|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Fru Jacobsen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er majones usunt?Hehehe dette minner meg om en kompis av meg som er helsesøster. Han kom med følgende hjertesukk til meg for etpar år siden: "gnuri- helsesøster er faen meg ikke noe tittel- det er et skjellsord" |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Permakulturell
|
Sv: Er majones usunt?Det er ikke usunn mat:
(At Helsedirektoratet anbefaler margarin fremfor smør er en helt annen diskusjon, som jeg ikke skal starte nå)
|
|
|
#4 |
|
Glamorøs
|
Sv: Er majones usunt?Jeg skjønner ikke hva det skal være godt for å teste små barn i dette. Det er jo ikke som om de får gjort noe med det. Det er jo informasjon som må gå til foreldrene, ikke ungene.
|
|
|
#5 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: Er majones usunt?Eldste har nå faget Mat og Helse som er både praktisk matlaging og teori. Der har de det skjemaet der matvarer står i rødt eller grønt og majones står i rødt under usunn. Så vi hadde en prat om det rundt frokosten idag siden pappaen er veldig glad i det. Vi leste på pakken og fikk sagt at det er helt ok i moderate mengder som mye annet.
|
|
|
#6 |
|
Off the map.
|
Sv: Er majones usunt?
Var det ikke i gamledager noe som het litt-mat? Det synes jeg majones hadde sortert fint under. Skal man følge denne logikken er jo all mat med høyt fettinnhold usunt, men kroppen behøver da fett, men bare ikke i for store mengder.
|
|
|
#7 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Ja. Det man merker er jo at barn tar alt så veldig bokstavlig og kategorisk. Det blir sånn hardt enten eller, så det krever litt prat rundt det. Er litt usikker på hvor mange nyanser skolen klarer å få fram.
|
|
|
#8 |
|
Glamorøs
|
Høres ut som det er systemet nøkkelhull-merkingen ble bygget rundt. Hvor Makrell i tomat ikke kunne få nøkkelhull på grunn av høt fettinnhold.
|
|
|
#9 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er majones usunt?Vi var nettopp på skolestartkontroll. Det ble litt snakk om sunn mat, men bare type: vet du hva disse grønnsakene heter? Spiser du grønnsaker? Kroppen din blir glad når du spiser grønnsaker (da svarte mellom "mamma blir også glad"
|
|
|
#10 |
|
Introvert optimist
|
En dame jeg kjenner som er bestemor, var med sin unge datter og barnebarnet til kontroll på helsestasjonen. Der fikk de akkurat samme beskjed. Da satte bestemor øynene i helsesøster og sa: "Hva synes du vi skal gjøre med det da? Ta tak i hver sin ende og dra i ungen?". Det ble ikke noe mer snakk om høyde-"problemer" der.
|
|
|
#11 |
|
Bedreviter
|
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Epikur
|
Sv: Er majones usunt?Majones er ikke usunt i moderate mengder. Vi lager en del majones selv, dessuten og det er for rene helsekosten å regne.
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.” ― Dorothy L. Sayers Sist redigert av Harriet Vane : 24-03-14 kl 09:20. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Glamorøs
|
Min spiser kaviar med brunost. Jepp.
|
|
|
#14 |
|
Yes, we can!!
|
Haha, min også! Du skal SE ansiktene til bestemødrene!
|
|
|
#15 |
|
Glamorøs
|
Jeg må fortelle ham at han ikke er alene!
Ikke sant. En venninne av meg er knøttliten, og det er mannen hennes også. Sønnen er jo derfor et knøtt. Helsestasjonen har allikvel hatt en dialog med dem på det, både i tilfelle foreldrene skulle være bekymret, og om han skulle avvike mye fra deres vekstkurve. Gjort på en fornuftig og respektfull måte. I tillegg har ikke foreldrene flydd i taket, slik jeg ofte kan få inntrykk av at foreldre kan gjøre ved den minste kommentar fra helsestasjonen.
|
|
|
#16 |
|
i tåka
Medlem siden: Dec 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er majones usunt?Nugatti og majones er en delikatesse i følge storebror. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Sv: Er majones usunt?Det kommer vel an på definisjonen av "sunn". Definerer man sunn som noe kroppen har bruk for og som bringer helse. Jeg synes ikke majones er "sunt" - nei, dessverre. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Glamorøs
|
Men hva forventer man å få ut av en slik undersøkelse når barnet er for lite til å ta disse valgene selv? Det burde i såfall være mer hensiktmessig å teste foreldrene.
Foreldrenes ansvar. En fem-seksåring har ikke noen mulighet til å endre eget kosthold.
|
|
|
#19 |
|
Personlig pessimist
|
Men ikke alt som ikke er direkte sunt, er usunt. Det finnes mange ting som er helt ok, hverken mer eller mindre. Og det kan de fleste tåle å spise litt av, noen mer enn andre.
|
|
|
|
#20 |
|
Off the map.
|
Men altså - er det brunosten, melka (de fleste drikker vel lettmelk, h-melk tror jeg mest blir brukt til matlaging nå til dags) eller majonesen som er kilden til overvektsproblematikken? Eller er det alle de tomme kaloriene man hiver inn på, tenker på brus, sjokolade, snacks og junkfood. Og selvfølgelig, noen har i tillegg issues på mengder. Sikkert også med majones. Men for unger flest tror jeg at det å spise majones på brødskiva som et av flere påleggstyper det rulleres på ikke det det bør fokuseres på. Spis vanlig mat i vanlige mengder. Godterier til fest og fokuser på fysisk aktivitet.
|
![]() |
|
|