Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-04-13, 23:31   #1
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!

Jeg kommer aldri til å signere en slik liste. Jeg er for innskjerping av lov om kjæledyrhold og mener at det burde forbys hold av flere arter, ikke åpne for nye arter.
Hvis man vil endre en lov man er uenig i, er det utrolig idiotisk og først bryte loven fordi man ikke liker den (JO det er akkurat det dere gjør!) og så sutre over at dyrene lider. Det er deres feil at dyrene lider eller blir avlivet, i det øyeblikket dere valgte å bryte loven. Jeg har null respekt for lovbrytere og håper virkelig at sanksjonene mot blant annet reptileiere blir mye strengere.

Når det kommer til salmonella så kjenner jeg personlig i alle fall 14 stykker som har blitt salmonellasmittet av slanger, gekkoer og varaner(men tror du de rapporterer inn hvor de ble smittet, at det var av sine egne ULOVLIGE dyr? Neida, de skylder på thailandferier eller lignende, for de må jo ikke bli tatt.) , så jo det er høyst relevant å bruke salmonella som argument mot reptiler.
Når da en eller to av disse kanskje jobber med mat, og ikke oppdager før etter en stund at den er smittet, hvor mange tror du denne smitter på sin vei? Når ungene blir alvorlig syke av smitten fordi en eller annen idiot valgte å bryte loven for å tilfredsstille sin egen lyst på et spesielt dyr.
Så nei, jeg håper inderlig at regelverket for husdyrhold blir strengere og strengere og at flere og flere arter forbys, og ikke minst at sanksjonene blir så store at folk faktisk slutter å holde ulovlige dyr.

Gammel 17-04-13, 23:54   #2
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv

Marla Singer sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av tonyandre, her.

det er gode argumenterter for at reptiler skal bli lovlig. Det er 100-250 000 sunne og friske reptiler i Norge i dag. disse blir drept når de blir oppdaget og det blir kalt for dyrevelferd..

Som flere andre allerede har påpekt, så er selvfølgelig dette eierens ansvar.

Når det gjelder underskriftslista, så ville det aldri falle meg inn å signere den. Det er imidlertid på et usaklig grunnlag, men i motsetning til de andre her, er dette er en viktig årsak til at jeg er imot. Jeg synes slanger er det skumleste i verden og priser meg lykkelig over at de ikke bor i de samme skogene som meg. Jeg innser selvfølgelig at en slik argumentasjon blir på samme nivå som de som ønsker å forby bestemte hunderaser basert på frykt, og det er jeg jo helt imot. Jeg forstår altså at "argumentet" mitt er usaklig, men jeg velger likevel å følge det.

Mer kunnskap om saken er forresten interessant uansett.

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 00:08   #3
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 180
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

tonyandre: Bruk stor bokstav vaer saa snill!

Bruk æ og å, vær så snill!

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Derfor er jeg for en mer restriktiv kjeledyrpolitikk, ikke en mer liberal en.

Ah, kokekaniner?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 01:16   #4
Amnesia
Nybegynner

Medlem siden: Apr 2013
Amnesia har et hav av muligheter foran seg
Standard

Hei og hopp, alle folk. Dette var en diskusjon jeg ikke klarte å holde meg vekk fra.
Jeg beklager for at dette blir langt, men jeg håper noen der ute tar seg tid til å lese hva jeg har å si.

Jeg ser det er veldig mange skeptikere her. Og det er forståelig, da ettersom Norge har mystifisert reptiler og de fleste nordmenn har et ganske ødelagt syn på hva reptiler er, hva slags mennesker som velger å være reptileiere på tross av hva loven sier og hva faktisk disse dyrene betyr for mennesker som elsker dem.

En pet-peeve jeg har utviklet de siste ukene nå er dette; Vi som ønsker reptiler lovlige må under enhver omstendighet forsvare hvorfor vi ønsker å ha slike dyr, forsvare hvorfor vi elsker slike dyr. Hvor mange dyreeiere i Norge må forsvare med gode argumenter på hvorfor de ønsker å ha akvariefisk, hamster eller kanarifugl? Faktisk, jeg utfordrer dere til å komme med GODE argumenter for hvorfor akkurat du skal ha en hest, en gnager, fisk - hva som helst av hva som allerede er lovlig i Norge. Kom igjen, jeg vil høre!

