Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-05-07, 12:19   #9
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor viktig er det egentlig å skrive korrekt?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det er nettopp det jeg også har en mistanke om. Det er blitt så "lettvindt" å skylde på dysleksi idag.

Der er jeg mildt sagt fryktelig uenig med deg. Det finnes grader av dysleksi, og det er også stor forskjell på hva slags hjelp de har fått, og på hvilket tidspunkt. Når dysleksi oppdages tidlig, og de får god hjelp, vil de oftest fremstå nesten som om de ikke har dysleksi. Men de som ikke har fått hjelp (kanskje ikke hatt foreldre som var ressurssterke nok), og som har blitt betraktet som klassens taper, de vil slite langt opp i voksen alder, og kanskje ikke en gang være i stand til å fylle ut de enkleste skjemaer.

Jeg har selv sittet og hjulpet folk med å fylle ut SVÆRT enkle skjemaer. Godt voksne, til og med eldre, som sitter med brillene stikkende opp fra veska og forteller at "jeg har glemt brillene mine, skjønner du..."

Dysleksi er nok ganske utbredt, og jeg syns det er synd å nærmest "mistenkeliggjøre" folk som sier at de har dysleksi.

Jeg for min del vet ikke hvor "grensen" går mellom dysleksi (diagnosen) og dårlig rettskrivning / dårlige leseferdigheter. Kan godt hendte at det er stor grad av underdiagnostisering.

Uansett om folk har eller ikke har diagnoser, så må man bare akseptere at ikke alle har "blikk" for språk. Ikke alle har blikk for farger heller, uten at vi ugleser dem av den grunn.

Jeg blir litt engasjert... Det er en del diagnoser som stadig mistenkeliggjøres, og jeg liker det dårlig. Dysleksi er en av dem, ADHD en annen. Det er fortsatt litt for lett for andre, som ikke har slitt ett sekund, å sitte og se ting utenfra og skylde på for lite oppfølging av foreldrene, eller at vedkommende er lat, slurvete og sjuskete. (Kjenner antagelig litt for mange personer med en eller begge av nevnte diagnoser....)

bina er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:51.