Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Er majones usunt?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-03-14, 14:31   #81
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Nei, saft går under "bør unngås"

Hos oss går saft under "sjelden", dvs. på skitur/skitrening og til grøt. Når man er veldig aktiv over tid, synes jeg saft er helt kurant drikke. Igjen handler det om totalen av kosthold og bevegelse.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 15:17   #82
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.931
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Er majones usunt?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Hos oss går saft under "sjelden", dvs. på skitur/skitrening og til grøt. Når man er veldig aktiv over tid, synes jeg saft er helt kurant drikke. Igjen handler det om totalen av kosthold og bevegelse.

Og det er så viktig å huske på. Karbohydrater, uansett form (med unntak av rent, raffinert sukker og alt i klassen godteri) er greit for personer som beveger seg mye. Det er bare det at det er så få av de i voksen alder (en halvtime trim og resten stillesittende er ikke i kategorien mye). Barn som beveger seg mye, derimot, er det flere av.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 15:36   #83
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er majones usunt?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Hos oss går saft under "sjelden", dvs. på skitur/skitrening og til grøt. Når man er veldig aktiv over tid, synes jeg saft er helt kurant drikke. Igjen handler det om totalen av kosthold og bevegelse.

Statlige retningslinjer tar jo ikke hensyn til hva som er bra for enkeltindivider, men for store grupper og er helt generelle. Det er klart at mennesker som får i seg for lite mat må ha mat med mer kalorier enn andre, akkurat som at overvektige må passe bedre på inntaket sitt.

Det blir derfor individuelt om man skal spise majones hver dag, sjelden eller aldri. Poenget er at den ikke er usunn. Den består av helt vanlige komponenter. Den er ikke mer usunn enn ost og salami. Det er mye fett i alle disse, men man ville vel neppe ha satt opp hvitost i den usunne kolonnen.

Jeg synes det er litt synd med alle disse helsesøstrene som mister individene av syne i alle kontrollene for jeg synes jeg støtt og stadig leser om foreldre som har fått høre hvordan barnet deres ikke passer inn i skjemaene. Snakker de ikke med foreldrene? Det er meningen at man skal kjenne hverandre litt gjennom å møtes på helsestasjonen jevnlig gjennom alle småbarnsårene. Om det var min undervektige datter som fikk høre at majones er usunt så ville jeg ha rettet opp i det der og da og det ville ikke ha oppstått problemer med dette. Jeg har jo snakket med "min" helsesøster om alt fra trassanfall, matrutiner, arbeidspress og sykdom og hun er ikke øvrigheta liksom. Det er jo en dialog som går begge veier der vi sammen reflekterer over hva som er bra for oss og vår familie.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 17:19   #84
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Grete Roede har majones og andre "sunne, men ekstremt kaloririke" matsorter i Nei-mat-kategorien, hvis jeg ikke minnes helt feil.

Men GR blir jo et helt annet fokus igjen, fordi folk som tenker i GR-baner jo vanligvis har fokus på å gå ned i vekt. Og da er jo ikke majones og mandler det helt store igjen.

Jeg blir litt trassig av det der. Jeg synes de burde innført "bittelitt-mat".

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 17:52   #85
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.654
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

For å svare på HI, for meg avhenger det av hvilken olje majonesen er laget på. Er den laget på billigste soyaolje (rik på omega-6), mener jeg den ikke er sunn, det er fettsyrer vi ikke trenger. Er det laget på olivenolje, eller omega-3-rike oljer er det bedre.

Jeg synes likevel ikke sammenlikningen til nøtter, avocado, laks etc er helt riktig. Avocado og nøtter inneholder i tillegg vitaminer, fiber, antioksidanter, mineraler. Laks de hjertegode fettsyrene EPA og DHA. Soyaoljen inneholder "bare" fettsyrer man ikke trenger (og med potensiale for å skape dårlige vaner mtp kalorier). (Jo, omega-6 fettsyrer er essensielle, men man får PLENTY av de i vanlig kosthold uansett.)

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 20:15   #86
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.237
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

Ah, du vet så mye. Jeg går alltid i surr i de der omega 3 vs omega 6. Hva inneholder hva, egentlig?

Og hvilke oljer inneholder vanlig Mills?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 20:21   #87
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.946
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ah, du vet så mye. Jeg går alltid i surr i de der omega 3 vs omega 6. Hva inneholder hva, egentlig?

Og hvilke oljer inneholder vanlig Mills?

Med forbehold om feilinformasjon (har ikke sjekket ingr.), så tviler jeg stekt på at majones inneholder omega 3. Det er omega 3 vi spiser for lite av, og det er det for eksempel i laks og makrell. Omega 6 spiser vi allerde for mye av. Jeg mener derfor at det du(?) skrev om plantefett ikke er helt riktig. Forholdet melom omega 3 og 6 er vel 1:3 eller noe sånt, mens det bør være 1:15, mener jeg å ha lest. Ihvertfall er forholdet helt feil.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 20:23   #88
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.654
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ah, du vet så mye. Jeg går alltid i surr i de der omega 3 vs omega 6. Hva inneholder hva, egentlig?

Og hvilke oljer inneholder vanlig Mills?

