Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Hvor lenge har dere en bil?

Autofil Bilsnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-04-13, 09:38   #81
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lenge har dere en bil?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er ikke det.

(Men om man må låne eller ikke er egentlig ikke relevant når man snakker kapitalkostnader. Om du har 300 000 i banken så kan du velge å investere dem for en avkastning, eller du kan bruke dem på noe som ikke gir avkastning. Kapitalkostnad er kostnaden av å ha kapital stående i noe som ikke gir avkastning. Hva den er avhenger av hva man tror reell avkastning kan være, ofte sier man 10%, men for private kan man godt si at det er mer 5%. Det vil si at kapitalkostnaden på 300 000 er 15 000 per år. I tillegg kommer verditap, forsikring (mye dyrere for nyere, dyrere biler), service, verksted, årsavgift og drivstoff. Om du hadde lånt de 300 000 så hadde du "sett" kapitalkostnaden mer direkte, i renter på bil-lånet. Men den er der uansett.)

Hu?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-13, 09:39   #82
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi ser på ingen måte på bil som noe som er billig, men det er et nødvendig onde. Og for oss, som bor sånn til at kollektivtransport er krøkkete, blir det nødvendig med to biler. Vi tar ikke lett på å bytte de heller, så nå skal vi planlegge den neste bilparken vår nøye. Jeg troooor vi ender på splitterny Leaf (den nye "generasjonen" som kommer til sommeren) og to år gammel S-Max 7-seter eller en annen tilsvarende 7-seter.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-13, 09:42   #83
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tja, vi har to 2006-modeller nå, og har ingen planer om å bytte ut dem med det første. Har aldri eid bil nyere enn 4 år. Hvor lenge vi beholder bilene kommer an på hvordan behovet for annen bil er. I vinter byttet vi f.eks. fra liten stasjonsvogn med 4WD til stor SUV med 4WD fordi vi trengte kraftigere vinterbil på dårlige dager. Ford Mondeoen vi hadde før S-max'en (hovedbilen nå) kom i hus hadde vi i 2 år, innkjøpt med tanke på 3 barn, men ble for trang etterhvert, og behovet for større bil inntrådte, ellers hadde vi sikkert hatt den enda. Men klart, jeg er ikke så begeistra når bilene begynner i bli 12-15 år gamle, mye skjer jo på sikkerhetsfronten.

Stolt bilsikringsfanatiker

Sist redigert av emin : 22-04-13 kl 09:51.
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-13, 09:43   #84
Michelle
X First Lady

Medlem siden: Sep 2006
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Økonomisk sett så kunne vi sikkert behold den slitesterke rambukken av en Audi som vi hadde for mange år siden. En driftsikker bil som startet uansett hva vi gjorde, og som neppe fikk en bulk om vi smalt i en fjellvegg i 100 kmt. Bilen ville vært like hel den, for den var solid som få. Problemet er bare det at når en bil er så solid, så er det innholdet i bilen som får lide, når den smeller i fjellveggen i 100 kmt. Nå vet vi bedre enn at sikkerheten ikke dreier seg om hva bilen tåler, men hva innholdet tåler i en slik smell.

Derfor ønsker vi å opprett holde et jevnt og stabilt utgiftsnivå pr mnd hva bil angår, og så ha biler som er oppdatert innen sikkerhet for innholdet i bilen.

Jeg kjørte mammas Audi for endel år siden og krasjet på motorveien i stor fart. Det eneste som var igjen av bilen var førersetet. Jeg slapp unna uten skader bortsett fra en kraftig hjernerystelse. I følge politi og ambulanse så var det takket være den gode bilen samt flaks at jeg overlevde.
Min bror kjørte en gammel bil med dårlige dekk. Han omkom og to tvillingsøstre med.
Sier ikke at bilen trenger være helt ny og byttes ut hyppig, men at bilen er sikker og trygg på veien. For oss betyr det mye. Og ikke minst senke farten der det kreves. En god bil kan jo også gi falsk trygghet.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-13, 09:43   #85
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg kjørte opp i 1989 og er nå på bil nr. 2, en 2008-modell som jeg kjøpte i 2010. (Nå må jeg innrømme at jeg ikke kjøpte bil nr 1 før i 2002, da. Det var en 1993-modell, men hadde bare gått 41.000 km da jeg kjøpte den.)

