Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemma

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-03-14, 22:20   #121
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.854
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemma

Det, m^2, og at du i tillegg deler av din kunnskap i slike fora som dette. Jeg har lært helt enormt mye om det å være foreldre til barn med spesielle behov vs. offentlig helsevesen av deg og Inagh, for eksempel. Noe jeg har hatt masse nytte av i det siste.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 22:43   #122
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.564
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemma

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.


Poly, det er alltid en allmennlege som henviser ved bruk av forsikring. Det kan godt hende at de er for triggerhappy, de også, men det er altså et system til grunn der det skal foreligge et spesialistbehov, definert av fastlegen.

Joda, men det fungerte litt sånn:
P: hei legen, jeg har så innmari vondt i halsen og har det hele tiden. Jeg lurer på å ta mandlene, kanskje det er en god ide?
Legen: tja, la oss se. Hm, tja, jo, nei. Det er det nok lurt å la en ønh-lege se på. Jeg skriver en henvisning

Så ringer jeg forsikringsselskapet, dagen etter er jeg hos ønh-legen på Volvat, legen titter i halsen og sier huffoghuff, jo, de syns jeg du skal ta, uka etter ligger jeg på operasjonsbordet, også på Volvat.

Samme med drenoperasjoner på ørene til barna. Legen henviste til en ønh-lege, han anbefalte dren og henviste til operasjon på sin egen klinikk.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 22:46   #123
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 19.010
Blogginnlegg: 352
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemma

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Joda, men det fungerte litt sånn:
P: hei legen, jeg har så innmari vondt i halsen og har det hele tiden. Jeg lurer på å ta mandlene, kanskje det er en god ide?
Legen: tja, la oss se. Hm, tja, jo, nei. Det er det nok lurt å la en ønh-lege se på. Jeg skriver en henvisning

Så ringer jeg forsikringsselskapet, dagen etter er jeg hos ønh-legen på Volvat, legen titter i halsen og sier huffoghuff, jo, de syns jeg du skal ta, uka etter ligger jeg på operasjonsbordet, også på Volvat.

Samme med drenoperasjoner på ørene til barna. Legen henviste til en ønh-lege, han anbefalte dren og henviste til operasjon på sin egen klinikk.

Jepp, dette skjer, ja. Typisk med for eksempel meniskoperasjoner og skulderkirurgi hvor man opereres raskt av spesialisten man er henvist til. Selv om forskning viser at konservativ behandling er like effektiv. Og som er mye billigere i tillegg.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 22:46   #124
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.249
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemma

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Joda, men det fungerte litt sånn:
P: hei legen, jeg har så innmari vondt i halsen og har det hele tiden. Jeg lurer på å ta mandlene, kanskje det er en god ide?
Legen: tja, la oss se. Hm, tja, jo, nei. Det er det nok lurt å la en ønh-lege se på. Jeg skriver en henvisning

Så ringer jeg forsikringsselskapet, dagen etter er jeg hos ønh-legen på Volvat, legen titter i halsen og sier huffoghuff, jo, de syns jeg du skal ta, uka etter ligger jeg på operasjonsbordet, også på Volvat.

Samme med drenoperasjoner på ørene til barna. Legen henviste til en ønh-lege, han anbefalte dren og henviste til operasjon på sin egen klinikk.

Jeg tror vi må ha tiltro til at de har sin medisinske integritet såpass i behold at de ikke fjerner mandler som ikke burde vært ute for å få operasjoner. Selv om man definitivt kan lure for enkelte fagfelt.

Men det jeg synes er vanseklig oppi dette er at forsikringsselskapet til P her har en avtale om at hun skal inn innen et gitt antall dager, mens ingen slik avtale finnes for de offentlig betalte plassene. På den måten kan forsikringsplasser forskyve blant annet barn bakover i køen.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-14, 00:14   #125
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.316
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemma

Ja, det har jeg også kommentert. Men det vil bare gjelde der det ikke er overkapasitet, og utfra det jeg vet om bransjen, er det ikke så ofte tilfelle.

Men igjen må man ta med at det er ikke sikkert det hadde vært et privat tilbud uten forsikringspasientene og andre betalende?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-14, 09:29   #126
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.951
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemma

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Jeg er litt delt der og på mange måter tenker jeg at det med at man kan forkorte ventetiden ved hjelp av overtalelsesevner og kunnskap om systemet er et problem ved hvordan systemene fungerer. Jeg tenker at det ikke er så galt at man benytter ser av sin kunnskap, men jeg tenker at det finnes en grense der også.
Å bedrive telefonterror er ikke ok, men det er helt ok å ringe for å spørre etter avbestillingstimer. Problemet er at mange ikke vet om og når og hvor man kan ringe for å for eksempel få en avbestillingstime.

Enig. Jeg kunne ikke tenke meg å ringe å plage folk for å komme framover i køen. Men å ringe og si vi er interessert i en avbestillingstime har jeg gjort. Jeg synes ikke det er så galt heller, fordi jeg liksom føler at det ikke går på bekostning av noen. Er av og til borte i "ressurssterke foreldre fra helvete" og ønsker ikke å være det selv, selv om jeg har ressurser til det. Er litt opptatt av the common good. Jeg synes vi selv har mest interesse av det i det lange løp. Faktisk.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-14, 09:30   #127
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.951
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemma

Debatten kan tas et skritt videre - helt i tråd med virkeligheten. Hva om barnet ditt ville dø om det ikke fikk en nyre, og du får mulighet til å kjøpe den "privat". Med risiko for at den er kjøpt fra et barn på en uetisk måte?

