Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Menyforslag 3(5)-retters

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-01-14, 18:24   #1
Heiko
Helt konge
 
Heiko sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 4.796
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Menyforslag 3(5)-retters

Hvis du skulle lage en 3-middag for 10 stk som rellativt greit lar seg lage og servere av en person, hva ville du ha laget da?

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-14, 18:27   #2
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.893
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Menyforslag 3(5)-retters

Jeg ville hatt suppe til forrett (kan som regel gjøres helt eller nesten helt klart i god tid), helstekt kjøtt (lammecarré er min go-to, som du vet, men oksefilet, andebryst eller lignende er jo også knall – noe som kan brunes i god tid og så smekkes inn i ovn med steketermometer når det er på tide), deretter ost og så hjemmelagd sorbet.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-14, 18:30   #3
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.972
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Menyforslag 3(5)-retters

Lodderogn, pepperrotkrem på kjeks til forrett, stek med ovnsbakte grønnsaker til hovedrett, og brownies, is og frukt til dessert. F.eks.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-14, 18:34   #4
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.893
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Menyforslag 3(5)-retters

Eller hjemmegravet laks til forrett (enkelt og imponerende) og reinsdyrfilet med gulrotpuré og baconstekt rosenkål til hovedrett, deretter ost og sorbet.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-14, 18:40   #5
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.934
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Menyforslag 3(5)-retters

Denne abbonnerer jeg på, trenger tips om det samme
Og har overhodet ingenting å komme med

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-14, 21:13   #6
Heiko
Helt konge
 
Heiko sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 4.796
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Menyforslag 3(5)-retters

Det er bare å kjøre på med forslag. Gjerne mer detaljerte. Jeg trenger inspirasjon.


Kamskjell med salsa verde er en favoritt forett. Da gjerme med lam til hovedrett.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-14, 21:26   #7
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.244
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Menyforslag 3(5)-retters

Jeg er veldig tilhenger av "stort stykke kjøtt" til hovedrett. Det kan i stor grad gjøres ferdig på forhånd.

Nå om dagen har jeg en greie for kalkunbryst med appelsinsaus. Lagde en appelsinsaus der jeg kokte inn appelsinjuice og tilsatte kraft og fløte, og det ble veldig godt. Frisk, fyldig og syrlig-ish. Me masse digge grønnsaker og ris eller poteter er det en super hovedrett.

Til forrett kan man da f.eks ha laksesashimi.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-14, 21:27   #8
Arran
Under cover
 
Arran sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.315
Arran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Menyforslag 3(5)-retters

Her finner du de seks rettene jeg laget til min egen 40-årsdag: http://litentanketank.blogspot.no/20...nners-lag.html

- antipasti
- kongekrabbe med fennikelsalat og ramsløkaioli
- konfiterte andelår med rødbetepurè og aspargesbønner
- mojitosorbet
- oster
- tolags panna cotta med sjokolade og espresso i ene laget

Målet var å ha mest mulig klart på forhånd sånn at jeg brukte tid med gjestene, ikke på kjøkkenet, etter at de var kommet. Funket fin-fint

__________________
My mind is wandering and I can't find it...

Sist redigert av Arran : 15-01-14 kl 21:34.
Arran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-14, 21:38   #9
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.991
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Menyforslag 3(5)-retters

Forrett: røkelakspaté

300 g røkelaks, ett beger seterrømme og 150 g smør - kjør det sammen i kjøkkenmaskin til det er en lyserosa vakker jevn røre. Bland i 100 g loddeogn, dekk en brødform med plastfolie, ha røren oppi og la den stivne i kjøleskapet. Kan lages mange dager i forveien.
Server men en liten sidesalat av fersk spinat med sitron og litt olje.

Hovedrett:

Helstekt fugl er godt, et par nydelige stangekyllinger, en indrefilet eller et skikkelig deilig langstekt lammelår.

Dessert:

Panna Cotta med en frisk bærsaus.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-14, 21:38   #10
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Re: Menyforslag 3(5)-retters

Jeg ville prøvd meg på denne laksetartar med cidervinaigrette først (se bilde). Den var så god!
Til hovedrett antakeligvis oksekjøtt med en saus med rødvin, løkkompott og smørstekte grønnsaker. Så ost og kanskje panna cotta til dessert.

Da kunne dessert vært ordnet kvelden før, tilbehør til osten like så. Forrett kunne ordnes på morgenen, og så hadde det vært "bare" hovedretten igjen til slutt.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg image.jpg (494,1 KB, 13 visninger)
Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-14, 21:44   #11
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.403
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Menyforslag 3(5)-retters

Er dette tråden for oss som ønsker å ta vare på de kiloene vi har med best mulig mat og drikke? Jeg er lei av både julemat og hverdagsmat og fikk umiddelbart lyst på alt dere foreslår.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-14, 23:43   #12
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.133
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Menyforslag 3(5)-retters

Opprinnelig lagt inn av Arran, her.

