|
|||||||
| Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Det hoper seg opp med rene klærDet er mange sterke følelser på vaskerommet skjønner jeg. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Borte
|
Sv: Det hoper seg opp med rene klærAlle bakterier som overlever vask på 40 grader kan jo potensielt være i tøyet etter at det er vasket. Det eneste jeg dog er "redd" for når det kommer til sykdom er Noro. Ting som er spydd ned blir vasket på 95 grader. Som sagt så er klær en veldig liten kilde til smitte av sykdommer generelt, så det er ikke noe vits i å bekymre seg for det.
|
|
|
#3 |
|
Textrovert
|
Sv: Det hoper seg opp med rene klærHadde vi vært syke, med omgangssyke eller, enda verre, BARNEMARK (
|
|
|
#4 |
|
Borte
|
Sv: Det hoper seg opp med rene klærÅ, det er mange ting som kunne fått meg til å gjøre irrasjonelle ting med tekstiler. Noro, barnemark, eller, gud forby, om noen hos oss hadde fått lus.
|
|
|
#6 |
|
Borte
|
Sv: Det hoper seg opp med rene klær
Don't you go there.
|
|
|
#7 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Det hoper seg opp med rene klærVi også, heldigvis. Og vi har lav intrafamiliær spredning når det først oppstår f.eks. oppkast, hvilket også gjør at jeg fortsetter rutinene som jeg har. Det kan godt tenkes at det hadde funket uten også, men akkurat dette fører jeg ikke parallellforsøk på.
|
|
|
#8 |
|
Borte
|
Sv: Det hoper seg opp med rene klærHer er SIFOs tips om klesvask, (for en rasjonell og bakteriefri hverdag (min anm.)):
|
|
|
#9 |
|
lader
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Det hoper seg opp med rene klærFolk får gjøre som de selv vil. Men ved ca 40 grader blomstrer bakterier. Jeg kokvasker truser, håndklær, kluter og sengetøy. Sokker går på 60 grader. Resten på 60 eller 40 grader. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Det hoper seg opp med rene klærHos oss får man ikke sitte uten undertøy i sofaen, så det ville forbause meg.
|
|
|
#11 |
|
Aktiv
Medlem siden: Oct 2012
![]() |
Det var det da ingen som snakket om. Det var snakk om at alle klærne måtte vaskes på minst 60grader for å bli kvitt bakterier og barnemarkegg. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Hvem? Ikke jeg. Tvert i mot sier jeg at alt IKKE trenger å vaskes på 60, men at jeg foretrekker at undertøy og håndklær og skittent barnetøy og surt treningstøy går på over 40. Jeg har til og med spesifisert at det utgjør omtrent halvparten.
|
|
|
#13 |
|
Aktiv
Medlem siden: Oct 2012
![]() |
Da er vi enige vi |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Det hoper seg opp med rene klærLukt i klær kan man forresten bekjempe på flere måter enn bare høy temperatur. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Superbasinella
|
Sv: Det hoper seg opp med rene klærHer lager jeg en tråd om klesbretting og ender opp med å sitte med tvangstanker angående temperaturen på vaskene. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Det hoper seg opp med rene klærFørst, jeg har ikke lest hele tråden. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Når mørke klær lukter kan det visst komme av fargestoffet som er brukt, uten at jeg har andre kilder enn "hørt det av noen". |
|
|
|
![]() |
|
|