|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bedreviter
|
Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemma
Som jeg har skjønt det det siste året da! Jeg tror nesten samtlige leger vi har snakket med har vært dårligere informert enn meg selv. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemmaDet store bildet er jo komplisert, så klart. Jeg ser argumentet med at gode leger som er lei av helgevakter og relativt lav lønn dras til det private. På den annen side er helseforsikring og privatbetaling helt klart med på å subsidiere prisene det offentlige får på sine anbud. Jeg kan ikke så mye om detaljene, men det er sterk konkurranse om de offentlige pasientene, så jeg antar at prisene er deretter. Hvis de ikke hadde hatt de private kundene å tjene penger på, tviler jeg på om det hadde vært særlig mange sykehus til å konkurrere om dem.
|
|
|
#3 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemmaJeg vet ikke, vi hadde høyeste prioritet utenom ø-hjelp. Og det var ikke forrige helg, heldigvis. Men jeg hadde ikke dratt inn på den tiden hvis ikke jeg fryktet blindtarmbetennelse eller noe tilsvarende, nei. Jeg drar aldri på legevakten i helger eller på kveldstid hvis jeg ikke absoabsoabsoabsolutt må.
|
|
|
#4 |
|
Bedreviter
|
Det er godt mulig jeg er naiv og bare ønsker at systemet skal fungere, altså. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemma[quote=Teofelia;3946805]Og da slår det meg jo: er det virkelig noe mer høyverdig og sosialt rettferdig å bruke sine mentale ressurser til å forkorte ventetiden enn sine økonomiske? Jeg synes jo ikke det? Eller? |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Egentlig synes jeg vel sinte brev og masemasemase og skrik og hyl ikke nødvendigvis er noen ressursmessig fordel det heller, og kan jo fort lede til det motsatte av det man ønsker å oppnå. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Halloen!
"Sint" var litt feil, "flink til å argumentere" hadde vært bedre. Det er ikke så fryktelig mange av de sinte, men det er fryktelig mange av de som står på, skriver og ringer osv. Jeg forstår dem jo, selvsagt, det er fortvilende å måtte vente et halvt år på hjelp når man egentlig burde hatt den i går, og jeg er imponert over Teofelia som i det hele tatt reflekterer rundt dette etiske dilemmaet. Jeg har nok av bekjente som stolt forteller om hvordan de har "snodd" seg fram i barnehagekøen, f.eks. Vet ikke om det er like enkelt nå, men for 10 år siden var det faktisk mulig å mase seg fram i køen, og folk var ikke det minste flau over å fortelle at det var det de hadde gjort. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
maler
|
Jeg tenker at når man ikke får den hjelpen man trenger og som man helt åpenbart skal ha, kan man ikke stille seg rolig i en krok og tenke at man kanskje muligens skyver noen bakover i køen hvis man vinner frem med klagen sin? Det blir helt bakvendt tankegang for meg. Gjennom å klage og bråke litt kan man også sette søkelyset på manglende ressurser slik at det på sikt blir bedre for alle køståerne. Jeg tenker vel at det ikke er slik at man passivt skal godta at det er for lite ressurser på et område og ta til takke med den biten man blir tilbudt når man vet at man egentlig er avspist med mindre enn man skulle hatt. Jeg har sittet i møte med skolen og sagt at "Jeg skjønner at det er mye i denne klassen og at vi ikke er de aller mest trengende, men jeg er ikke enig i at dette skal nedprioriteres på grunn av uflaks med klassesammensetning, han har krav på tilrettelegging uansett". Når kapitulerte vi jo i og for seg til slutt og kjøpte et bedre tilbud, men likevel. Eller skal man godt at skolen ikke har kapasitet til å følge opp mobbesaker eller at PPT ikke kommer på banen før det har gått lang tid? Jeg mener at man skal si fra hvis man kan og så høyt som man kan, og at det ikke hjelper hverken egne eller andres barn dersom man pent holder plassen sin i køen i årevis.
|
|
|
#9 |
|
Rockesøster
|
Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemma[quote=rine;3947979]
Nå har jeg veldig liten erfaring med BUP, PPT og andre instanser innenfor hjelp til skolebarn, og vet ikke om det der er frister å forholde seg til, eller om det anbefales hjelp innenfor så og så lang tid?
|
|
|
#10 |
|
Bedreviter
|
BUP har frister. PPT (eller Barne- og familietjenesten, som det heter i Trondheim) er visst bare en eviglang kø, uten noen garantier overhode. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Rockesøster
|
Men om et barn er blitt utredet og det bestemmes at det skal iverksettes tiltak (for eksempel samtaler, logoped, ekstraressurs e.l) er det da noen frist for å iverksette disse tiltakene?
|
|
|
#12 |
|
|
Det blir jo innvilget for et (eller flere) skoleår om gangen da gjerne, noen får også oppstart midt i skoleåret men da er det gjerne færre ressurser tilgjengelig som er "til overs". Sist redigert av m^2 : 19-03-14 kl 22:18. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Lysende norsk flaskekoker
|
Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemmaNår det gjelder ortopedisk undersøkelse av barn, for å vurdere fotsenger har vi blitt henvist til privat ortopedisenter med driftsavtale. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemmaJeg er enig med rine, jeg ser på min bruk av Volvat som ren sosialisme i praksis, egentlig. Jeg betaler mer, begge får kortere ventetid. Det er jo ikke sånn at det er for lite kunder til legevakten, akkurat.
|
|
|
#15 |
|
Halloen!
Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemmaAkkurat, Candy, sosialisme i praksis. Sist redigert av rine : 19-03-14 kl 19:41. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
|
Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemmaEnig med Rine. Å argumentere seg frem i køen går på bekostning av dem som ikke har samme evne til dette. Å betale seg ut av køen gjør køen kortere for de andre. Men så har man selvsagt dimensjonen på at de om de ressurssterke skipper køen, er det mindre sjanse for at systemfeil blir flombelyst av dem som når gjennom med klager. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
|
Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemmaHva skal man gjøre da, holde kjeft? |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Mother of Dragons
|
Selvfølgelig skal man bråke for å få det man har krav på.
|
|
|
#19 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemmaMen det kan jo hende at legen har kvote, da. Jeg hadde det samme med min gynekolog, hun hadde bare tilskudd, er det dét det heter, til én dag i uken, så jeg måtte vente 3 mnd. Jeg kom jo ikke på å bruke helseforsikringen min en gang, men sto i køen og tok plassen til en annen.
|
|
|
#20 |
|
Bedreviter
|
Ja, og på kort sikt ville du forkortet køen ved å bruke helseforsikring. Men det stimulerer jo ikke til utvidet kvote, på den andre siden. |
|
|
|
![]() |
|
|