Den generelle feedback'en vi får er "Fysj, slanger er ekle", "Reptilfolk er egoistiske", "bare syke mennesker ønsker å ha et reptil", og så videre. Er det rart det er mye frustrasjon ute å går? Ikke nok med at vi må komme med gode argumenter på hvorfor vi ønsker et knøttlite utvalg av lettstelte og harmløse reptiler lovlige i Norge - vi må faktisk overbevise en hel del mennesker, både av privatpersoner og politikere om at en hel dyregruppe faktisk ikke er så skremmende og farlig og vanskelige som folk vil ha dem til å være. Dette er en situasjon en gjennomsnittelig katteeier aldri vil kunne kjenne seg igjen i. Det å overbevise livredde mennesker om at slanger faktisk ikke er så ille som de skulle tro føles ofte som en umulig oppgave. Og i mange tilfeller er det det. Og dessverre så er det nettopp disse menneskene som er med på å bestemme om jeg skal få lov til å ha en liten slange hjemme i mitt eget hus.

Jeg kan virkelig ikke se for meg et liv uten disse dyrene. Jeg elsker dem. De er livet mitt. På samme måte som andre elsker hunden sin. Disse dyrene gir meg så mye, de gir meg mening. Og tilbake forsøker jeg å gi dyrene det beste livet jeg kan tilby dem. Hvilket jeg velger å påstå slettes ikke er så ille. De får god mat servert, de vil aldri føle på frykten eller angsten for å bli spist av noe, de slipper å slåss for territorium og maker, og blir de syke så får de legehjelp. Dette er en luksus jeg er glad jeg kan tilby de dyrene jeg elsker.

Jeg ser mange argumenterer med at de ikke ønsker eksotiske dyr som kjæledyr. Vel, hva er et eksotisk dyr? Sauen kom opprinnelig fra Midt-Østen, hvilket tilsvarer at en gang i tiden var sauen "eksotisk" for Norge. Katten kom fra Afrika, og går nå fritt i Norske skoger og dreper det meste av smådyr. Det er egentlig skrekkelig få dyr, hvis noen, av de lovlige kjæledyr vi allerede har som faktisk er "ekte norske".

De fleste dyrene som er på positivlisten av reptiler er semi-domestisert. Hva vil det si? De har ikke endret seg fysisk eller spesielt psykisk for å tilpasse seg et liv med mennesker, sånn som katten og hunden har gjort. Men mange av dyrene har allikevel endret seg til det punktet at de fint tåler håndtering og ikke blir stresset av å ha mennesker rundt seg. Mange har også endret litt på utseendet (fargemutasjoner), noe som er et typisk tegn på domestisering. Bare se hvor endret hunden er fra ulven, eller kuen er fra villkyr. Reptiler er fortsatt ikke klassifisert som "tamme", da disse dyrene oftest krever håndtering og sosialisering for å godta at mennesker utgjør ingen trussel. (og med tanke på hvor jævlige folk kan være mot f.eks slanger, så klandrer jeg dem virkelig ikke for at det kreves litt overbevisning...)
Hvordan ser man dette? Hvordan ser man forskjell på et vilt reptil og et "semi-domestisert" reptil?
Reptiler er av natur veldig, veldig sky. En slange i naturen vil forsvare seg med "nebb og klør" hvis man forsøkte å plukke den opp. En øgle vil flykte så fort den anser deg som trussel.
Reptiler som er semi-domestisert ligger stort sett stille, lar deg plukke dem opp og gjør sjeldent noe stort fuss ut av å bli håndtert. Eller at de ser deg daglig rundt terrariet sitt.
Et reptil som stresser og mistrives, vil ikke spise. Og vil slettes ikke avle. Dette alene syns jeg er gode bevis på at hvis reptilene er holdt på en god måte, så vil de trives akkurat like godt som hunden som sover på sofakanten din.

Jeg ser flere ønsker å stramme inn på dyrehold. Jeg er både enig og uenig. Jeg er enig i at det burde vært vanskeligere å skaffe seg dyr. Jeg er veldig for kursing og dyresertifikat som gikk spesifikt på arter - dette er en realitet i England for eksotiske dyr, men dessverre er "markedet" for lite i Norge til at det noen gang vil være mer til nytte enn bortkastet.
Slik det er nå med reptiler, så er det null kontroll. De fleste er så redde for å bli tatt at de aldri registrerer seg på forums eller tørr å spørre om hjelp. Ja, det er egoistisk og dumt å da skaffe seg dyr, jeg er helt enig!! Men dette er dessverre realiteten! Og da må vi forsøke å gjøre noe med det. Og det å holde reptiler forbudt har jo vist seg nå etter 30 år at det fungerer overhode ikke.

