Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva spiser du på julaften?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Hva spiser du på julaften?
Svineribbe 100 50,25%
Pinnekjøtt 93 46,73%
Lutefisk 4 2,01%
Kalkun 12 6,03%
Annet 19 9,55%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 199. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-12-12, 10:34   #1
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva spiser du på julaften?

Jeg gleder meg skrekkelig til julemiddagen. Jeg er så fryktelig glad i både pinnekjøtt og kålrabistappe.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 10:37   #2
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Pinnekjøtt og vigramør.

Gammel 23-12-12, 10:47   #3
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Ribbe her.

Gammel 23-12-12, 10:49   #4
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Pinnekjøtt

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 14:16   #5
Sissel
Bør lage seg en tittel selv

Sissel sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
Sissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Pinnekjøtt.

Gammel 23-12-12, 14:47   #6
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Jeg har ikke noe annet valg enn å spise tørstekt kalkun annen hvert år, da jeg ikke spiser svinekjøtt og de vi er sammen med ikke lager annet.
Kalkunen er stekt på trass bare for min del...

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 15:33   #7
Mirmell

Mirmell sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Pinnekjøtt.

Gammel 23-12-12, 12:03   #8
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig glad i pinnekjøtt, men på julaften er det ribbe som er det eneste riktige. Når det begynner å lukte deilig hjemmelagd surkål og jeg står og kutter opp frukt til fruktsalaten og hører musikken til Tre nøtter til Askepott, da er det jul. Jeg tror ikke jeg hadde klart å kode den følelsen om til pinnekjøtt etter så mange år. Pinnekjøtt spiser jeg heller i romjula og en gang eller to før jul.

Jeg syns ribbe med sprø svor er kjempegodt, og den må ha det riktige tilbehøret: Poteter, hjemmelagd surkål, medisterkaker med halvparten karbonadedeig/medisterdeig, sossiser, nyrørte tyttebær, svisker og epler, rosenkål stekt med honning og valnøtter, grønnsaker og saus.

Og desserten må være fruktsalat med bittelitt krem og litt hakkede mandler. Alle andre desserter er for mektige etter julemiddagen syns jeg.

Og ja, jeg er nok veldig tradisjonsbundet akkurat når det gjelder dette. Julemiddagen er julemiddagen!

Sist redigert av Filifjonka : 23-12-12 kl 12:11.
Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 14:19   #9
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg er veldig glad i pinnekjøtt, men på julaften er det ribbe som er det eneste riktige.

Veldig enig! Vi har ribbe, og det kommer det nok alltid til å være. Sammen med medisterkaker og julepølser. Moltekrem og jordbær og krem til dessert.

Gammel 23-12-12, 10:57   #10
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingen fast middag. I år skal vi ha and.

Jeg er vokst opp med kalkun. Min mann med ribbe. Ingen av oss er interessert i å fortsette tradisjonen. Pinnekjøtt skulle jeg gjerne hatt, men min mann blir dårlig av det. Til neste år snakker vi om å prøve lutefisk.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-12, 15:44   #11
iben
oppbevares tørt

iben sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
iben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Pinnekjøtt og nordmør!

iben er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 10:59   #12
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Svarte svineribbe og annet. Hos mamma og pappa er det også skinkesteik og pølser.

Gammel 23-12-12, 11:02   #13
Ellisiv

Ellisiv sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi er åpenbart litt uvanlige vi. Vi har sursteik på julaften. Det har vi hatt fra jeg var liten, og jeg har ingen planer om å endre på det. Namnam.

Pinnekjøtt og ribbe, som også er kjempegodt, er det ørten sjanser til å spise andre dager i julen, på julebord etc, så vi får både i pose og sekk.

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 11:01   #14
arrow
Erfaren

arrow sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Jeg er stort sett vant med pinnekjøtt fra barn av, og det har vi endet opp med som voken også. Jeg husker mine besteforeldre snakket om juletorsk, som var fersk fin vintertorsk. Vi hadde det noen få ganger når vi var barn, men det gikk over til å bli pinnekjøtt hvert år. Fiskemiddagene er nå forskjøvet til en av juledagene; oftest enten røketorsk eller klippfisk. De minste spiser fersk torsk og røketorsk med glede, men klippfisk synes de er uvant, lutefisken også. Det er bare to i familien som presser litt på for å få lutefisk et par ganger i året. Poenget mitt er at de tradisjonelle måltidene er der fremdeles, bare litt forskjøvet.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 11:10   #15
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Pinnekjøtt og ribbe.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 11:11   #16
Alexa
Nå da?

Alexa sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 5
Alexa er populærAlexa er populærAlexa er populærAlexa er populærAlexa er populær
Standard

Ribbe og pinnekjøtt annethvert år. I år ribbe.

Gammel 23-12-12, 11:12   #17
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som sikkert den eneste her, har jeg vegetarisk jul. Her er bilder av det vi hadde i fjor hvis noen skulle lure på hvordan en slik jul ser ut, blir det samme igjen i år, med små variasjoner. Helt nydelig mat, gleder meg fordervet.

Gammel 23-12-12, 11:23   #18
Callisto

Callisto sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Pinnekjøtt!

Gammel 23-12-12, 11:23   #19
Elis
*Happy*

Elis sin avatar

Hvor: Drammen
Elis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ribbe.

Gammel 23-12-12, 11:23   #20
Patsy
Ingen tittel

Patsy sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Patsy er populærPatsy er populærPatsy er populærPatsy er populær
Standard

Ribbe, men jeg skulle gjerne byttet den ut med kalkun.

Patsy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:10.