Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kvinner og deltidsjobbing - igjen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-01-13, 20:56   #1
Silje sol
Aktiv
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 292
Silje sol er litt kulSilje sol er litt kul
Standard

Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjen

Jeg er sykepleier selv,med 100% stilling. Men pga den jobben jeg har, med minst 2 ubesatte sykepleierstillinger hele tiden, så klarer jeg ikke jobbe mer enn 90%. Jeg har derfor 10% permisjon ut året. Jeg jobber på en skjermet dementavdeling.

Men poenget; sykepleiere i deltidsstillinger er ett problem! Arbeidsgivers løsning på det er å jobbe mer helg. Det er det eneste svaret vi får når vi tar dette opp, at for at folk skal få øke stillingene så må vi jobbe mer helg. Og det er ikke aktuelt! Vi jobber både helg, helligdager og kvelder nok fra før.

__________________
Jente 07 & gutt 09.
Du kommer sikkert til å gjøre mye dumt, men gjør det med begeistring!
Silje sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-13, 21:07   #2
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.191
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjen

Opprinnelig lagt inn av Silje sol, her.


Men poenget; sykepleiere i deltidsstillinger er ett problem! Arbeidsgivers løsning på det er å jobbe mer helg. Det er det eneste svaret vi får når vi tar dette opp, at for at folk skal få øke stillingene så må vi jobbe mer helg. Og det er ikke aktuelt! Vi jobber både helg, helligdager og kvelder nok fra før.


Jeg kjenner en som har lederansvar mht å sette opp turnuser på et sted som gjerne har større behov for dekning på ettermiddag/kveld/natt/helligdager, bla. for sykepleiere. Hun har sagt noe om at turnusreglene er så strenge, noe som gjør at dette med deltid blir ganske aktuelt. Har noe med fleksibilitet å gjøre, så vidt jeg skjønte. Noen som vet mer om dette? Pøbel?

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-13, 21:40   #3
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.899
Blogginnlegg: 348
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjen

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg kjenner en som har lederansvar mht å sette opp turnuser på et sted som gjerne har større behov for dekning på ettermiddag/kveld/natt/helligdager, bla. for sykepleiere. Hun har sagt noe om at turnusreglene er så strenge, noe som gjør at dette med deltid blir ganske aktuelt. Har noe med fleksibilitet å gjøre, så vidt jeg skjønte. Noen som vet mer om dette? Pøbel?

Jepp, jeg vet mer om dette og skal skrive om det i morgen, jeg er på iPhone nå og dn er ikke grei å skrive innlegg fra.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-13, 21:50   #4
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.549
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjen

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Er det forskjell på sykepleiers turnus og andre turnusyrker (leger, vernepleier, togpersonell, bensinstasjon etc)?

Jeg tror ikke f.eks. togpersonell går turnus. Da kalles det skiftarbeid. Helt vanlig i (mannsdominert) industrijobb. De får skiftplanen til å gå opp med bare heltidsstillinger, fordi det er det som er regelen og vanen i disse bransjene. Og så får man skifttillegg som monner.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-13, 21:58   #5
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.191
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjen

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Jeg tror ikke f.eks. togpersonell går turnus. Da kalles det skiftarbeid. Helt vanlig i (mannsdominert) industrijobb. De får skiftplanen til å gå opp med bare heltidsstillinger, fordi det er det som er regelen og vanen i disse bransjene. Og så får man skifttillegg som monner.


Hva er forskjellen? Det høres jo mye smartere ut. Eller?

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 09:32   #6
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.899
Blogginnlegg: 348
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjen

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Hva er forskjellen? Det høres jo mye smartere ut. Eller?

Tursnus slik somhelsearbeidere går, er basert på at man trenger mindre bemanning på noen tidspunkt enn på andre. rent skiftarbeid er jo ofte basert på at det kjøres tre like skift på et døgn, for eksempel. I Helsetjenesten kjøres det ofte redusert bemanning på kveld helg og natt. Man har for eskempel åtte på dagvakt og fire på kveldsvakt, og for å få dette til å gå opp lager man turnuser der en typisk 14-dagersperiode kan se slik ut :


Man Tirs Ons To Fr L S M ti ons T Fre Lø Sø
Dag Dag Kveld Dag Dag fri fri Dag Kveld Dag fri Kveld Dag Kveld

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 09:39   #7
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.627
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjen

Jeg synes en god start hadde vært å få heltidsstillinger til de som ønsker det. Når det er lagt til rette for mest mulig heltid i helsesektoren, på en måte som gjør at det lar seg kombinere med et liv ved siden av, kan man jo se hvor mange som fortsatt ønsker deltid.

Selv jobber jeg deltid (i et helt annet yrke), fordi det var den jobben jeg fikk. Selvsagt trekker jeg fram fordelene ved å jobbe deltid når jeg vurderer jobben min, men helt frivillig var det likevel ikke. (Og de fleste stillinger som lyses ut er vikariater (med eller uten mulighet for forlengelse/ansettelse), og det er i grunnen ikke aktuelt å gå til en midlertidig jobb).

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 10:57   #8
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.217
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjen

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Tursnus slik somhelsearbeidere går, er basert på at man trenger mindre bemanning på noen tidspunkt enn på andre. rent skiftarbeid er jo ofte basert på at det kjøres tre like skift på et døgn, for eksempel. I Helsetjenesten kjøres det ofte redusert bemanning på kveld helg og natt. Man har for eskempel åtte på dagvakt og fire på kveldsvakt, og for å få dette til å gå opp lager man turnuser der en typisk 14-dagersperiode kan se slik ut :


Man Tirs Ons To Fr L S M ti ons T Fre Lø Sø
Dag Dag Kveld Dag Dag fri fri Dag Kveld Dag fri Kveld Dag Kveld

Du glemte nattevaktene.

På veldig mange steder i helsevesenet er det ikke egne nattstillinger, så da ville man gjerne fått en enslig natt inni der, eller en nattevaktshelg.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 21:41   #9
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjen

På min arbeidsplass får vi ikke mer enn 50% stilling, for å dekke opp helgene.

Drømmen min er full stilling,men det er en utopi i min kommune, jeg har vært oppe i 80% noen få år, men i en jobb som jeg mistrivdes sterkt i og valgte bort.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 09:46   #10
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.899
Blogginnlegg: 348
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjen

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg kjenner en som har lederansvar mht å sette opp turnuser på et sted som gjerne har større behov for dekning på ettermiddag/kveld/natt/helligdager, bla. for sykepleiere. Hun har sagt noe om at turnusreglene er så strenge, noe som gjør at dette med deltid blir ganske aktuelt. Har noe med fleksibilitet å gjøre, så vidt jeg skjønte. Noen som vet mer om dette? Pøbel?

Arbeidsmiljøloven setter begrensninger for hvor mange timer og dager man kan jobbe i strekk. Man kan bare jobbe annenhver søndag, for eksempel.

Jeg er litt usikker på hva jeg synes om å myke opp disse reglene - det var dette Adecco-skandalen på Ammerudhjemmet handlet om. Da kom det sykepleiere fra Sverige som jobbet doble skift i mange dager i strekk for så å reise og bli borte i noen uker før de kom tilbake. Jeg er ikke sikker på hvor lurt det er å åpne for at folk kan jobbe 12-timers skift mange dager i strekk. Det er mulig at man ville vært tjent med å forhandle frem mer fleksible ordninger, fordi noen ønsker å jobbe slik. Skrekken for noen er jo at det skal forventes at alle skal jobbbe sånn - det er jo slett ikke særlig familievennlig å jobbe så lange og mange dager i strekk.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no