Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Klassereise

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-02-13, 21:09   #121
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klassereise

Jeg er enig med deg, Zöe.

Men jeg synes poenget er interessant likevel; nemlig at de færreste i middelklassen i Norge tenker på at det i det hele tatt finnes andre klasser.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-13, 21:15   #122
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Dette forstår jeg ikke helt. Fagbrev er vel for mange veien til en veldig bra jobb. Min bror kjører ambulanse f.eks og jeg tenker ikke at det er en "dårligere" jobb enn det sykepleier er. En bachelor i div universitetsfag synes jeg gir dårligere muligheter og ofte mye dårligere lønn enn mange fagbrev. Går mer på interesse enn mye annet.

Jeg følge jeg vokste utrolig mye på de årene på høyskolen på en helt annen måte enn hva jeg følte vidergående ga meg. Jeg ønsker at mine barn skal få oppleve den reisen.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-13, 21:35   #123
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg er enig med deg, Zöe.

Men jeg synes poenget er interessant likevel; nemlig at de færreste i middelklassen i Norge tenker på at det i det hele tatt finnes andre klasser.

Det er sant. Jeg tar meg stadig i det selv. Sikkert fordi jeg ikke er noe glad i å dele inn samfunnet i klasser - jeg synes det gir er litt menneskelig fattigslig fokus som en følge av nyanseløshet og stereotypiske oppfatninger.

Gammel 07-02-13, 21:39   #124
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Må si meg litt enig i dette. Det er ikke slik at en person med hundreogørti vekttall fra universitetet nødvendigvis er en samfunnsengasjert, ivrig avislesende dagsrevytitter heller, har jeg hørt. Og vice versa.

Nei, det er mange unntak fra de sosiale klassereglene. Den mest intellektuelle personen jeg vet om som har lest flere bøker enn noen andre jeg kjenner og som kan veldig mye om nesten alt fikk aldri begynt på universitetet fordi livet kom i veien akkurat da han var på vei inn i studenttilværelsen. Han ble en intellektuell arbeider som overhodet ikke er noen trashy seoghør-leser.

Dessuten er det haugevis av folk der ute med høyere utdanning som velter seg i billig svenskekjøtt, Paradise hotel og ukeblader. Annet er vel ikke å forvente når man tenker på hvordan studentmassen har økt siden 1970 og til nå. Det er veldig mange som har høyere utdanning uten å være kulturelite eller økonomisk elite.

Jeg tror nok vi må vente en 40-50 år for å finne ut hvordan vi kan kategorisere de kulturelle klassene i 2013-samfunnet.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-13, 08:26   #125
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork

Kjøkkenskriveren sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sosial/økonomisk/utdanningsmessig klassereise? Hm, er vel omtrent på samme nivå som foreldrene mine. Marginalt mer utdanning, kanskje; begge foreldrene har lærerutdanning fra 1960/1970-tallet, jeg selv og begge søstrene mine har eller holder på med utdanning som normalt tar 5-6 år (den yngste er ikke ferdig ennå, men så er hun mye yngre).

På farssiden har jeg én generasjon før meg med utdannelse over grunnskolenivå -- besteforeldrene mine der var begge født i 1907 ute på kysten av Nordmøre, med liten sjanse til noen utdannelse eller karriere annet enn fisker og husmor (begge var dog intelligente og etterhvert beleste personer; bestefar var aktiv i lokalpolitikken samt i Norges Råfisklag). Å få sendt noen av barna til gymnaset og videre var nok en stor og viktig greie for dem, tror jeg. På morssiden var det morfaren min som var førstemann til utdanning; han var farmasøyt. Lenger bakover var det stort sett bønder og fiskere og sånt på begge sider.

Gammel 08-02-13, 09:40   #126
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Nei, det er mange unntak fra de sosiale klassereglene. Den mest intellektuelle personen jeg vet om som har lest flere bøker enn noen andre jeg kjenner og som kan veldig mye om nesten alt fikk aldri begynt på universitetet fordi livet kom i veien akkurat da han var på vei inn i studenttilværelsen. Han ble en intellektuell arbeider som overhodet ikke er noen trashy seoghør-leser.

Dessuten er det haugevis av folk der ute med høyere utdanning som velter seg i billig svenskekjøtt, Paradise hotel og ukeblader. Annet er vel ikke å forvente når man tenker på hvordan studentmassen har økt siden 1970 og til nå. Det er veldig mange som har høyere utdanning uten å være kulturelite eller økonomisk elite.

Jeg tror nok vi må vente en 40-50 år for å finne ut hvordan vi kan kategorisere de kulturelle klassene i 2013-samfunnet.