Jeg er uenig fordi jeg vet at dyrehold er bra for mennesker, og dyr. Og det er viktig. Vi lærer respekt for dyr. Vi lærer omsorg for en annen art. To ting som virkelig er noe mennesker burde hatt mer av. To ting som man ofte ser mangler hos barn og ungdom som aldri har vært borti dyr i det hele tatt. De kaster ting på dyr, sparker hunder, banker på glass i dyreparker, forstår ikke hvorfor det er galt å nappe dyr i halen. Dette har jeg sett selv hos utallige barn som aldri har lært fra sine foreldre hvordan man skal oppføre seg rundt dyr. Jeg har selv vært i situasjoner hvor relativt godt voksne barn bokstavelig talt har nappet dyret (slange eller øgle) hardt ut av hendene mine uten å forstå at det han nettopp gjorde var veldig, veldig galt. Og hvordan skal man lære det, hvis man ikke har noen mulighet til å få noe forhold til dyr?
Så hva vil skje om man f.eks totalforbød dyrehold? Jeg kan nesten garantere dere at dyremishandling vil øke. Fordi vi har ikke forståelsen for at et dyr har egenverdi. Vi har ikke fått sjansen til å bli kjent med et dyr, forstå det også har følelser og behov, forstå hvordan de fungerer. Er dette en framtid vi ønsker?

Det er forbanna lett å sitte bak en PC-skjerm og si at dyrehold burde være forbudt. Men tenk på konsekvensene. Det er en grunn til at dyrehold har økt til det bedre enn til det verre med årene. Fordi mennesker lærer mer om dem, og ikke fordi mennesker tar avstand fra dem.

Dette er dessverre realiteten til reptiler i Norge. Vi nordmenn er en av de menneskene i verden som har størst noia for slanger. Dette fikk jeg bekreftet etter jeg snakket med en veterinær som jobber i Afghanistan på militærbasene der, hvor det er tusenvis av mennesker fra forskjellige land. Hver gang det kom en slange i campen, så var det nordmenn som skrek "drep den" høyest. Er dette virkelig noe å være stolt av? Jeg gremmes! Jeg syns det er uendelig trist at slanger har fått dette grusomme rykte for å være grusomme monstre som bare må avlives så fort det sees. Jeg har hørt om mennesker i Norge som med vilje går ut i naturen kun for å slå ihjel hver eneste hoggorm de ser. Dette er ingenting å være stolt av, og det gjør meg seriøst kvalm. Vi nordmenn som er så flinke til å kjempe for saken for ulvene, alt som er fluffy søtt fortjener å leve - hvem taler saken for de tusenvis av hoggorm som årlig blir slaktet av privatpersoner i Norge? Ikke en kjeft. "Hvem bryr seg om slanger, lissom".
Og dette er jeg overbevist om kommer av at nordmenn har lite eller ingen forhold til reptiler. Vi forstår dem ikke. De er mystifisert. Det eneste vi egentlig vet av dem er skremselsprogrammer på TV om "World deadliest animals", eller virkelighetsfjerne og latterlige Hollywoodfilmer som Snakes on a Plane og Anaconda.

Jeg så noen si at dette er en lite viktig sak. I det store perspektiv om hva som er galt med vår verden så er den jo det. Men jeg håper samtidig at noen der ute har forståelse for at dette er viktig for noen. Den er viktig for dyrene. Og den er viktig for mennesker som meg. Uten dyrene mine ville livet vært meningsløst og tomt. Og jeg har samboer og to hunder i tillegg. Men det ville ikke vært det samme. Jeg liker å sysle med dyrene mine, jeg elsker å lære om dem, se hva de liker å spise, blande frukt til dem, se de trives, se de avle, se de vokse opp, og se gleden hos nye eiere når de flytter til nye hjem. Og jeg er mer enn villig til å lære andre om dyrene også, få andre til å se det jeg ser i dem, og glemme all skremselspropagandaen de først har lært. For disse dyrene er virkelig alt annet enn skumle. De er fantastisk vakre, de har egenverdi, de har personligheter og de har kommet til Norge for å bli. Ingen lov vil hindre folk å i skaffe seg reptiler. Reptilhobbyen skader INGEN, hverken eiere, naboer eller natur. Det eneste reptilforbudet gjør er å sørge for at innimellom så mister eiere dyrene sine, som i mange tilfeller har blitt behandlet godt (Mattilsynet og dyreparker sier dette ofte om beslaglagte dyr), hvor dyrene nå må bøte med livet fordi en eller annen dott av en nabo har anmeldt dem. Fordi de er redde. Fordi de er for feige til å faktisk lære noe om disse dyrene.