I Mills tror jeg det er mest soyaolje. Der er det mye omega-6, og de fleste har altfor høy omega-6mega-3 ratio i kosten. Men soyaolje inneholder også mye enumettede fett, dvs oljesyre (som spesielt olivenolje er rik på, og avocado) og de regnes som "sunne"/gode fettsyrer.

De lange (=marine) omega-3-fettsyrene, EPA og DHA hovedsaklig, finner du i fet fisk, tran og fiskeoljeprodukter. Den korte omega-3-fettsyren alfa-linolensyre finner du i rapsolje, valnøttolje, linfrøolje. De fleste bør øke omega-3 og enuemettet inntaket, på bekostning av mettet fett og omega-6 (og selvfølgelig transfett).

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 20:24   #89
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.237
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

Jeg bøyer meg gjerne for overmakten der, altså. Jeg surrer som sagt en del med de syrene, og har tenkt "plantearter er fine greier" for enkelhets skyld. Det sies jo mange steder?

Hvor får vi i oss så mye omega 6, da?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 20:33   #90
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.654
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg bøyer meg gjerne for overmakten der, altså. Jeg surrer som sagt en del med de syrene, og har tenkt "plantearter er fine greier" for enkelhets skyld. Det sies jo mange steder?

Hvor får vi i oss så mye omega 6, da?

Hm, ja, det gjør kanskje det, men det er unyansert. Palmeolje er jo også en planteolje. Det som ofte gjøres når nøtter ristes og saltes, f.eks. mandler, da rister man ut (dvs utvinner) den sunne, "eksklusive" mandeloljen, og erstatter med billig vegetabilsk olje. F.eks. palmeolje eller soyaolje.

Vi får i oss mye omega-6 gjennom all den vegetabilske oljen vi får i oss; pommes frittes, potetgull, kjeks, majonesprodukter, dressinger, ferdigprodukter osv. Solsikkeolje (som snacksprodusentene har begynt å bruke en del) er også rik på omega-6.

Så tenk heller rapsolje, olivenolje, valnøttolje og selvsagt fet fisk og evt tilskudd. Og nøtter (usaltede, uristede), avocado, oliven (men der kan nok oljen de ligger i ofte være byttet ut med annen olje).

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 20:39   #91
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.237
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

I see. For min egen del kan jeg ikke tenke meg at jeg har i meg plagsomt mye omega 6, jeg spiser veldig fettfattig, med unntak av "innvalgt fett" som laks og makrell i tomat. Men folkehelsemessig så bør man nyansere, selvsagt.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 20:40   #92
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.237
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

Ja,litt kjeks, da.
(Men ikke mye av det heller)

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 20:40   #93
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.946
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Med forbehold om feilinformasjon (har ikke sjekket ingr.), så tviler jeg stekt på at majones inneholder omega 3. Det er omega 3 vi spiser for lite av, og det er det for eksempel i laks og makrell. Omega 6 spiser vi allerde for mye av. Jeg mener derfor at det du(?) skrev om plantefett ikke er helt riktig. Forholdet melom omega 3 og 6 er vel 1:3 eller noe sånt, mens det bør være 1:15, mener jeg å ha lest. Ihvertfall er forholdet helt feil.

Nei, herregud, de forholdene er jo helt feil. Men poenget er at forholdet er feil.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 20:45   #94
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.946
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

Poly: http://iform.nu/kosthold/mat-og-sunn...or-mye-omega-6

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 20:53   #95
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.654
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Poly: http://iform.nu/kosthold/mat-og-sunn...or-mye-omega-6

Mye riktig i denne artikkelen, men den tar feil når den beskriver plantefettsyrer som bare omega-6. Det er omega-3 også i de rette planteoljene, og dermed unngår man essensiell fettsyremangel også ved å ikke spise fisk.

Men mye tyder på at det er mest gunstig å få tilført de lange, marine omega-3-fettsyrene direkte, selv om kroppen har en viss kapasitet til å forlenge plante-omega-3-fettsyrene selv. Så spis mer fet fisk, eller ta tran/fiskeoljetilskudd.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 20:56   #96
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.946
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

Ja, akkurat det stusset jeg fsktisk litt på, Storm. For det er jo omega 3 i andre ting enn fisk.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 21:14   #97
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.445
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

Hvis man lager majones selv med den der Vita-oljen, da bør man vel få makset den på sunnhetskalaen? Sånn ift. kjøpemajo.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 21:22   #98
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.654
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hvis man lager majones selv med den der Vita-oljen, da bør man vel få makset den på sunnhetskalaen? Sånn ift. kjøpemajo.

Absolutt. Eller man kan lage med ren rapsolje, evt olivenolje.

Fiskeolje skal jeg ikke foreslå.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 21:25   #99
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.237
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

Nam. Egg og tran.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-14, 21:35   #100
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.445
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

Opprinnelig lagt inn av Storm, her.

Absolutt. Eller man kan lage med ren rapsolje, evt olivenolje.

Fiskeolje skal jeg ikke foreslå.

Nei, det kan nok bli litt zpezielt. Jeg lager ofte med ren olivenolje, men det blir jo en litt streng smak som ikke alle liker. Rapsolje syns jeg ofte kan smake litt fiskete, men den vitaoljen er jo så godt som smaksfri og passer godt til milde majoneser.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no