Gammel 22-04-13, 09:44   #86
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Hu?

Sorry, jeg er en elendig pedagog.

Men altså: Hvis du har 175 000 kroner så kan du sette dem på høyrentekonto, i fond eller investere dem på en annen måte som gir deg avkastning. Si 5% i året.

I stedet så velger du å bruke dem på bil. Da taper du de 5% i året du ellers kunne fått i avkastning. Det er det vi kaller kapitalkostnader. Det at du har stående penger i en ting som ikke gir deg noen avkastning.

Hvis du ikke hadde hatt de 175 000 i kontanter så hadde du tatt bil-lån og betalt ca. 5% i renter i stedet. Samme kostnad, reelt sett.

Gammel 22-04-13, 09:46   #87
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Vi har gammel bil. Vi er litt halvveis på jakt etter ny, bilen skal inn på EU kontroll snart, blir det alt for dyrt så tror jeg den ryker - det har vært noen voldsomme regninger de siste årene. Men samtidig betaler vi nesten ingenting i forsikring (kun ansvar), har aldri hatt lån (fikk bilen gratis).

Jeg er litt delt med tanke på ny bil. Jeg syns det er deilig med en gammel bil, jeg slipper å bekymre meg for riper og bulker, det er ikke så nøye om jeg ikke vasker den annenhver dag osv. Samtidig hadde det vært deilig med aircondition som virker på de varmeste sommerdagene, kjekt om sentrallåsen hadde virket på mer enn en dør, og den er egentlig litt for liten. Jeg vet ikke. Jeg vil ha stor, billig bil med kjempelang garanti. Det kan jeg få, sant?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-13, 09:49   #88
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å, ja, det hadde jeg glemt. At når vi får ny bil så begynner bekymringene om hakk og skår. Akkurat det jeg trenger, enda en ting å bekymre meg for og ergre meg over.

Den vi har nå er helt hakkete over det hele (mannen på Toyota: "Ehm, dere har en bulk i TAKET?? Hvordan i alle dager??" Jeg: ), og det var utrolig deilig å bare kunne trekke på skuldrene da en venns datter bestemte seg for å tegne pappas forbokstav på en av dørene. Med en stein.

Gammel 22-04-13, 09:51   #89
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Den vi har nå er helt hakkete over det hele (mannen på Toyota: "Ehm, dere har en bulk i TAKET?? Hvordan i alle dager??" Jeg: ), og det var utrolig deilig å bare kunne trekke på skuldrene da en venns datter bestemte seg for å tegne pappas forbokstav på en av dørene. Med en stein.

Jeg har også bulk i taket. Fort gjort.

Gammel 22-04-13, 09:54   #90
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Å, ja, det hadde jeg glemt. At når vi får ny bil så begynner bekymringene om hakk og skår. Akkurat det jeg trenger, enda en ting å bekymre meg for og ergre meg over.

Det er det dumme med ny bil ja. Er helt enig i dette. Nå parker jeg langt unna andre biler og er redd for å få bulk eller riper i lakken. Sånn sett savner jeg våre gamle biler