Dette ble fryktelig langt, så jeg stopper den der. Hvis folk ønsker å holde diskusjonen på et seriøst nivå uten å gå til personangrep og småelig pirking på rettskriving, så er jeg mer enn gjerne villig til å svare hvis folk har noe de lurer på, og jeg ønsker å høre på hva folk syns. Deres mening er viktig for meg, fordi dere er det generelle norske folk, og dere viser oss i miljøet hva det faktisk er dere er skeptiske mot!
Men hva er det som gjør dere til skeptikere av reptiler? Er det fordi dere ikke vet nok om dyrene, er det fordi dere har allerede gjort dere opp en mening om at reptiler bør ikke være i privathold? Hvorfor? Kan ikke dere komme med noen argumenter imot også, som faktisk har noe hold i seg? (PS; Salmonella og fare for norsk fauna er argumenter som er allerede motbevist, så kom gjerne med noe annet. )

Takk for meg denne gang.

Sist redigert av Amnesia : 18-04-13 kl 01:59.
Amnesia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 01:08   #5
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Jeg kommer aldri til å signere en slik liste. Jeg er for innskjerping av lov om kjæledyrhold og mener at det burde forbys hold av flere arter, ikke åpne for nye arter.
Hvis man vil endre en lov man er uenig i, er det utrolig idiotisk og først bryte loven fordi man ikke liker den (JO det er akkurat det dere gjør!) og så sutre over at dyrene lider. Det er deres feil at dyrene lider eller blir avlivet, i det øyeblikket dere valgte å bryte loven. Jeg har null respekt for lovbrytere og håper virkelig at sanksjonene mot blant annet reptileiere blir mye strengere.

Det er på langt nær alle som har lyst på et reptil som allerede er eier av et ulovlig dyr, så det å si at de først bryter loven og så forventer å få den endret, som i at alle som ønsker å få forbudet opphevet er idiotiske lovbrytere, blir helt feil.

Det er mange ikke-eiere også som har jobbet, og jobber, hardt for å få endret loven. Mange av dem har ventet i mange år, og håper i det lengste at positivlista skal gå gjennom, men ønsker ikke å ha et dyr så lenge det er ulovlig. Både fordi det er ulovlig, og på grunn av komplikasjonene som kan oppstå hvis noen rapporterer dyret.

Gammel 18-04-13, 07:51   #6
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fjaste jo tidligere at "fordi de er ekle" burde man ikke ha reptiler som kjæledyr, men det jeg leser som motpartens sterkeste argument for, er jo "fordi de er kule"? Like usaklig og ugyldig som mitt fjaseargument, spør du meg.

Gammel 18-04-13, 08:02   #7
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg fjaste jo tidligere at "fordi de er ekle" burde man ikke ha reptiler som kjæledyr, men det jeg leser som motpartens sterkeste argument for, er jo "fordi de er kule"? Like usaklig og ugyldig som mitt fjaseargument, spør du meg.

Nei, ærlig talt, det er da noe helt annet å argumentere for et forbud enn å argumentere for at noe skal være tillatt. Det ville være hårreisende å f.eks. forby Twilight-bøkene fordi "jeg synes de er dårlige" - mens de som ønsker å kunne lese dem, de trenger ikke andre argumenter for å lese dem enn "jeg liker dem, og de skader ingen".

Jeg synes det at man selv liker (eller misliker) reptiler er helt uvedkommende for diskusjonen om reptilhold, og at det eneste som burde telle er om det er skadelig for dyrene selv, for folk som kan komme i kontakt med dem, eller for faunaen i Norge dersom de slipper ut. Men når noen forteller om hvorfor de velger å ha slike dyr, er det jo naturlig at de forteller hvor godt de liker dem. På samme måte som det å like en bok er noe annet enn å ønske at den ikke skal være forbudt.

