|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#121 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: KlassereiseJeg er enig med deg, Zöe.
![]() |
#122 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Klassereise
Jeg følge jeg vokste utrolig mye på de årene på høyskolen på en helt annen måte enn hva jeg følte vidergående ga meg. Jeg ønsker at mine barn skal få oppleve den reisen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
By the Sea
|
Det er sant. Jeg tar meg stadig i det selv. Sikkert fordi jeg ikke er noe glad i å dele inn samfunnet i klasser - jeg synes det gir er litt menneskelig fattigslig fokus som en følge av nyanseløshet og stereotypiske oppfatninger.
![]() |
#124 |
Borte
|
Nei, det er mange unntak fra de sosiale klassereglene. Den mest intellektuelle personen jeg vet om som har lest flere bøker enn noen andre jeg kjenner og som kan veldig mye om nesten alt fikk aldri begynt på universitetet fordi livet kom i veien akkurat da han var på vei inn i studenttilværelsen. Han ble en intellektuell arbeider som overhodet ikke er noen trashy seoghør-leser.
![]() |
#125 |
Bork bork bork
|
![]() Sv: KlassereiseSosial/økonomisk/utdanningsmessig klassereise? Hm, er vel omtrent på samme nivå som foreldrene mine. Marginalt mer utdanning, kanskje; begge foreldrene har lærerutdanning fra 1960/1970-tallet, jeg selv og begge søstrene mine har eller holder på med utdanning som normalt tar 5-6 år (den yngste er ikke ferdig ennå, men så er hun mye yngre).
![]() |
#126 |
Prettiest mess ever seen
|
Det er sant. Men jeg tror man fremdeles kan se en generell trend på at de som har utdannelse på universitetsnivå i større grad bruker teater og opera, og leser mer non-kiosk-litteratur, enn snittet av befolkningen. Som flere nevner her, så påvirkes man jo av miljøet rundt seg, og ved de fleste universitet, medisinstudiet etc, så er det fremdeles en relativt høy grad av snobbing. Det var det i hvert fall i min tid, og de aller fleste leger jeg kjenner (det er ikke nok til klinisk signifikans, men det er jaggu ikke langt unna
![]() |
#127 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: KlassereiseSannelig om jeg vet. Begge mine foreldre har høyskoleutdanning og det samme har jeg, selv om min utdannelse er lenger og gir flere studiepoeng i dag. Det var alltid aviser og nyheter hos oss, men ikke så mye bøker. Jeg ble betegnet som lesehesten i familien selv om jeg ikke leser så veldig mye. Jeg er oppvokst med tildels svært god økonomi, så sånn rent økonomisk har jeg nok reist nedover.
![]() |
#128 |
can-jur
|
![]() Sv: KlassereiseJeg blir helt utrolig paranoid og rar av slike tråder, og styrer egentlig unna. Men er det så at man egentlig er litt "bedre" om man har en høyere utdannelse (hvor høy må den i så fall være?) og at alle de som jobber på gulvet egentlig er litt trash?
![]() |
![]() |
#130 |
kamerat
|
![]() Sv: KlassereiseDet handler jo ikke om hva som er bedre eller dårligere. Det handler mer om, tja, stammespråk. Og om du kan stammespråket til eliten, er det mye lettere å komme seg opp og fram, tidvis ufortjent lett. Det er mye observert i akademia, akademikerbarna svupper rett inn fordi de kan alle kodene, og utkonkurrerer nok tidvis folk som egentlig er både smartere og flittigere.
![]() |
#131 |
Borte
|
Ja, det er klart.
![]() |
#132 |
Glamorøs
|
Undersøkelser viser at bruken av kunst og kultur øker med graden av utdannelse, men skillene mellom det som tradisjonelt ble regnet som høy- og lavkultur er i ferd med å utviskes.
![]() |
#133 |
Prettiest mess ever seen
|
Sant, det husker jeg at vi har diskutert før. Bl.a. fordi popkulturen er i ferd med å bli høykulturell i mange kretser, mens jazz, klassisk, opera og tradisjonell kunst taper terreng over alt.
![]() |
#135 |
By the Sea
|
Er du sikker? Det er ikke jeg.
![]() |
#136 |
kamerat
|
![]() Sv: KlassereiseJeg synes ikke det virker som om du skjønner poenget med kronikken, Zoë. Det jeg synes er interessant med klasseperspektivet, er at det er lett å glemme at selv i Norge finnes det miljøer eller sosiale grupper (om du ikke vil bruke K-ordet) som er så forskjellige at om man går fra det ene til det andre, vil man føle seg like kulturelt annerledes som hvis man flytter utenlands. Og noen av gruppene har politisk makt, økonomisk makt og definisjonsmakt, andre har det ikke. Det er jo bare et faktum.
![]() |
#137 |
By the Sea
|
Joa, jeg skjønner poenget. Og jeg trenger påminnelsen jeg, også. Og jeg synes ikke at det å snakke om klasser er tabubelagt og bruker gjerne k-ordet ved behov.
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou - Sist redigert av Pebbles : 08-02-13 kl 13:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
Personlig pessimist
|
For meg handler det ikke om å være bedre, men at jeg ser at det f eks. er forskjell på hvilke holdninger som får grobunn i forskjellige miljøer. Og særlig synes jeg mennenes utdanningsnivå utgjør en vesentlig forskjell. Vi kjenner godt til et sted der de færreste av mennene har høyere utdannelse, men jobber på samme fabrikken eller i anleggsbransjen. Jeg ser helt klart at holdninger som aldri hadde fått fotfeste her, står grunnstøtt der. Da sikter jeg til ting som f eks. røyking, trafikksikkerhet, hverdagsrasisme, og språkbruk.
![]() |
![]() |
#139 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: KlassereiseKunne sikkert ha quotet både Floksa og Maverick, men gadd ikke- bare en liten observasjon fra min side: Jeg har to venner/naboer som jeg liker og henger en del sammen med. Den ene har ingen utdannelse utover vg.skole, men er en av de mest oppegående personene jeg kjenner. Hun parkerer meg tidt og ofte i både samfunnsdiskusjoner og i kunnskapsspill. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|