Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ny Montessoriskole i Oslo

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-06-13, 10:01   #1
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.762
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Ny Montessoriskole i Oslo

Det ser ut til at Oslo Montessoriskole øst endelig har funnet egnet lokale, og starter sannsynligvis opp allerede til skolestart på Søndre Tåsen gård.

Det har vel vært en del her som har vært nysgjerrig på hvor denne skulle havne. For min del tror jeg ikke dette dekker behovet for de som ønsker Montessoriopplæring i Oslo øst, men det er helt sikkert marked nok i bydelene nord for sentrum.

http://www.osloby.no/nyheter/Apner-n...r-7235511.html

__________________
2006 og 2009
Zulu er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-06-13, 10:10   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.408
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny Montessoriskole i Oslo

Jeg har vært venner av dem på facebook lenge, og jeg må si at jeg skjønner hvorfor de endret navn når lokasjonen deres ble på Tåsen. Tåsen er definitivt ikke øst. Jeg kjenner at jeg ble litt skuffet, men vet at de har slitt fælt med å finne lokaler.

Og med Tåsen de falt derfor bort som skolealternativ for vår del. Og jeg har virkelig seriøst vurdert privatskole for min minstemann.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-13, 10:10   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.750
Blogginnlegg: 630
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny Montessoriskole i Oslo

Jeg har fulgt dem fra starten, og meldte meg også inn. Det ble dessverre ikke aktuelt for oss, siden de endret klassetrinnene i etterkant. Noe jeg egentlig er ganske sur for. Jeg syns det er sleipt å gå ut med et tilbud på 1-5 klasse, oppfordre folk til å melde seg inn (for 1500,-), og deretter omgjøre tilbudet.

Personlig hadde plasseringen vært super for oss, men jeg er enig i at det ikke lenger er et tilbud til øst. Det er bare litt lenger øst enn de andre, men fremdeles i et svært velbemidlet område i Oslo vest, som ikke er supersentralt rent kollektivtrafikkmessig.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-13, 10:11   #4
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv
 
LittLemen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.556
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ny Montessoriskole i Oslo

Jeg ble skuffet over at den havnet på vestkanten. Jeg synes Montessori er et spennende alternativ, og ville absolutt vurdert den for egne barn hvis den da hadde havnet i øst. De bør skifte navn.

__________________
~
LittLemen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-13, 10:13   #5
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.408
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny Montessoriskole i Oslo

LittLemen: De har skiftet navn.

Og jeg er enig i at det var dårlig gjort å si at de skulle være en småskole for 1-5 og nå bare tilby 1-2 (og kanskje 3). Særlig siden det fikk folk til å melde seg inn.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-13, 10:17   #6
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv
 
LittLemen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.556
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ny Montessoriskole i Oslo

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

LittLemen: De har skiftet navn.

Ok, i artikkelen står det "Oslo Montessoriskole øst", men de har kanskje skiftet navn offisielt?

__________________
~
LittLemen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-13, 10:18   #7
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.563
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny Montessoriskole i Oslo

Hvorfor endret de klassetrinnene? Forstår i og for seg at 1. - 5. ble litt rart, men 1. - 3. (og gjerne 4.) hører sammen i pedagogikken. Å bare ha to trinn sammen blir veldig rart.

Men det er ikke en enkel jobb de har tatt på seg, så det er vel forståelig at det endrer seg underveis. Er det sannsynlig at den kommer i gang allerede til høsten?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-13, 10:23   #8
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.750
Blogginnlegg: 630
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny Montessoriskole i Oslo

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hvorfor endret de klassetrinnene? Forstår i og for seg at 1. - 5. ble litt rart, men 1. - 3. (og gjerne 4.) hører sammen i pedagogikken. Å bare ha to trinn sammen blir veldig rart.

Men det er ikke en enkel jobb de har tatt på seg, så det er vel forståelig at det endrer seg underveis. Er det sannsynlig at den kommer i gang allerede til høsten?

Jeg tror de endret fordi de syns det ble for voldsomt å starte en så stor skole med en gang. Jeg syns man bør ha tenkt gjennom slike ting på forhånd. Jeg hadde selvsagt ikke betalt 1500,- for å sikre meg en plass i køen til en skole som ikke hadde et tilbud til min sønn. Jeg fikk heller ingen kvittering eller innmeldingskjema etter betalingen (slik de lovet). Betalingen skulle sikre en plass i køen, og jeg ønsket selvsagt å vite hvor i denne jeg sto. Etter å ha etterlyst dette på mail fikk jeg en beklagelse over at de hadde hatt så mye å gjøre med å finne lokaler. Det viste jeg forståelse for, men jeg har fremdeles ikke fått noen papirer, nesten et halvt år senere.

Jeg har full forståelse for at dette er entusiaster som har gjort dette ved siden av full jobb, og det har slett ikke vært lett. Det er allikevel en del kritikkverdige forhold, syns jeg.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-13, 10:24   #9
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.762
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ny Montessoriskole i Oslo

Opprinnelig lagt inn av LittLemen, her.