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-14, 09:33   #128
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.564
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemma

Bare tanken på at man skulle la være å være normalt ressurssterk, ringe og gi utfyllende informasjon om journal, sjekke at brev og henvisninger har kommet, sørge for at de som tar beslutninger vet det de skal vite, fordi det sikkert finnes andre i køen uten ressurser eller kapasitet til å ta de samme telefonene - DET blir i overkant utjevnende for meg, altså!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-14, 09:41   #129
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemma

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Debatten kan tas et skritt videre - helt i tråd med virkeligheten. Hva om barnet ditt ville dø om det ikke fikk en nyre, og du får mulighet til å kjøpe den "privat". Med risiko for at den er kjøpt fra et barn på en uetisk måte?

Det blir jo dessverre helt tullete. Man bytter ikke ut en nyre sånn, det skal behandles med immunsupprimerende både før og etter, man skal være helt sikker på at nyren er helt kompatibel, og at den er helt fersk.

Sånn bortsett fra det så hadde de fleste vært villige til å bombe en verdensdel for å redde barnet sitt.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-14, 09:51   #130
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemma

Jeg har tenkt litt. Det som jeg tenker er helt feil er når man krangler og truer den som er ansvarlig kun i sluttfasen, type krangler med lærer, kontorpersonell på inntakskontor, vakthavende lege i stedet for å rett klage til den nivået som har makt til å gjøre noe.

Eks: sist vakt fikk jeg en kjempesint telefon fra pårørende til pasient som vi måtte stryke fordi det kom inn andre pasienter som var sykere og vi har lite operasjonskapasitet. Jeg skjønner frustrasjonen til pasient og pårørende, jeg føler jo på den selv og det er virkelig den delen av jobben som jeg hater intenst er når pasienter blir strøket. Jeg kan godt operere, men vi har ikke ledig anestesikapasitet.

Da er det liksom ikke noe vits i å skjelle meg eller sykepleierne ut, de får nå heller ringe direktøren mener jeg, jeg har absolutt ingen makt i å endre noe.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-14, 10:44   #131
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.962
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemma

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Da er det liksom ikke noe vits i å skjelle meg eller sykepleierne ut, de får nå heller ringe direktøren mener jeg, jeg har absolutt ingen makt i å endre noe.


Og det er der ressursstyrken kommer inn, tenker jeg. Det er ikke alle som har kapasitet og ressurser, eller tør, å ringe direktøren, klage til fylkeslegen eller hva som skal til for egen del eller eget barn, eller troppe opp hos stortingspolitikerne eller … jobbe frivillig mange timer i uka for å endre rettigheter og budsjetter og framtidige retningslinjer.

Det hjelper jo ikke en skjit å kjefte på de som utøver det noen andre sider og råder over midlene for å gjøre/ikke gjøre. Det fører bare i ytterste konsekvens til utbrenthet og at folk slutter i jobben eller blir sykemeldt eller at ingen med god kompetanse vil ha jobben, og da blir det jo bare enda dårligere behandling i lengden.


Sist redigert av m^2 : 20-03-14 kl 12:37.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-14, 11:08   #132
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.730
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemma

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg har tenkt litt. Det som jeg tenker er helt feil er når man krangler og truer den som er ansvarlig kun i sluttfasen, type krangler med lærer, kontorpersonell på inntakskontor, vakthavende lege i stedet for å rett klage til den nivået som har makt til å gjøre noe.

Enig. Det veldig mange gjør er at de kjenner godt på følelsene sine (sinne, irritasjon, sorg, desperasjon, redsel), men de adresserer de ikke. De bare "tyter ut" på alt og alle som er i nærheten.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-14, 11:15   #133
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.854
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemma

Det er vanskelig å holde seg når man er ekstremt frustrert og /eller sint og snakker med den som er avsender av dårlige nyheter. Jeg pleier å si noe i retning av "du, jeg vet at dette ikke er din skyld altså og at det bare er teit å kjefte på deg, men jeg er så frustrert at jeg ikke klarer å lå være å være sint. Kan du bære over med meg, bare litt, til jeg får samlet meg?"

Det pleier å fungere for de fleste.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-14, 11:27   #134
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.730
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemma

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er vanskelig å holde seg når man er ekstremt frustrert og /eller sint og snakker med den som er avsender av dårlige nyheter. Jeg pleier å si noe i retning av "du, jeg vet at dette ikke er din skyld altså og at det bare er teit å kjefte på deg, men jeg er så frustrert at jeg ikke klarer å lå være å være sint. Kan du bære over med meg, bare litt, til jeg får samlet meg?"

Ja, det er dette jeg også prøver på. De aller fleste har stor forståelse for at man er sint, bare man greier å presisere at det ikke er dem man er sinte på. Men enkelte utagerer på hvem som helst som er i nærheten.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no