Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Lær meg å google

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-04-13, 19:36   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.056
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lær meg å google

Når jeg leser her inne på FP, så driver folk å henviser til pålitelige kilder; a la "Det stod i XXX og da må vi nesten tro på det". Når jeg lurer på ting, så søker jeg på google og får opp bare tull og tøys. Noen ganger slumper det til å være korrekt informasjon jeg finner, men det hører til sjeldenhetene.

Der jeg lykkes best med å søke er wikipedia, men jeg har smertelig erfart at wikipedia kan korrigeres av hvem som helst og slett ikke alltid er korrekt.

Hvor søker du når du lurer på noe?
Er det erfaring som skal til for å vite at noe er en pålitelig kilde?

Konkret eksempel: Jeg lurte på litt rundt sammenhengen mellom seksuell debutalder og sosioøkonomiske forhold (ref. trådene om prevensjon til yngre jenter). Det jeg fant var på vgdebatt.no, og selv jeg skjønner at det som står der må tas med en klype salt. Hvor finner jeg noe som kan fortelle meg noe om dette temaet?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-13, 19:42   #2
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.578
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å google

Der googlet jeg "seksuell debutalder utdannelse" og fant denne: http://www.dagensmedisin.no/nyheter/...ker-sex-debut/
Den viser til en studie fra UiO som vel bør være seriøst.

Ellers ville jeg lett i kilder som SSB, FHI o.l.

Pepper Lemon er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-04-13, 19:44   #3
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lær meg å google

PubMed (vitenskapelige artikler i medisin, biokjemi, ernæring og den slags fag).

  Svar med sitat
Gammel 12-04-13, 20:01   #4
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.242
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å google

Hvis jeg lurer på ting som har med helsemessige forhold å gjøre, begynner jeg oftest på helsebiblioteket.no, up to date database eller pubmed. For andre opplysninger er jeg prisgitt google.

Wikipedia kan jo ikke brukes som tungt referansemateriale, men det skal noe til at direkte feilinformasjon blir stående veldig lenge. Så jeg bruker det endel for "lettere" problemstillinger.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-13, 20:11   #5
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å google

For statistisk materiale går jeg vanligvis rett til SSB. Ellers er det jo litt ymse hva jeg finner når jeg googler, og da er det jo kildekritikk som avgjør omjeg velger å referere til materialet eller ikke. Det hender jeg må jobbe en del før jeg kommer opp med noe jeg synes det er verdt å henvise til.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-13, 20:13   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.056
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å google

Jeg bruker SSB ganske mye, men de må vel ha landets dårligste nettside? Jeg skal på kurs hos dem om å søke i nettsidene deres om litt, og håper at det hjelper. Jeg har vært på kurs hos dem en gang før, og da lærte vi bare at "det er veldig mange veier til mål for å finne ut av ting på våre nettsider, men ikke gi opp. Den som leter vil finne, og hvis du ikke finner, så send en e-post til en av våre konsulenter." Jeg tror snart jeg er svartelistet hos ssb. Tidligere svarte de meg i løpet av noen dager, men nå kan det ta over en uke før jeg får svar; hvis jeg hører noe i det hele tatt.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-13, 20:16   #7
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å google

Har de ikke akkurat fått nye nettsider da?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-13, 20:17   #8
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.056
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å google

Jo. Det er derfor jeg skal på et nytt kurs. Det er nye nettsider, men om de har blitt så skrekkelig mye mer intuitive er jeg litt usikker på. Det skal jeg i så fall lære om.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-13, 20:24   #9
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.401
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lær meg å google

Du kan jo google og føye på site:ssb.no f.eks, så gjør google letejobben på ssb for deg.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-13, 20:30   #10
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å google

Jeg slenger ofter på forskning til slutt, så ser jeg litt på nettadressene på det jeg finner for å se om det er noe som ser seriøst ut. Forskning på uio.no slår VG-forskning f.eks.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-13, 20:35   #11
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lær meg å google

Jeg lurte på om du trengte konkrete tips til Google, men det er altså søking generelt du mener? Google er bare en av mange muligheter *kjepphest*.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-13, 21:44   #12
LØM
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Apr 2013
Innlegg: 66
LØM har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Lær meg å google

jeg sliter med det samme i mange tilfeller. Men jeg bruker mye NHI hvis jeg lurer på sykdommer, helse osv

LØM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-13, 22:05   #13
Koko
Erfaren
 
Koko sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 841
Koko er populærKoko er populærKoko er populær
Standard

Sv: Lær meg å google

Jeg har faktisk tatt et nettbasert kurs i boolean search. Dette er riktignok knyttet opp mot rekruttering og search etter kandidater, men mange av triksene drar man helt klart nytte av ved andre søk i tillegg.

Må innrømme at jeg ikke bruker det veldig aktivt da jeg etter flere år har lagt meg til noen (u)vaner, men plukket definitivt opp noen triks.

En del av kurset ligger på You Tube ser jeg.

__________________

2009
- 2011
Koko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-13, 22:26   #14
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.905
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lær meg å google

Det er ofte nyttig å bruke søkeoperatorer, avgrense på dato og til domene, som Elise nevner. Her står det hvordan du kan skrive det inn i søket ditt: http://support.google.com/websearch/..._topic=1221265
Du har også de samme mulighetene i avansert søk.

__________________
09 & 13
venla er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-04-13, 23:24   #15
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lær meg å google

Wikipedia kan også ofte være et bra sted hvis man får treff der. Ikke for å bruke som kilde, men for å se på kildene som wiki-artikkelen har brukt.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no