Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hvilken regjeringskonstellasjon tror du vi ender opp med?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-09-13, 20:17   #281
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken regjeringskonstellasjon tror du vi ender opp med?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Men tror dere virkelig det er lurt å avvise en generell kursing/fagutviklingsplan fordi bemanningsnorm ikke er på plass? Det er der jeg mister dere. For jeg skjønner godt at dere vil bemanning først, men ikke at dere argumenterer åpent for at fagutvikling ikke er noe dere ønsker.

Faglig utvikling er et gode. Men historisk sett har det ikke vært særlig lurt for lærere å si ja til andre ting enn det vi faktisk trenger og ønsker. Det kommer gjerne og biter oss i baken neste gang vi ber om noe. "Mer folk i skole? Håh nei, dere fikk så mye etterutdanning i fjor, så nå får dere slutte å sutre"

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-13, 20:19   #282
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.818
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken regjeringskonstellasjon tror du vi ender opp med?

Det er vel slik at lærerne mener at det største problemet med skolen er at det er for mange barn per lærer i forhold til hvor mange oppgaver som skal løses. Endel politikerne mener tydeligvis at problemet er lærere med for lite kompetanse. Jeg tror det er begge deler, men syns vi skal høre nøye etter hva de som har skoene på mener om situasjonen.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-13, 20:20   #283
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.242
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken regjeringskonstellasjon tror du vi ender opp med?

Det skjønner jeg altså. Det blir litt som hos oss hvor vi skriker etter sykepleiere på poliklinikken og får en ny administrativ stilling istedenfor, de hører ikke på det vi sier om at en sykepleier gjør at hver lege får tatt unna nesten dobbelt så mange pasienter i løpet av en dag.

Det jeg har tro på er vel egentlig ikke å lage en lovbestemt statsfinansiert etterutdanningsreform, jeg tenker at det må være litt opp til hver skole hvordan de løser sånt, men jeg har tro på å definere minimumsstandarder både for areal, antall lærere, antall voksne og læreres utdanning for å undervise på ulike nivå. Noe av problemet nå er at alt er lov, alt flyter og det finnes ingenting man kan bruke til å si at det er langt utenfor rimelighetens grenser.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-13, 20:21   #284
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken regjeringskonstellasjon tror du vi ender opp med?

Opprinnelig lagt inn av Mrs. Longbottom, her.

Faglig utvikling er et gode. Men historisk sett har det ikke vært særlig lurt for lærere å si ja til andre ting enn det vi faktisk trenger og ønsker. Det kommer gjerne og biter oss i baken neste gang vi ber om noe. "Mer folk i skole? Håh nei, dere fikk så mye etterutdanning i fjor, så nå får dere slutte å sutre"

Veldig, veldig sant, Mrs Longbottom. Men jeg visste ikke at du også var lærer?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-13, 20:38   #285
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken regjeringskonstellasjon tror du vi ender opp med?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Veldig, veldig sant, Mrs Longbottom. Men jeg visste ikke at du også var lærer?

Joda. Mattelærer på vgs på 10. året. (dersom jeg ikke hadde vært i permisjon for å leke smykkedesigner, da)

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-13, 21:23   #286
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.842
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken regjeringskonstellasjon tror du vi ender opp med?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det skjønner jeg altså. Det blir litt som hos oss hvor vi skriker etter sykepleiere på poliklinikken og får en ny administrativ stilling istedenfor, de hører ikke på det vi sier om at en sykepleier gjør at hver lege får tatt unna nesten dobbelt så mange pasienter i løpet av en dag.

Det jeg har tro på er vel egentlig ikke å lage en lovbestemt statsfinansiert etterutdanningsreform, jeg tenker at det må være litt opp til hver skole hvordan de løser sånt, men jeg har tro på å definere minimumsstandarder både for areal, antall lærere, antall voksne og læreres utdanning for å undervise på ulike nivå. Noe av problemet nå er at alt er lov, alt flyter og det finnes ingenting man kan bruke til å si at det er langt utenfor rimelighetens grenser.

