Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Festmat for de som ikke er glad i kjøtt

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-12-13, 15:44   #1
Hatt
Fullverdig medlem
 
Hatt sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2013
Innlegg: 51
Hatt er litt kul
Standard

Festmat for de som ikke er glad i kjøtt

Nyttårsaften står for dør, og som det snåle vesen jeg er liker jeg ikke kjøtt spesielt godt. Spiser likevel noe storfe, kylling/kalkun og fisk siden jeg har noen småtasser som ikke trenger å lære av mine særheter. Vanligvis har vi hatt kalkun eller helstekt indrefilet av okse, men i år har jeg lyst til å lage meg festmat ala vegetar. Må gjerne være med meieriprodukter. Har noen gode tips til veggismat som er en festdag verdig?

Hatt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 16:01   #2
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.611
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Festmat for de som ikke er glad i kjøtt

Dixi Diner har en flott blogg om veganer (ble det rett tro? ) mat.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 16:07   #3
Hatt
Fullverdig medlem
 
Hatt sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2013
Innlegg: 51
Hatt er litt kul
Standard

Sv: Festmat for de som ikke er glad i kjøtt

Takk. Skal titte på den :-) Ellers tenkte jeg litt på å lage meg en nydelig ostesufle ( skrev det sikkert feil) med godt brød og salat til, men føler litt på at det ikke er festmat nok kanskje....

Hatt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 16:09   #4
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.942
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Festmat for de som ikke er glad i kjøtt

Indisk mat er ofte vegetarisk og der er det lett å lage en god festmiddag.

Nå så jeg at du tenkte på ostesuffle. Med godt brød og en skikkelig god salat til så ville jeg følt at det var fest.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 16:18   #5
Hatt
Fullverdig medlem
 
Hatt sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2013
Innlegg: 51
Hatt er litt kul
Standard

Sv: Festmat for de som ikke er glad i kjøtt

Indisk hadde selvfølgelig vært en mulighet dersom jeg hadde planlagt litt bedre Glemte å nevne at vi bor landlig og at matbutikkene det er aktuelt å handle i ikke akkurat bugner av eksotiske matvarer. Men gode oster finnes det noe av heldigvis. Grubler litt til, og skal titte på bloggen til Dixi Diner.

Hatt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 17:31   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Festmat for de som ikke er glad i kjøtt

Her er link.
Vi spiser og serverer utenlukkende vegansk hele året her i huset, samme hvilke gjester vi har. Her blir det tapas på nyttår, masse digg fingermat. Jeg skal lage diger foccaccia, kjøttboller (jeg gidder ikke skrive det i hermetegn, men alt er selvsagt vegansk), muggoster med eplechutney, pastasalat, pestopasta, quiche med bacon og brokkoli, polenta-omelett osv.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 17:50   #7
Hatt
Fullverdig medlem
 
Hatt sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2013
Innlegg: 51
Hatt er litt kul
Standard

Sv: Festmat for de som ikke er glad i kjøtt

Det hørtes kjempe godt ut. Hadde vært henrykt over en slik meny.
Dessverre , er mannen min og jeg ganske ulike der. Han simpelthen elsker kjøtt. Lager nok noe enklere siden det bare er jeg som vil ha det kjøtt-fritt.

Har forresten titta litt i bloggen, og funnet masse godt jeg har lyst til å prøve. Litt av en innsats du har lagt ned, så takk for at du deler

Hatt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 17:54   #8
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.942
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Festmat for de som ikke er glad i kjøtt

Jeg er ikke veganer, men jeg anbefaler varmt Dixie Diners blogg. Kikertkakene er en favoritt her hos oss.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 23:39   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Festmat for de som ikke er glad i kjøtt

Tusen takk, dere. Man må selvsagt ikke være veganer for å lage veggismat, og man kan endre på oppskriftene som man vil (bruke hvilken melk man vil, andre oster osv).
Mange allergikere som også følger bloggen. I morgen skal jeg legge ut oppskrift på Oreo cheesecake cookies, laget slike i dag og serverte til noen venninner, de var henrykte. Selv har jeg mistet helt lysten på snop i dette svangerskapet, så alt jeg baker og lager av søtt, gis bort, hehe.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no