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-13, 09:57   #91
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Vi har en gammel, slitt opel astra (98-modell). Den er brukt opp. Vi har aldri hatt lån på den. Vi kjøper nå en Opel vectra som er ti år nyere. Tipper vi kommer til å bruke den opp for det er jo ikke en nybil som kommer til å være verdt noe om fire år. Vi er ikke interessert i bil og satser på å ha denne bilen til vi igjen kan kjøpe en mindre stasjonsvogn. Dvs når vi ikke trenger plass til vogn og slikt. Bil er nødvendig utgift og ser frem til nyere bil forsåvidt, men ingen av oss er det fnugg interessert i bil.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-13, 10:19   #92
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har bilene våre lenge.
- da jeg møtte mr che hadde han en ford Sierra - noen og 80-modell. Den ble i 04 byttet ut med en volvo 98-modell - som vi fortsatt har, til tross for at jeg krasjet den og den nå har forskjellig farge på støtfanger, panser og resten av bilen. (jeg hater den bilen)
Som hovedbil har vi en 06-modell. Den kjøpe vi i 09, så den føler vi fortsatt er ganske ny altså. Volvoen går nå ved neste EU-kontroll - da skal vi vurdere om vi trenger bil eller om vi skal gå for en liten, snerten en (optimalt sett el-bil) Vi har ikke lån på bilene våre.

Gammel 22-04-13, 10:50   #93
Bamsemums

Bamsemums sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Har hatt 4 biler, og hatt lappen i 5 år nå. Denne bilen jeg har nå, er vel den vi har hatt lengst. 08 mondeo stasjonsvogn som vi har hatt i 2 år. Storfornøyd med bilen, så ser ingen grunn til å bytte den ut

Gammel 22-04-13, 12:22   #94
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror kanskje enkelte her overdriver hvor ofte man må ha "eldre" biler på verksted og at dette skal være en grunn til å bytte bil ofte. Det er mulig vi er unike, men med unntak av da mannen min rygget på en stolpe har det aldri vært noe som helst galt med noen av bilene vi har hatt og de har kun sett et verksted i forbindelse med service og EU-kontroll.

Gammel 22-04-13, 12:28   #95
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er heller ikke så ofte på verkstedet med vår gamle bil, men det blir dyrere og dyrere.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-13, 12:30   #96
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Jeg tror kanskje enkelte her overdriver hvor ofte man må ha "eldre" biler på verksted og at dette skal være en grunn til å bytte bil ofte. Det er mulig vi er unike, men med unntak av da mannen min rygget på en stolpe har det aldri vært noe som helst galt med noen av bilene vi har hatt og de har kun sett et verksted i forbindelse med service og EU-kontroll.

Nja. Min var på verksted i fjor, da kom det på rundt 5000 tror jeg. Skifte batteri, pluss ett eller annet med katalysatoren (?) og noe elektrisk. Aner ikke. Året før kostet det 16000 å få den gjennom EU-kontrollen. Jeg tror ikke den er verdt stort mer enn 20000, stakkars. Nå skal den straks på EU-kontroll igjen. Skjebnetime.

Gammel 22-04-13, 14:10   #97
Levic

Levic sin avatar

Hvor: Nær Oslo
Levic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har bytta uendelig mye på bilene vi har hatt, og de har vært nyere enn 6 år. Både på Volvo, Audi, BMW, Mazda, Renault, Golf, Seat, Polo, ja det var de jeg kom på.
Vannpumper, bensinpumper, clutch, slarkne girkasser, sentrallås, speedometer, eksospotte som falt av, osv osv.

Nå med to helt nye biler, så har vi fem års garanti og kan virkelig senke skuldrene. Hater når det er styr med biler.

Gammel 22-04-13, 14:29   #98
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Ikke Toyota, Peugot eller Ford, noterer jeg meg.

Gammel 22-04-13, 14:42   #99
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Litt enig med Myria. Bank i bordet.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-13, 14:47   #100
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 357
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har hatt to svindyre mandagsbiler og synes det erutrolig deilig med biler med garanti og som i tillegg er driftssikre. Etter å først ha stått med motorhavari på en øde landevei med baby i bilen, for så å oppleve noen år senere at motoren på en annen bil av tilsvarende merke, skar seg uten forvarsel etter 12 km av en 230-km. tur til hytta - med bil full av krukker med uteblomster, klær og utstyr (bl.a. symaskin) for hele sommeren - bestemte vi oss for å satse på forutsigbare utgifter til bil. Nå har vi to relativt nyte biler med garanti.

Den ene kjøpte vi etter det siste havariet - den andre når leasingavtalen gikk ut på det som var mannens firmabil.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:10.