Det er sant. Men jeg tror man fremdeles kan se en generell trend på at de som har utdannelse på universitetsnivå i større grad bruker teater og opera, og leser mer non-kiosk-litteratur, enn snittet av befolkningen. Som flere nevner her, så påvirkes man jo av miljøet rundt seg, og ved de fleste universitet, medisinstudiet etc, så er det fremdeles en relativt høy grad av snobbing. Det var det i hvert fall i min tid, og de aller fleste leger jeg kjenner (det er ikke nok til klinisk signifikans, men det er jaggu ikke langt unna ), oppfyller de fleste stereotype forestillinger.

- No. 4 -
Gammel 08-02-13, 09:54   #127
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sannelig om jeg vet. Begge mine foreldre har høyskoleutdanning og det samme har jeg, selv om min utdannelse er lenger og gir flere studiepoeng i dag. Det var alltid aviser og nyheter hos oss, men ikke så mye bøker. Jeg ble betegnet som lesehesten i familien selv om jeg ikke leser så veldig mye. Jeg er oppvokst med tildels svært god økonomi, så sånn rent økonomisk har jeg nok reist nedover.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-13, 09:59   #128
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir helt utrolig paranoid og rar av slike tråder, og styrer egentlig unna. Men er det så at man egentlig er litt "bedre" om man har en høyere utdannelse (hvor høy må den i så fall være?) og at alle de som jobber på gulvet egentlig er litt trash?
(som ser på PH, HC, leser Se og Hør, stemmer Frp, spiser laks som ikke heter Salma og kjøper lysestakene sine på Europris)

Med mindre man er kunstner da, selvfølgelig.....

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-13, 10:03   #129
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Salmalaksen er ikke god nok den heller lenger, Floksa.

Gammel 08-02-13, 10:06   #130
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det handler jo ikke om hva som er bedre eller dårligere. Det handler mer om, tja, stammespråk. Og om du kan stammespråket til eliten, er det mye lettere å komme seg opp og fram, tidvis ufortjent lett. Det er mye observert i akademia, akademikerbarna svupper rett inn fordi de kan alle kodene, og utkonkurrerer nok tidvis folk som egentlig er både smartere og flittigere.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-13, 10:13   #131
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er sant. Men jeg tror man fremdeles kan se en generell trend på at de som har utdannelse på universitetsnivå i større grad bruker teater og opera, og leser mer non-kiosk-litteratur, enn snittet av befolkningen. Som flere nevner her, så påvirkes man jo av miljøet rundt seg, og ved de fleste universitet, medisinstudiet etc, så er det fremdeles en relativt høy grad av snobbing. Det var det i hvert fall i min tid, og de aller fleste leger jeg kjenner (det er ikke nok til klinisk signifikans, men det er jaggu ikke langt unna ), oppfyller de fleste stereotype forestillinger.

Ja, det er klart.

Det må heller ikke glemmes at det er store regionale forskjeller.

Jeg er jo for eksempel kultursnobbete så det holder i forhold til nesten alle rundt meg IRL, mens her inne er jeg det ikke i forhold til mange av dere som bor nærmere Oslo.

Har ikke noen en link til en den quizen som gikk en gang i tiden, der man målte sin indre kultursnobb?

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-13, 10:33   #132
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er sant. Men jeg tror man fremdeles kan se en generell trend på at de som har utdannelse på universitetsnivå i større grad bruker teater og opera, og leser mer non-kiosk-litteratur, enn snittet av befolkningen.

Undersøkelser viser at bruken av kunst og kultur øker med graden av utdannelse, men skillene mellom det som tradisjonelt ble regnet som høy- og lavkultur er i ferd med å utviskes.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-13, 12:04   #133
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Undersøkelser viser at bruken av kunst og kultur øker med graden av utdannelse, men skillene mellom det som tradisjonelt ble regnet som høy- og lavkultur er i ferd med å utviskes.

Sant, det husker jeg at vi har diskutert før. Bl.a. fordi popkulturen er i ferd med å bli høykulturell i mange kretser, mens jazz, klassisk, opera og tradisjonell kunst taper terreng over alt.

Det vil være mye vanskeligere å skille en som liker Dolly Parton som et fenomen og med en kvasiironisk distanse, og en som liker Dolly Parton sammen med masse vanlig høykommersiell country.

(Du har faktisk fått meg til å sette pris på Dolly, på en nokså aparte måte. Med sjangerallergi og alt.)

- No. 4 -
Gammel 08-02-13, 12:16   #134
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dolly Parton!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-13, 13:00   #135
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Det handler jo ikke om hva som er bedre eller dårligere.

Er du sikker? Det er ikke jeg.

Jeg himlet med øynene over kronikkforfatteren som måtte kaste avisen før hun reiste hjem til mor der det kun foregikk Se & hør-lesing og såpeoperatitting 24/7. Det er ikke rom for aviser i et arbeiderklassehjem, må vite.

Det er klart det er bedre å være opplyst og å vite sitt eget beste enn det motsatte. Og så lenge det males bilder av arbeiderklassen på samme måte som kronikkforfatteren gjør, vil middelklassemennesker (som ikke vet bedre) sitte igjen med med en følelse av å være bedre enn folk som fremstilles som harry white trash. Jeg synes det er tullete å late som noe annet.

