Sv: Hvem har sydd dine klær?
Jeg tror at vi må innse at så lenge vi kjøper klær som er så billige at det sier seg selv at de aldri i livet kan være produsert av noen som har fått anstendig lønn og arbeidsvilkår så er vi medskyldige i slike tragedier som fabrikk-kollapsen i Bangladesh og nå i Kambodsja. Det er kjipt å tenke på, kjipt å si høyt, men det er sant. Tekstilindustrien har i mange tiår flyttet produksjonen sin fra land til land ettersom arbeidsstokken i eksisterende produksjonsland har blitt mer organisert og stilt flere krav. Avtaler som inngås nå i etterkant av denne skandalen må jeg innrømme at jeg har begrenset tiltro til. Det er mye bruk av underleverandører og vasking av hender i denne bransjen.
Så hva gjør man? Syr klærne sine selv? Da er samvittigheten ren, men det hjelper ikke på lønnsnivået eller arbeidsforholdene i Bangladesh. Kjøper dyrere klær? Det siste er jo heller ingen garanti for at de som har sydd klærne faktisk har fått bedre lønn, det kan være designere og omsetningsleddet som har fått bedre betalt. Sannheten for mitt vedkommende er at jeg gjør for lite, og burde ha gjort mer. Ikke minst burde jeg av miljøhensyn kjøpt mer brukt og sydd om klær jeg allerede har, selv om det heller ikke hjelper arbeiderne i Bangladesh.
Jeg tror politikken er løsninga, og at effektive internasjonale reguleringer og avtaleverk på et mellomstatlig nivå må til. Arbeidere i alle land, foren dere!
|