Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kvinner og deltid og LO

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-06-13, 22:25   #1
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kvinner og deltid og LO

[quote=Cuyahoga;3721333]Kie, det er vel ingen i tråden som sier at de ikke er en verdi for fellesskapet at noen måker og går på butikken for naboen. Poenget er at for å finansiere fellesskapet må flest mulig av oss være i verdiskapende arbeid. Verdiskapende i den forstand at det genererer penger.[/quote]

Spørsmålet er vel om en forelder som tar seg av barnet sitt "gratis" og hvor barnet således ikke opptar en institusjonsplass til flere millioner kroner i året kan sies å bidra økonomisk? Jeg mener at det kan det absolutt. Det samme må gjelde syke og gamle foreldre - selvsagt bidrar man økonomisk til velferdssamfunnet dersom man sørger for at foreldrene sine kan bo hjemme fem år ekstra. Å spare penger for det offentlige er også en måte å bidra økonomisk på.

Ikke sånn å forstå at alle skal gjøre dette, men de som påtar seg omsorgsarbeid for egen familie tilsvarende mange heltidsstillinger - de bidrar så absolutt økonomisk. Ofte på bekostning av egen inntekt.

Gammel 05-06-13, 22:28   #2
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

[quote=oslo78;3721378]

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Kie, det er vel ingen i tråden som sier at de ikke er en verdi for fellesskapet at noen måker og går på butikken for naboen. Poenget er at for å finansiere fellesskapet må flest mulig av oss være i verdiskapende arbeid. Verdiskapende i den forstand at det genererer penger.[/quote]

Spørsmålet er vel om en forelder som tar seg av barnet sitt "gratis" og hvor barnet således ikke opptar en institusjonsplass til flere millioner kroner i året kan sies å bidra økonomisk? Jeg mener at det kan det absolutt. Det samme må gjelde syke og gamle foreldre - selvsagt bidrar man økonomisk til velferdssamfunnet dersom man sørger for at foreldrene sine kan bo hjemme fem år ekstra. Å spare penger for det offentlige er også en måte å bidra økonomisk på.

Man bidrar økonomisk hvis det man sparer staten for er mer enn det man ikke ikke betaler i skatt og de stønadene man mottar til sammen. Hvilket innebærer at det skal relativt tunge omsorgsoppgaver til før man kan si at man bidrar gjennom omsorgsoppgaver i hjemmet.

Sist redigert av Katta : 05-06-13 kl 22:37. Årsak: matematikkleif
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 22:31   #3
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Kie, det er vel ingen i tråden som sier at de ikke er en verdi for fellesskapet at noen måker og går på butikken for naboen. Poenget er at for å finansiere fellesskapet må flest mulig av oss være i verdiskapende arbeid. Verdiskapende i den forstand at det genererer penger.

Ikke sånn å forstå at alle skal gjøre dette, men de som påtar seg omsorgsarbeid for egen familie tilsvarende mange heltidsstillinger - de bidrar så absolutt økonomisk. Ofte på bekostning av egen inntekt.

De fleste hjemmeværende og deltidsjobbende er ikke hjemmeværende eller deltidsjobbende for å utføre store pleieoppgaver tilsvarende mange heltidsstillinger.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 23:02   #4
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Mitt poeng - som visst har forsvunnet litt i mengden her - er at det å angripe kvinner og deres deltidsjobbing og nærmest si at det er dette som gjør at vi har (eller kommer til å få) problemer med velferdssamfunnet, det er i beste fall korttenkt.

Det er ganske mange andre ting som også er problematisk. Tenåringer som aldri kommer i jobb. Folk som førtidspensjonerer seg. At alle bedrifter alltid skal ha A-laget av arbeidsstokken, og at de som er på B-laget dermed ikke like lett får seg jobb. At jobber blir mer og mer teoretiske. At skolen blir mer og mer teoretisk, slik at flere faller fra tidligere.

At det hele tiden skal være vekst i et firma, slik at man aldri kan stå i ro - man skal hele tiden utvikle seg. Aksjonærene forventer hele tiden at man skal gjøre det bedre enn i fjor.

Jeg syns egentlig at mye av problemet er at det eneste man fokuserer på, er økonomisk vekst. Hvorfor er dette saliggjørende?