Gammel 18-04-13, 08:39   #8
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skilpadda skriver mye klokt, og jeg er enig.

Uavhengig av lovforslaget håper jeg vi beholder Skilpadda på FP. Vi får krysse fingrene for at hun holder seg frisk og ikke trenger å besøke veterinær, og vi får vaske hendene godt når vi har klappet på henne.

Gammel 18-04-13, 13:05   #9
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Nei, ærlig talt, det er da noe helt annet å argumentere for et forbud enn å argumentere for at noe skal være tillatt. Det ville være hårreisende å f.eks. forby Twilight-bøkene fordi "jeg synes de er dårlige" - mens de som ønsker å kunne lese dem, de trenger ikke andre argumenter for å lese dem enn "jeg liker dem, og de skader ingen".

Jeg synes det at man selv liker (eller misliker) reptiler er helt uvedkommende for diskusjonen om reptilhold, og at det eneste som burde telle er om det er skadelig for dyrene selv, for folk som kan komme i kontakt med dem, eller for faunaen i Norge dersom de slipper ut.

Eh, ja? Det er vel det jeg sier?

Gammel 18-04-13, 13:20   #10
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eh, ja? Det er vel det jeg sier?

Nei, du sa at det var like fjasete å si at det burde være lov fordi man liker dyrene, som å si at det burde være forbudt fordi man misliker dyrene. Jeg synes ikke man kan sammenligne argumenter for å forby noe med argumenter for å tillate noe på denne måten.

"Jeg ønsker at dette skal være tillatt" er mer enn nok grunn til å være for at noe tillates - det er argumentene mot å tillate noe som må være grundigere enn som så. Og da spiller det ingen rolle hvor godt man liker dyrene, bare i hvilken grad det er skadelig å tillate folk å holde dem.

Skal man ha en ordentlig debatt for å overbevise folk om at forbudet bør fjernes, bør man selvsagt argumentere mot skadeargumentet og ikke bare fremheve hvor kule dyrene er, ellers kommer man neppe noen vei. Men jeg synes jevnt over reptilelskerne i tråden har forsøkt å argumentere mot motargumentene, slett ikke brukt "slanger er kule" som noe hovedargument.

Gammel 18-04-13, 14:23   #11
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvis det er mine innlegg du sikter til, så var det på ingen måte ment som at "de er kule/søte/hyggelige, og derfor bør de være lov!"
Det jeg mente var at det finnes få eller ingen argumenter for å opprettholde forbudet så lenge man ikke samtidig skal stramme inn på reglene for hold av andre dyrearter. Derimot så finnes det mange argumenter for at det ikke er verre å holde reptiler enn andre dyr som pr dags dato er tillatt. Dyrene som står på positivlista er heller ikke blant de herptilene som krever mest kunnskap eller er vanskelige å eie, og de er valgt ut på bakgrunn av mange ting, deriblant overlevelsesevne hvis de blir sluppet fri (dårlig), fare for eksisterende fauna (liten), utstyr som kreves og krav til omgivelser/temperatur/luftfuktighet osv (relativt enkle dyr å holde).

Og i tillegg så synes jeg personlig at mange av dem er søte, og kunne tenkt meg å eie en liten øgle, hadde det ikke vært for at de må mates med ekle, ekle insekter. (Med andre ord er siste linjen helt fritatt for argumentene rundt lov/ikkelov, og proppfull av subjektive meninger!)

Gammel 18-04-13, 14:45   #12
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

tonyandre har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nyx, her.

Hvis det er mine innlegg du sikter til, så var det på ingen måte ment som at "de er kule/søte/hyggelige, og derfor bør de være lov!"
Det jeg mente var at det finnes få eller ingen argumenter for å opprettholde forbudet så lenge man ikke samtidig skal stramme inn på reglene for hold av andre dyrearter. Derimot så finnes det mange argumenter for at det ikke er verre å holde reptiler enn andre dyr som pr dags dato er tillatt. Dyrene som står på positivlista er heller ikke blant de herptilene som krever mest kunnskap eller er vanskelige å eie, og de er valgt ut på bakgrunn av mange ting, deriblant overlevelsesevne hvis de blir sluppet fri (dårlig), fare for eksisterende fauna (liten), utstyr som kreves og krav til omgivelser/temperatur/luftfuktighet osv (relativt enkle dyr å holde).

