Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Er det best å kjøpe marsvin av oppdretter eller i dyrebutikk?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-11-13, 14:37   #1
Trois
Søkende
 
Trois sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.840
Trois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Er det best å kjøpe marsvin av oppdretter eller i dyrebutikk?

Bor i Akershus og er på jakt etter marsvin. Har tittet litt i noen dyrebutikker, men ikke alle som virker like seriøse. Mener å ha hørt at det beste er og kjøpe fra oppdretter. Har dere noen tips?

Trois er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-11-13, 14:47   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.043
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det best å kjøpe marsvin av oppdretter eller i dyrebutikk?

Vi kjøpte hamster av oppdretter. Jeg synes det var veldig betryggende, og i tillegg reklamerte hun med at hun kan feriepasse dyr som hun selv har solgt. Det er et pluss.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-13, 14:53   #3
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.173
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det best å kjøpe marsvin av oppdretter eller i dyrebutikk?

Vi har nettopp kjøpt marsvin fra en familie vi kjenner som hadde fått marsvinunger. Jeg har lest at dette er en god måte å gjøre det på fordi man da vet litt om hva slags forhold marsvinet man kjøper kommer fra og det blir minst mulig bytte av bosted og omgivelser for marsvinet. Det siste tenker jeg også gjelder hvis man kjøper fra en oppdretter. Våre marsvin som vi fikk i hus for 9 dager siden er fortsatt veldig sky og skvetne. Jeg tenker at det ville ha vært stressende for dem å skulle bodd i en dyrebutikk der de er på utstilling, og at det kanskje også ville vært enda vanskeligere å temme dem hvis de hadde en sånn erfaring i kroppen. Men dette er synsing altså.

Forøvrig kan jeg basert på min syltynne erfaring si at det er koselig med marsvin men det ser ut til å være mer langdrygt arbeid å temme dem enn vi hadde tenkt på forhånd.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-13, 14:56   #4
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er det best å kjøpe marsvin av oppdretter eller i dyrebutikk?

Vi har gjort begge deler.
Har hatt fem totalt, to fra oppdretter og tre fra Tam dyrebutikk.
Vært fornøyd med begge deler. Siste tilskudd er fra Tam på Alnabru,
en herlig og tillitsfull krabat.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-13, 15:07   #5
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er det best å kjøpe marsvin av oppdretter eller i dyrebutikk?

Mitt inntrykk er at de alltid vil være litt skvetne og "redde".
Våre er tamme, men til tider så skvetter de unna når vi skal ta de.
Trenger ofte litt tid på fanget før de slapper av, men man bør gjøre det ofte så de blir vandt til deg.
Gutten vår som dessverre døde i september, kom og nærmest og hoppet opp i hånden vår.
Det har ikke de andre gjort, annet enn når de vil bli løftet tilbake til buret fra innhegningen.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-13, 15:08   #6
jane
Har ikke tittel
 
jane sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.988
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det best å kjøpe marsvin av oppdretter eller i dyrebutikk?

Oppdretter.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-13, 15:28   #7
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.173
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det best å kjøpe marsvin av oppdretter eller i dyrebutikk?

Unnskyld for at jeg kupper tråden her, men Guttemammis: Mener du at man ikke skal vente med å plukke dem og kose til de har sluttet å stikke av? Våre er nå sånn at den ene kan komme og spise et stort salatblad ut av hånden vår (men ikke den siste biten som er for nær fingrene), den andre har lyst men tør ikke... Jeg har lest meg frem til at kosing og løfting bør skje veldig gradvis men samtidig er jeg jo litt redd for at de aldri skal bli trygge. Våre har vært vant til mye kosing i sitt forrige hjem, men også en del hårdhendt (i mine øyne) opp-plukking fra buret, type løfte vekk husene for å få tak i dem osv. (Småbarnsfamilie...)

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-13, 17:12   #8
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er det best å kjøpe marsvin av oppdretter eller i dyrebutikk?

Da hadde vi aldri kunnet kose med våre jenter,
gutten som er ferskest står ganske rolig når vi tar han ut.
Vi lokker de med litt agurk og klapper de inni buret, da står de rolig.
Men når vi skal ta de, prøver de ofte å komme seg unna (spesielt hun ene).
Vi har tre nå, to rosett og et teddymarsvin, teddyen er fra oppdretter og det er hun som er mest redd.

Vi gjorde dette veldig gradvis, men etter en uke så løftet vi de ut.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-13, 17:39   #9
Trois
Søkende
 
Trois sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.840
Trois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er det best å kjøpe marsvin av oppdretter eller i dyrebutikk?

Vet dere om noen oppdrettere i Oslo, Akershus eller Buskerud?

Trois er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-11-13, 17:57   #10
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er det best å kjøpe marsvin av oppdretter eller i dyrebutikk?

Opprinnelig lagt inn av Trois, her.

Vet dere om noen oppdrettere i Oslo, Akershus eller Buskerud?

Har ikke noe kjennskap til oppdrettere nå,
men skulle dere velge dyrebutikk, ville jeg valgt Tam på Alnabru.
De driver butikk og veterinær, de har folk som er flinke med marsvin.
Vi bruker de som veterinær, siden mange andre veterinærer ikke
har så god peiling på smådyr/gnagere.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-13, 18:01   #11
Trois
Søkende
 
Trois sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.840
Trois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er det best å kjøpe marsvin av oppdretter eller i dyrebutikk?

Opprinnelig lagt inn av Guttemammis, her.

Har ikke noe kjennskap til oppdrettere nå,
men skulle dere velge dyrebutikk, ville jeg valgt Tam på Alnabru.
De driver butikk og veterinær, de har folk som er flinke med marsvin.
Vi bruker de som veterinær, siden mange andre veterinærer ikke
har så god peiling på smådyr/gnagere.

Takk, skal sjekke de ut.

Trois er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-11-13, 09:49   #12
Sonar
Bør lage seg en tittel selv
 
Sonar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er det best å kjøpe marsvin av oppdretter eller i dyrebutikk?

Generelt sett synes jeg man bør bruke oppdretter.

Har ingen erfaring med marsvin, men vi har kjøpt kanin hos dyrebutikk og oppdretter. Fikk masse info fra oppdretter. Det kom også info fra dyrebutikk, men det har vist seg i ettertid var en god del feilinfo. Men det kommer jo også an på dyrebutikken. Høres ut som den Guttemammis refererer til har gode kunnskaper.

Lykke til med nytt familiemedlem

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no