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 23:06   #5
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Mitt poeng - som visst har forsvunnet litt i mengden her - er at det å angripe kvinner og deres deltidsjobbing og nærmest si at det er dette som gjør at vi har (eller kommer til å få) problemer med velferdssamfunnet, det er i beste fall korttenkt.

Det er ganske mange andre ting som også er problematisk. Tenåringer som aldri kommer i jobb. Folk som førtidspensjonerer seg. At alle bedrifter alltid skal ha A-laget av arbeidsstokken, og at de som er på B-laget dermed ikke like lett får seg jobb. At jobber blir mer og mer teoretiske. At skolen blir mer og mer teoretisk, slik at flere faller fra tidligere.

At det hele tiden skal være vekst i et firma, slik at man aldri kan stå i ro - man skal hele tiden utvikle seg. Aksjonærene forventer hele tiden at man skal gjøre det bedre enn i fjor.

Jeg syns egentlig at mye av problemet er at det eneste man fokuserer på, er økonomisk vekst. Hvorfor er dette saliggjørende?

Det er jo din påstand at det "eneste man fokuserer på er økonomisk vekst".

Jeg kjenner meg ikke igjen i det. Verken i tråden, blant folk jeg omgås eller på arbeidsplassen min for den del. Det er derimot fokus på at det må komme mer penger inn enn det går penger ut.

Gammel 05-06-13, 23:23   #6
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Det er jo din påstand at det "eneste man fokuserer på er økonomisk vekst".

Det var jo satt litt på spissen, men jeg føler nå likevel at det tross alt - i samfunnet - er fokus på økonomisk vekst. Hvorfor snakker alle om at man skal få mer penger inn i statskassa, heller enn å snakke om hva som ville være bra for oss alle sammen? Som gajamor var innepå: Hvorfor er det så bra å jobbe 100% slik at man har råd til å forbruke mer? Hvorfor er forbruk så viktig?

Dessuten er det faktisk slik at i de fleste firma av en viss størrelse - type børsnotert - så er det økonomisk vekst som er i fokus.

Jeg er helt enig i at penger ut må ha en sammenheng med penger inn. Men hva har det med deltid å gjøre? Jeg jobber deltid og tjener mer enn ganske mange i full stilling. Hvis vi ser bort fra første året jeg studerte (altså fra august til juni året etter), så har jeg hatt jobb siden jeg var 12 år. Jeg har definitivt bidratt til statskassen. Ikke har jeg vært noe særlig syk heller. Og studielånet mitt har jeg betalt ned. Men jeg skal altså henges ut fordi jeg jobber deltid? Det blir for dumt, syns jeg!

Gammel 05-06-13, 23:37   #7
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var jo satt litt på spissen, men jeg føler nå likevel at det tross alt - i samfunnet - er fokus på økonomisk vekst. Hvorfor snakker alle om at man skal få mer penger inn i statskassa, heller enn å snakke om hva som ville være bra for oss alle sammen? Som gajamor var innepå: Hvorfor er det så bra å jobbe 100% slik at man har råd til å forbruke mer? Hvorfor er forbruk så viktig?

Dessuten er det faktisk slik at i de fleste firma av en viss størrelse - type børsnotert - så er det økonomisk vekst som er i fokus.

Jeg er helt enig i at penger ut må ha en sammenheng med penger inn. Men hva har det med deltid å gjøre? Jeg jobber deltid og tjener mer enn ganske mange i full stilling. Hvis vi ser bort fra første året jeg studerte (altså fra august til juni året etter), så har jeg hatt jobb siden jeg var 12 år. Jeg har definitivt bidratt til statskassen. Ikke har jeg vært noe særlig syk heller. Og studielånet mitt har jeg betalt ned. Men jeg skal altså henges ut fordi jeg jobber deltid? Det blir for dumt, syns jeg!

Cluet er vel om du kunne bidratt MER, egentlig. Eller om deltidsstilling er maksimalt av hva du kan klare. Yte etter evne, få etter behov... Selvom det føles som om jeg skatter nok til å lønne en heltidsstilling på vår lokale barneskole, og dermed fortsatt hadde tjent mer enn snittet om jeg gikk ned i stilling, så klarer jeg jo fint å jobbe 100 %. Da gjør jeg det.