Og i tillegg så synes jeg personlig at mange av dem er søte, og kunne tenkt meg å eie en liten øgle, hadde det ikke vært for at de må mates med ekle, ekle insekter. (Med andre ord er siste linjen helt fritatt for argumentene rundt lov/ikkelov, og proppfull av subjektive meninger!)

jeg vet heller ikke hvem han snakker med da hovedargumentet aldri har vært så slett som "fordi de er kule"

men, hovedargumentet mitt til at jeg vil ha disse dyrene er at de er fasinerendes, vakre dyr. man trenger ikke gå i bånd med de, man må ikke lufte de. de kan være i huset uten at det lukter vondt. de bråker ikke i det hele tatt (jada, froskene spiller når de skal parre seg ) det blir ikke støvete i rommet når du har de.

Jeg skal prøve og forklare hvorfor jeg vil ha denne vakre hobbyen lovlig
jeg er mest begeistret for regnskogs terrarium, altså vivarium og paludarium.. forskjellen på disse er at i et paludarium har man gjerne like mye vanndel som land-del mens i vivarium har men gjerne bare en liten dam, eller ingen dam, men fortsatt meget fuktig.
Når man har vivarium, så må man passe på plantene, noen planter må flyttes lengre mot lyset, mens andre må flyttes vekk. Når man har et vivarium må alt stemme hele tiden. det er akkurat som å ta en bit av regnskogen inn i stuen min.
man kan også ha allslags planter i terrariet, spennende planter til og med! faktisk =) fargekodene man kan hive inn der gjør et vivarium til en alldeles vakker stuepynt, faktisk!

så, når absolutt alt fungerer i et vivarium, kan man handle inn dyrene.. da er spørsmålet, har man nok gjemmesteder til de? hvor kommer de til å være, er det bra nok? så er det bare å følge med i vivariumet og på frosken.. Passe på å se om den trives eller ikke. Så kommer dagen der jeg står opp å ser at det ligger en klynge med egg i dammen i terrariet. Så stolt jeg blir når jeg ser det! verdens beste tegn på at jeg har gjort det 100% rett!

noen tar ut eggene og klekker de for seg selv, jeg er mer på den at jeg vil la alt ligge i vivariumet og ikke røre noe. for å gjøre det så likt naturen som overhode mulig og ingenting gir meg mer glede enn når jeg ser rumpetroll svømme rundt i dammen, for så å få bein å gå opp på land, for så å miste halen helt fullstendig og være 100% frosk DET gir meg mer glede enn noe annet.. jeg virkelig elsker denne hobbyen!

tonyandre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 09:16   #13
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg syns synd på de dyrene som eventuelt blir tillat.
En ting er alle de som allerede har dyrene og faktisk har peiling på de.

En helt annen ting er alle de som syns den skilpadda DER var søt, den øgla der var søt. Og går til anskaffelse, kun for å ikke ha den snøreste aning på hvordan miljø dette dyret trenger. Og da kanskje bedriver dyreplageri uten og selv være klar over det.

Utover det, er jeg ikke veldig begeistrert for dyrene det er snakk om (les slangene) og syns derfor forbudet er greit for min den. Men ene øgla, den der lille søte det var bildet av her tidligere. De er faktisk grådig kule. Ser kanskje ekkle ut, men de er helt konge. En jeg kjenner som hadde en sånn.

Gammel 18-04-13, 09:52   #14
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sneglo, her.

Jeg syns synd på de dyrene som eventuelt blir tillat.
En ting er alle de som allerede har dyrene og faktisk har peiling på de.

En helt annen ting er alle de som syns den skilpadda DER var søt, den øgla der var søt. Og går til anskaffelse, kun for å ikke ha den snøreste aning på hvordan miljø dette dyret trenger. Og da kanskje bedriver dyreplageri uten og selv være klar over det.

Utover det, er jeg ikke veldig begeistrert for dyrene det er snakk om (les slangene) og syns derfor forbudet er greit for min den. Men ene øgla, den der lille søte det var bildet av her tidligere. De er faktisk grådig kule. Ser kanskje ekkle ut, men de er helt konge. En jeg kjenner som hadde en sånn.

Slik du beskriver det er slik det allerede er, og i alle former for dyr.
Jeg nekter ikke på at det er en reel situasjon i Norge, men igjen, så er ikke dette et spørsmål om å ha en gruppe med dyr ulovlig, mens alt annet er fritt fram, vel?
Da er det et generelt strengere dyrehold som er tingen. På alle former for dyr her i Norge.