Ok, i artikkelen står det "Oslo Montessoriskole øst", men de har kanskje skiftet navn offisielt?

De står fortsatt med "øst" i Brønnøysundregisteret, men har endret til "Oslo nye Montessoriskole" på Facebook. Det gjenstår å se hva de ender på.

__________________
2006 og 2009
Zulu er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-06-13, 23:46   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.750
Blogginnlegg: 630
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny Montessoriskole i Oslo

Det blir ingen skole til høsten, og det blir ikke på Tåsen Gård. De prøver igjen høsten 2014, "fortrinnsvis i Oslo øst". Mange faktorer, manglende statsstøtte og liten søkermasse.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 00:37   #11
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 13.165
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ny Montessoriskole i Oslo

Tåsen var ikke et godt valg synes jeg, for å balansere opp for skolene i vest. Vi har også fulgt nøye med på dette, og leit at de har endret endel underveis. 1-4.trinn er heller ikke interessant for oss, og selv om jeg ser problemstillingen med å starte stort for noen ildsjeler, så er dette med skolevalg et stort valg for foreldre. For oss så hadde det ikke vært spesielt aktuelt å søke inn våre barn på en skole, "langt" hjemmefra, som vi visste de kun kunne gå på noen år. Mange har jo søsken også, og da blir det jo en stor kabal... Kan man gå hele barneskolen, så blir det liksom noe helt annet.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 00:43   #12
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.563
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny Montessoriskole i Oslo

Det var ikke så uventet, dette er vanskelig å få til på så kort tid, men jeg håper veldig de lykkes etter hvert! Og da gjerne lenger øst. Håper de ikke mister motet!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 02:16   #13
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ny Montessoriskole i Oslo

Jeg tror det hadde lykkes bedre hadde det ligget mer "sentralt" til i Groruddalen. De fleste er ikke villige til lang vei fra lokalt område.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 11:17   #14
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny Montessoriskole i Oslo

Skulle ønske de kom med et tilbud ett eller annet sted mot Nordstrand/ bekkelaget/ gamlebyen/ Tøyen/ vålerenga osv Tror det ligger et stort søkerpotensiale i den delen av byen. Tåsen blir egentlig bare en nyanseforskjell når det kommer til å skulle få barnet dit, i forhold til de skolene som alt eksisterer.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 11:32   #15
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.750
Blogginnlegg: 630
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny Montessoriskole i Oslo

Emm og Lykken, det er ikke noe samlet "de" altså. Det er private initiativ. Så vil man ha noe på Nordstrand eller i Groruddalen er det bare å sette igang. De som startet dette initiativet ønsket en skole sentralt, øst i Oslo, ikke i suburbia. Jeg tror de fint kunne fyllt en skole med bedre tid og litt nærmere sentrum øst enn de havnet.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 11:45   #16
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny Montessoriskole i Oslo

Ja, jeg forstår selvsagt det altså. Og det kan jo hende de får fylt skolen på Tåsen også. Med "de" mener jeg de som tok iniativet. Det må jo være grunnlag for nok barn, og den biten hadde muligvis vært lettere om de var mer sentrumsnært. Men lokaler er jo nærmest håpløst over alt i Oslo.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 12:23   #17
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ny Montessoriskole i Oslo

Jeg bor utenfor Oslo og har ikke behov for Montessoriskole, vi er veldig fornøyd med den lokale. For min del synes jeg lokalmiljø med venner og idrett har mye å si mht skolenærhet. Men jeg er fra Groruddalen og har min familie der fortsatt og tror at det kunne vært et behov hvis reiseveien ikke blir for klønete. Men det å sette igang sånt er virkelig ikke for alle.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 20:45   #18
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.563
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny Montessoriskole i Oslo

Lokaler er kjempevanskelig generelt, og pedagogikken krever også mye av lokalene. Et tilrettelagt miljø er veldig viktig. De som prøver å lage en ny ungdomsskole sliter med akkurat det samme.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-13, 11:36   #19
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.408
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny Montessoriskole i Oslo

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Skulle ønske de kom med et tilbud ett eller annet sted mot Nordstrand/ bekkelaget/ gamlebyen/ Tøyen/ vålerenga osv Tror det ligger et stort søkerpotensiale i den delen av byen. Tåsen blir egentlig bare en nyanseforskjell når det kommer til å skulle få barnet dit, i forhold til de skolene som alt eksisterer.

Jeg tror du har rett i at det hadde vært enklere å få nok søkere til en skole i dette området. Der er det betydelig lenger til andre montesorriskoler, men allikevel et godt "kundegrunnlag". At skolene i dette området er ekstremt overfylt bidrar også til at folk vil søke seg bort fra lokalskolen.

Men jeg vet at de lette etter lokaler også i dette området, uten å lykkes. Kommunen er (burde være?) ganske desperate etter skolelokaler i samme området, men de skal vel ha mer plass enn en montesorriskole trenger.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no