Det er bra for alle sammen at jeg jobber det jeg klarer. Et samfunn hvor fokuset er at alle subjektivt skal oppleve at de har det bra (etter norsk standard "bra") UTEN at vi skal tenke gjennom eller fokusere på det hva det koster, eller hvordan kostnadene skal dekkes inn for den saks skyld, blir bare veldig, veldig naivt og lite bærekraftig.

Gammel 05-06-13, 23:13   #8
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Neisj, du kan jo spørre store deler av Sør-Europa om DE synes det gjør noe at landene er i resesjon. At de har 20 % arbeidsledighet og at flere steder får de som ER i jobb, ikke lønn. I Hellas har det offentlige f.eks i enkelte tilfeller heller ikke råd til å betale for folks medisiner lenger, så private apotekere må selv legge ut for medisinene (så lenge de har råd til det da) Blåreseptordningen i Norge tar vi jo alle for gitt..

Jeg synes det er stas med økonomisk vekst, det viser at et land eller et firma har sunn økonomi. Lurt å fokusere på det, fremfor pusing og "stakkars", DET er hvertfall ikke særlig lønnsomt i lengden.

Gammel 05-06-13, 23:27   #9
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg synes det er stas med økonomisk vekst, det viser at et land eller et firma har sunn økonomi. Lurt å fokusere på det, fremfor pusing og "stakkars", DET er hvertfall ikke særlig lønnsomt i lengden.

Nøyaktig hvorfor mener du at det å ikke kontinuerlig ønske økonomisk vekst henger sammen med det å holde på med pusing og "stakkars"? Jeg forstår deg rett og slett ikke.

JEG ser ingen grunn til at et firma år etter år skal selge mer. At vi som forbrukere år etter år skal kjøpe mer. Og økonomisk vekst vil nærmest alltid bety MER! I lengden går jo ikke det. Vi kan ikke vokse til himmelen.

Gammel 05-06-13, 23:29   #10
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Nøyaktig hvorfor mener du at det å ikke kontinuerlig ønske økonomisk vekst henger sammen med det å holde på med pusing og "stakkars"? Jeg forstår deg rett og slett ikke.

JEG ser ingen grunn til at et firma år etter år skal selge mer. At vi som forbrukere år etter år skal kjøpe mer. Og økonomisk vekst vil nærmest alltid bety MER! I lengden går jo ikke det. Vi kan ikke vokse til himmelen.

Velferdsutgiftene vil, om ikke vi kutter i dem, øke for hvert år. Hvordan skal det dekkes inn, om ikke med skatteinntekter?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 23:38   #11
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Dette skrev du, annemede:

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Velferdsutgiftene vil, om ikke vi kutter i dem, øke for hvert år. Hvordan skal det dekkes inn, om ikke med skatteinntekter?

.. som et svar til mitt innlegg med følgende tekst:

Jeg forstår ikke helt hva du prøver å si. Skatteinntekter er ikke nevnt i det hele tatt i mitt innlegg. Det jeg kommenterer, er at man hele tiden skal ha vekst. Sier du at vi alle må hele tiden produsere mer og mer og mer, og forbruke mer og mer og mer, ellers vil velferdssamfunnet gå under? Har du sitert et annet innlegg enn du tenkte? Dette henger jo ikke sammen!

Gammel 05-06-13, 23:43   #12
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Fordi det å velge bort å sette krav til folk, det å godta at folk underyter i samfunnet (pusing) og det å ikke kreve at folk bidrar med det de faktisk klarer (stakkarsliggjøring) ikke gjør at samfunnet beveger seg fremover. Vi ender da opp med at kommunenes signalbygg er byggene som huser NAV. De aller fleste firmae vi handler av, bidrar med ganske mange skattekroner, momskroner, lønnskroner og andre avgifter. Hvordan kan DET være feil? Hvordan skal du regulere det? Sette tak på hvor mye private aktører skal kunne tjene? Der har du hvertfall en oppskrift på utflagging og snubletråd for gründere...

Gammel 05-06-13, 23:06   #13
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bor midt i deltidsmekka, og damene i gata hos oss startet med deltid da barna var små. Så ble de litt større og begynte i barnehage, og da var opprinnelig planen at de skulle jobbe litt mer igjen og kanskje begynne å jobbe med det de opprinnelig hadde tenkt. I mellomtiden hadde det blitt en livsstil med mye som skjer sosialt på dagtid og svært bekvemt.