Her finner du de seks rettene jeg laget til min egen 40-årsdag: http://litentanketank.blogspot.no/20...nners-lag.html

- antipasti
- kongekrabbe med fennikelsalat og ramsløkaioli
- konfiterte andelår med rødbetepurè og aspargesbønner
- mojitosorbet
- oster
- tolags panna cotta med sjokolade og espresso i ene laget

Målet var å ha mest mulig klart på forhånd sånn at jeg brukte tid med gjestene, ikke på kjøkkenet, etter at de var kommet. Funket fin-fint

For en fin blogg du har! En av de beste bloggene jeg har besøkt på lenge. Tror jeg har vært der inne før, men den ble glemt bort.
Fikk lyst til å prøve meg på raviolien. Funker det å lage en hvit saus med kraften tror du? Datteren min fikk ravioli med en hvit saus på en gang, som hun fortsatt snakker om, men jeg vet jo ikke hva som var inni. Det eneste jeg vet er at det ikke var trøffel, for det mente kelneren ikke var barnevennlig - og da fikk hun noe annet.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-14, 00:37   #13
Arran
Under cover
 
Arran sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.315
Arran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Menyforslag 3(5)-retters

Tusen takk, mkj! Så hyggelig tilbakemelding

Hvit saus bruker en jo vanligvis ikke kraft i, og jeg tenker at hvit saus (bechamel, ostesaus) blir litt tungt til akkurat oksehaleravioli. Tomatsaus, gjerne med omsetning, vil funke bedre, tror jeg. Eller bare god kraft med masse smør, oregano og litt chilli i

__________________
My mind is wandering and I can't find it...
Arran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-14, 07:08   #14
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.133
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Menyforslag 3(5)-retters

Men en slags hvit saus med kraften da? Vil den bare bli grå og trist?

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-14, 12:13   #15
Arran
Under cover
 
Arran sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.315
Arran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Menyforslag 3(5)-retters

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Men en slags hvit saus med kraften da? Vil den bare bli grå og trist?

Hvit saus er jo basert på melk/fløte og meljevning, og jeg kan ikke helt se for meg hvordan en lager hvit saus på kraft. Det vil jo bli mer som en frikassésaus? Du kan jo evt prøve med mel surret i smør, kraft og fløte, men jeg tviler på at det blir hvit saus som det hun har smakt til ravioli tidligere. Da er det vanligere med ostesaus til ravioli, og den inneholder neppe kraft.

__________________
My mind is wandering and I can't find it...
Arran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-14, 21:22   #16
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Menyforslag 3(5)-retters

Opprinnelig lagt inn av Arran, her.

Her finner du de seks rettene jeg laget til min egen 40-årsdag: http://litentanketank.blogspot.no/20...nners-lag.html

- antipasti
- kongekrabbe med fennikelsalat og ramsløkaioli
- konfiterte andelår med rødbetepurè og aspargesbønner
- mojitosorbet
- oster
- tolags panna cotta med sjokolade og espresso i ene laget

Målet var å ha mest mulig klart på forhånd sånn at jeg brukte tid med gjestene, ikke på kjøkkenet, etter at de var kommet. Funket fin-fint

Har du oppskrift på Sorbeten?

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-14, 21:36   #17
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Menyforslag 3(5)-retters

Forrige gang vi hadde gjester laget jeg:

Forrett: Lett dampet laks rundt aspargestopper med en dæsj hollandaise saus.
Hovedrett: Helstekt indrefilet med potetterte (ble servert oppskjært i kakestykkefasong) Tilbehør: rødbetpure´, sellerirotpure´, glasert gulrot, mild rødvinsaus og brokkoli.
Dessert: Creme Brule´

Hvis jeg glimter til med flere retter så hender det at jeg bruker f eks potetsuppe, eller hummersuppe og ostefat eller gravlaks til mellomrett (alt ettersom hva hovedretten er....)

Følger med på tråden, gøy med nye ideer..!

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-14, 21:39   #18
Arran
Under cover
 
Arran sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.315
Arran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Menyforslag 3(5)-retters

Opprinnelig lagt inn av Carpe Diem, her.

Har du oppskrift på Sorbeten?

Litt usikker, men tror jeg brukte David Lebowitz sin mojito grantié som utgangspunkt, men laget den i ismaskin.

http://www.theguardian.com/lifeandst...granita-recipe

__________________
My mind is wandering and I can't find it...
Arran er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no