Jeg skulle likt å se reaksjonene om pakistanere som gruppe eller kvinner som gruppe hadde blitt porteretert på like negativt karikterte vis som i den bejublede kronikken.

Gammel 08-02-13, 13:17   #136
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke det virker som om du skjønner poenget med kronikken, Zoë. Det jeg synes er interessant med klasseperspektivet, er at det er lett å glemme at selv i Norge finnes det miljøer eller sosiale grupper (om du ikke vil bruke K-ordet) som er så forskjellige at om man går fra det ene til det andre, vil man føle seg like kulturelt annerledes som hvis man flytter utenlands. Og noen av gruppene har politisk makt, økonomisk makt og definisjonsmakt, andre har det ikke. Det er jo bare et faktum.

Hun skriver jo dessuten om opphavet sitt med kjærlighet, selv om hun polariserer for å få fram poenget sitt.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-13, 13:24   #137
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg synes ikke det virker som om du skjønner poenget med kronikken, Zoë. Det jeg synes er interessant med klasseperspektivet, er at det er lett å glemme at selv i Norge finnes det miljøer eller sosiale grupper (om du ikke vil bruke K-ordet) som er så forskjellige at om man går fra det ene til det andre, vil man føle seg like kulturelt annerledes som hvis man flytter utenlands. Og noen av gruppene har politisk makt, økonomisk makt og definisjonsmakt, andre har det ikke. Det er jo bare et faktum.

Hun skriver jo dessuten om opphavet sitt med kjærlighet, selv om hun polariserer for å få fram poenget sitt.

Joa, jeg skjønner poenget. Og jeg trenger påminnelsen jeg, også. Og jeg synes ikke at det å snakke om klasser er tabubelagt og bruker gjerne k-ordet ved behov.

Men jeg tenker at om mottaker ikke er bevisst alle nyansene fra før, så kan kronikken lett bidra til at stereotypier plantes eller befestes.

Hvor tenker du at grensen går mellom å være spissformulert for å få fram et viktig poeng og det å være så unyansert at det grenser mot (eller krysser grensen for) å være fordomsfull? Kronikkforfatteren kan sikkert trekke dette lenger, fordi hun skriver som sin egen klasse - men kunne en representant for middelklassen fått lov til å beskrive arbeiderklassen på denne måten? Og er det egentlig greit å beskrive sine "egne" så nyanseløst som dette? Selv om motivet er godt?

Sist redigert av Pebbles : 08-02-13 kl 13:30.
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-13, 13:28   #138
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg blir helt utrolig paranoid og rar av slike tråder, og styrer egentlig unna. Men er det så at man egentlig er litt "bedre" om man har en høyere utdannelse (hvor høy må den i så fall være?) og at alle de som jobber på gulvet egentlig er litt trash?
(som ser på PH, HC, leser Se og Hør, stemmer Frp, spiser laks som ikke heter Salma og kjøper lysestakene sine på Europris)

Med mindre man er kunstner da, selvfølgelig.....

For meg handler det ikke om å være bedre, men at jeg ser at det f eks. er forskjell på hvilke holdninger som får grobunn i forskjellige miljøer. Og særlig synes jeg mennenes utdanningsnivå utgjør en vesentlig forskjell. Vi kjenner godt til et sted der de færreste av mennene har høyere utdannelse, men jobber på samme fabrikken eller i anleggsbransjen. Jeg ser helt klart at holdninger som aldri hadde fått fotfeste her, står grunnstøtt der. Da sikter jeg til ting som f eks. røyking, trafikksikkerhet, hverdagsrasisme, og språkbruk.

Gammel 08-02-13, 13:45   #139
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kunne sikkert ha quotet både Floksa og Maverick, men gadd ikke- bare en liten observasjon fra min side: Jeg har to venner/naboer som jeg liker og henger en del sammen med. Den ene har ingen utdannelse utover vg.skole, men er en av de mest oppegående personene jeg kjenner. Hun parkerer meg tidt og ofte i både samfunnsdiskusjoner og i kunnskapsspill. Hun leser mer enn meg (og jeg leser mye) og jeg kan diskutere alle sjangre og tema med henne. Den andre har fire års høyskoleutdannelse og sier "kan vi snakke om noe annet, please" når vi to andre kommer inn på f.eks litteratur. Hun vil helst bare snakke om unger og Idol. Så, nei jeg setter ikke automatisk likhetstegn mellom utdannelse og intelligens/kulturell kapital.
Jeg likte likevel artikkelen fordi den på en beskrivende måte tok opp hvor forskjellige de to "verdenene" er og hvilke utfordringer man kan møte på når man beveger seg fra den ene til den andre, ikke fordi jeg tror at alle som kommer fra arbeiderklassen er slik og alle som kommer fra middelklassen er sånn.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-13, 13:45   #140
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men Zoe, hun snakker jo om sin familie.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:43.