Sv: Klassereise
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
En god tekst setter ting litt på spissen og en god leser forstår hva som står i teksten selv om den setter ting på spissen.
Igjen, hele poenget mitt når det gjelder min reaksjon på denne kronikken - min erfaring er at det er mange som ikke er gode nok lesere til å forstå hva som egentlig formidles når noe spissformuleres. Man sitter bare igjen med spissformuleringene.
Samtidig er det jo ment å være et bilde på virkeligheten (ellers blir jo hele kronikken poengløs). Det betyr jo at man nødvendigvis er ment å tenke at det er vanlig å ikke lese aviser eller har bøker eller spise ok middager i arbeiderklassehjem. Og det er mulig at jeg har levd i min helt egne arbeiderklasseboble i oppveksten, men verken mitt eller omgangsvenners arbeiderklassehjem (som nesten alle var i min lille by på 70-tallet) hadde det sånn hjemme. Men kanskje er alt helt annerledes nå, 30 år senere? Er det vanlig at folk sitter med nesa i såpeserier dagen lang, spiser grandis og skyr nyheter om samfunnet i hjem der foreldrene ikke har utdanning? For hvis det ikke er vanlig, faller grunnen ut av kronikken, spissformuleringsvirkemiddelet til side. Jeg ser jo det, når jeg teller opp, at vi nesten utelukkende omgåes andre middelklassefamilier. Men av familier vi kjenner, hvor ingen av de voksne har høyere utdanning, opplever jeg at vi er opptatt av de samme tingene og opplever ingen klasseforskjell. Kanskje er de største forskjellene mer et storbyfenomen? Kanskje har hun helt rett og jeg er helt på jordet? Jeg kjenner behovet for en poll melde seg.
Sist redigert av Pebbles : 08-02-13 kl 17:06.
|