Lovbestemte normer og standarder hadde vært kjempebra. Men samtidig må fylkesmannen få nok ressurser og beskjed om å røske opp i kommunene som bryter loven.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-13, 21:37   #287
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.421
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken regjeringskonstellasjon tror du vi ender opp med?

Opprinnelig lagt inn av Erica, her.

Det er vel slik at lærerne mener at det største problemet med skolen er at det er for mange barn per lærer i forhold til hvor mange oppgaver som skal løses. Endel politikerne mener tydeligvis at problemet er lærere med for lite kompetanse. Jeg tror det er begge deler, men syns vi skal høre nøye etter hva de som har skoene på mener om situasjonen.

Politikere leser også forskning og når guruen Hattie sier at klassestørrelsen har mindre å si for elevenes resultater og fremgang, er det ikke rart at de griper fatt i noe annet konkret, nemlig lærerne og deres kompetanse. Lærernes mantra om færre elever blir i denne sammenhengen ikke oppfattet som noe annet enn å be for sin syke mor og jeg tror derfor at det oppfattes som noe vi ønsker for egen del, ikke for elevenes, dessverre. Hattie, som jeg forøvrig har sansen for når man leser litt mer enn overskriftene på resultatene hans, viser også til at etterutdanning av lærerne heller ikke er den viktigste suksessfaktoren.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-13, 21:41   #288
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.797
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken regjeringskonstellasjon tror du vi ender opp med?

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Politikere leser også forskning og når guruen Hattie sier at klassestørrelsen har mindre å si for elevenes resultater og fremgang, er det ikke rart at de griper fatt i noe annet konkret, nemlig lærerne og deres kompetanse. Lærernes mantra om færre elever blir i denne sammenhengen ikke oppfattet som noe annet enn å be for sin syke mor og jeg tror derfor at det oppfattes som noe vi ønsker for egen del, ikke for elevenes, dessverre. Hattie, som jeg forøvrig har sansen for når man leser litt mer enn overskriftene på resultatene hans, viser også til at etterutdanning av lærerne heller ikke er den viktigste suksessfaktoren.

Hattie sier at klassestørrelsen ikke har noe å si hvis ikke læreren endrer undervisningen. Men klassestørrelse gjør noe med undervisningen, og jeg kan bruke veldig mange andre metoder i en klasse med 20 elever enn en med 30 elever. Og DET har stor effekt.

Jeg synes politikere må kunne klare å lese forskningen og ikke bare overskriftene - i hvert fall skolepolitikere.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-13, 21:46   #289
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.916
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken regjeringskonstellasjon tror du vi ender opp med?

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Hattie sier at klassestørrelsen ikke har noe å si hvis ikke læreren endrer undervisningen. Men klassestørrelse gjør noe med undervisningen, og jeg kan bruke veldig mange andre metoder i en klasse med 20 elever enn en med 30 elever. Og DET har stor effekt.

Jeg synes politikere må kunne klare å lese forskningen og ikke bare overskriftene - i hvert fall skolepolitikere.

Jeg leste akkurat et intervju av Hattie hvor han peker på akkurat dette du uthever her.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-13, 21:47   #290
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.421
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken regjeringskonstellasjon tror du vi ender opp med?

Ja, hvis de endrer undervisningen, men det viser seg visstnok at det ikke skjer. At egenvurdering er en suksessfaktor for læring, er kanskje ikke så greit for politikerne å bruke som fanesak. "Nå skal vi gjøre skolen bedre - mer egenvurdering!"

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-13, 21:52   #291
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.916
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken regjeringskonstellasjon tror du vi ender opp med?

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Ja, hvis de endrer undervisningen, men det viser seg visstnok at det ikke skjer. At egenvurdering er en suksessfaktor for læring, er kanskje ikke så greit for politikerne å bruke som fanesak. "Nå skal vi gjøre skolen bedre - mer egenvurdering!"

Politikerene velger jo bare ut det som passer for de. Hattie hadde mange meninger om hvordan resultatene hans var blitt brukt i endel land.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no