Gammel 18-04-13, 09:39   #15
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Amnesia: Det var et godt og velformulert innlegg, og jeg forstår godt hvor du kommer fra. Jeg må si at for min egen del så syns jeg ikke reptiler er ekle dyr. Ikke søte eller kule heller, for den del, men jeg vet at de ikke er slimete, har vært i reptilparken og holdt en ganske stor slange selv, og latt ungene holde slanger når de har vært i akvariet i Bergen. Sånn at de også skal se at det er vakre dyr (for det er de, med skjellene og fargene) og ikke ekle.

Men inntrykket jeg har er at det er krevende dyr, som krever kunnskap. vett og tålmodighet hos eierne. Og er redd et frislipp vil åpne for at ikke abre de kunnskapsrike entusiastene, men hvilken som helst idiot, kan kjøpe og holde reptiler. Og det tror jeg virkelig ikke vil være bra for dyrene.

Og ja, jeg mener at det burde være en eller annen sertigiseringsordning før folk får skaffe seg hund og sikkert andre dyr også, når man ser hvor mange idioter som anskaffer seg slike og hvordan de behandler dem.

Gammel 18-04-13, 09:40   #16
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Og ja, jeg mener at det burde være en eller annen sertigiseringsordning før folk får skaffe seg hund og sikkert andre dyr også, når man ser hvor mange idioter som anskaffer seg slike og hvordan de behandler dem.

Jeg er mye mer tilhenger av påkrevde kurs og sertifiseringer (selvsagt betalt av dyreeierne selv) enn av å forby noen arter og ha fullt frislipp på andre.

Gammel 18-04-13, 09:41   #17
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Hvis det nå skulle bli tillatt med reptiler, så håper jeg at det stilles strenge krav til hvem som har lov til å selge dem. Jeg håper vel i utgangspunktet at de ordinære dyrebutikkene ikke automatisk får denne oppgaven.

Min erfaring med dyrebutikker er at det ofte er ansatte som ikke har så stor kunnskap om de dyrene som selges, og de har ikke lov til å nekte folk å handle. Unntaket er at de ikke har lov til å selge dyr til barn som kommer alene. I tillegg så lever disse butikkene av å selge.

Jeg snakket en gang med en ansatt som var veldig fortvilt over dette, for folk kjøpte spontant, gjerne ut fra søthetsfaktor, og hadde da null ambisjoner om å høre på de tips og råd butikken ga for hvilket utstyr de trengte i tillegg til dyret.

Han nevnte også et godt eksempel, nemlig klovnefisken. De ble ekstremt populære etter at filmen Nemo kom, og folk handlet klovnefisk over en lav sko. Ofte hørte han folk protestere på at denne fisken er en saltvannsfisk. Neida, vann er vann, og jeg har en gullfiskbolle. Holder lenge det...

Ikek lenge etter kommer de samme kundene tilbake...fisken er død,vi må ha en ny. Saltvann? Neida, få en ny jeg...

Dette gikk så hardt ut over bestanden av klovnefisk at det ble vurdert å stoppe importen av den.

Jeg synes vel heller ikke at ordinære butikker bør ha dyr som er noe større enn kaniner. De fleste butikkene vil ha plass til flest mulig dyr, og dermed blir burene krympet ned til et minimum, og i tillegg fylt med mange dyr, slik at det er blir trangt om plassen.

Dette tror jeg ikke er noe for reptiler, for å si det slik.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 10:02   #18
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Hvis det nå skulle bli tillatt med reptiler, så håper jeg at det stilles strenge krav til hvem som har lov til å selge dem. Jeg håper vel i utgangspunktet at de ordinære dyrebutikkene ikke automatisk får denne oppgaven.

Jeg er helt enig. jeg vet om 2 dyrebutikker som jeg vet hadde klart dette bra, men alle de andre dyrebutikkene jeg vet om? hmm.. skeptisk..

Jeg håper det blir mest privatpersoner som selger.. så vi får holde slik god standard som vi har i dag. Hvilket som er utrolig god!

Gammel 18-04-13, 09:43   #19
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 362
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig enig med Skilpadda og Polyanna, kjenner jeg.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 09:44   #20
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Carrera!

"Vann er vann". Folk, ass!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:41.