Gammel 05-06-13, 23:08   #14
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Mens her jeg bor er det ikke en sjel å se på dagtid. Barnehagen har bare 100%-plasser og jeg vet ikke om en eneste familie i nabolaget hvor ikke begge foreldre jobber fullt. (Bortsett fra meg selv da for tiden - men den tiden er snart forbi heldigvis). Utrolig rart at det skal være så forskjell på områder.

Gammel 05-06-13, 23:15   #15
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Mens her jeg bor er det ikke en sjel å se på dagtid. Barnehagen har bare 100%-plasser og jeg vet ikke om en eneste familie i nabolaget hvor ikke begge foreldre jobber fullt. (Bortsett fra meg selv da for tiden - men den tiden er snart forbi heldigvis). Utrolig rart at det skal være så forskjell på områder.

Men det er jo ikke tvil om det finnes forskjell mellom områder, eller aller helst mellom miljøer. Der jeg jobber, er det så godt som ingen kvinner som jobber deltid. Alle jobber fulltid+, har menn som gjerne jobber i samme bransje og jobber fulltid+, reiser en god del, har tre+ barn, trener jevnlig og som følger ungene godt opp. Og som stort sett synes dette går veldig fint, fordi de liker det de gjør, har stor grad av påvirking og styring på egen arbeidshverdag og fordi de ikke har så veldig høye forventninger til skinnende vinduer, hjemmebakst til skoleavslutninger og lunsjer med venninnene. I nabolaget mitt, derimot, der jobbes det mye deltid blant kvinnene (og de har ikke pleietrengende barn, mange har derimot barn i barnehage/skole/SFO mens de vasker vinduer, baker og lunsjer).

Gammel 05-06-13, 23:19   #16
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Jeg skjønner at det er forskjell på områder - jeg bare filosoferer over hvorfor det blir så stor forskjell - ofte med små fysiske avstander mellom ulike områder med ulike "standarder".

Gammel 05-06-13, 23:55   #17
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Men det er jo ikke tvil om det finnes forskjell mellom områder, eller aller helst mellom miljøer. Der jeg jobber, er det så godt som ingen kvinner som jobber deltid. Alle jobber fulltid+, har menn som gjerne jobber i samme bransje og jobber fulltid+, reiser en god del, har tre+ barn, trener jevnlig og som følger ungene godt opp. Og som stort sett synes dette går veldig fint, fordi de liker det de gjør, har stor grad av påvirking og styring på egen arbeidshverdag og fordi de ikke har så veldig høye forventninger til skinnende vinduer, hjemmebakst til skoleavslutninger og lunsjer med venninnene. I nabolaget mitt, derimot, der jobbes det mye deltid blant kvinnene (og de har ikke pleietrengende barn, mange har derimot barn i barnehage/skole/SFO mens de vasker vinduer, baker og lunsjer).

Dette kan jeg signere på, jeg har akkurat samme erfaring

På arbeidsplassen min er det noen få som har jobbet deltid, flest jenter, men også noen menn. Det har da vært snakk om 80% eller 90% for en periode.

I nabolaget er det flere, kun kvinner, som jobber deltid. Enkelte til og med helt ned i 50% (ikke pleietrengende barn).

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 23:16   #18
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Økonomisk vekst er et must, Billa sa det. Jobber forsvinner om det ikke går fremover med oss.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 23:18   #19
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Kie: du må skille økonomisk og moralsk verdi her (i mangel på bedre ord). Klart man skal verdsette omsorgsoppgaver. Men de bidrar ikke til verdiskapning. Og de skal være ganske tunge før de sparer staten for penger.

Gammel 05-06-13, 23:23   #20
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Jeg har flyttet fra et område der det var enda mer unormalt å jobbe fullt som kvinne. Man ønsket seg ikke barn dersom man overlot dem til andre på dagtid. Mannen inkludert. Der jeg bor nå er det utrolig mye deltidsarbeidende kvinner. Men på jobb er det ingen. Og litt mindre lunsjing. Og stor heiagjeng hvis man faktisk har bakt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:53.