater
2 ss tomatpure
1 kjøttbuljong
1 hvitløksfedd (jeg tar definitivt mer)
Pepper
10-12 lasagneplater

2 ss smør
3 ss hvetemel
5 dl melk
3 dl reven ost (jeg bruker mer)
Reven muskatt

Kommer tilbake med beskrivelse.

Her er beskrivelsen, jeg gjør lasagne til middag i Dag så jeg skriver ned så beskrivende som mulig etter hvert. Si i fr om det er noe du lurer på.

Ta ut melken av kjøleskapet.

Skjær løken i mindre biter, stek den gyldentfarget i smør. Legg løken over i en større kasserolle.

Ha i litt mer smør i stekepanne og stek karbonadedeigen. Når denne er stekt så har du den opp inkaserollen med løken. Ha i en buljongterning, 1 boks krossede tomater, 2 ss tomatpure (eller litt mer), hvitløk ogmpepper. La småskoler minst 20 min, trolig trenger du å helle opp i noe vann så at det ikke svir seg i bunnen.

Når løken stekes så begynner jeg med den hvite sausen (men dette kan gjøres senere). Jeg gjør minst dobbel mengde mot oppskriften her. Smelt smøret forsiktig i en stor kasserolle så at du ikke bruner det for mye. Ha i melet, jeg bruker nok noe mer oppskriften. Rør med vips til de tykner. Ha heller for lav temperatur enn for varm. Ha i noen dl melk, rør rundt ofte og pass på. Når du ser at det begynner å boble så har du i mer melk, helt til du har hatt i alt. Er det vanskelig å få den til å tykne så kan du ha i litt Maizena redning, den lyse. For å få en ekstra touch på Bechamelsausen kan du ha i 1 teskje sukker. Ha opp i osten, men spar noe.

Dekk bunnen på en form med hvit saus. Dekk med lasagneplater. Varier så med kjøttsaus, hvit saus og lasagneplater. Øverst skal du ha lasagneplater og så hvit saus..

Settes inn i ovnen på 225 grader i 20 minutter. De siste 5 minuttene har du på osten som du sparte. Dekk med alufolie hvis den får for mye farge.


Sist redigert av Pelen : 11-05-14 kl 16:38.
Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-14, 15:50   #9
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.952
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppskrift på lasagne?

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Matprat er ganske lik Morsol sin oppskrift. Men her er saus beskrevet.

http://matprat.no/oppskrifter/familien/lasagne/

Dette er standard enkel oppskrift og godt utgangspunkt. Jeg har ofte tørre urter i sausen som får stå å koke lenge. Koke lenge er viktig. Oregano, basilikum, og litt rosmarin. Hvit pepper er sterkt, men godt, vær forsiktig.

Min er også ganske lik Morsol sin, men jeg har også i tørre urter, samt bacon og noen hvitløksfedd.

Koke lenge er meget viktig

Nå fikk jeg lyst på lasagne Der får komme på middagsplanen en dag denne uken.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-14, 16:36   #10
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.381
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppskrift på lasagne?

Denne er god. Jeg bruker revet parmesan i den hvite sausen og topper også med litt parmesan. Og så utgår selleristangen (det eneste i hele verden jeg ikke liker, sammen med sukat).

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-14, 18:01   #11
mosol
Nytt år, nye muligheter
 
mosol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.953
Blogginnlegg: 54
mosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Oppskrift på lasagne?

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Min er også ganske lik Morsol sin, men jeg har også i tørre urter, samt bacon og noen hvitløksfedd.

Koke lenge er meget viktig

Nå fikk jeg lyst på lasagne Der får komme på middagsplanen en dag denne uken.

Ah, jeg har også i bacon - jeg bare glemmer det så ofte! Det gjør susen, altså.

__________________
Storesøster (jun 05), Mellomsøster (mai 08), lillesøster (jul 11)
mosol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-14, 21:04   #12
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.914
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppskrift på lasagne?

Det ble lasagne i dag. . Vi hadde igjen litt kremfløte som gikk i sausen. Makan til tykk deilig saus har det vært langt mellom. Passet bra med uanmeldt middagsgjest.

Bacon står i oppskriften, men vi har det sjeldent hjemme. Jeg som bruker karbonadedeig trenger nok litt mer smak i kjøttet.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no