|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Julebakst - 2012!Jeg har vært og kjøpt verdens største kakeboks på Europris. Ifjor hadde jeg så mange små at jeg glemte hvor jeg hadde satt dem og dermed fant fulle kakebokser langt uti februar. I år skal alle kakene i en boks som skal stå på bordet så alt blir spist til i januar.
|
|
|
#2 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: Julebakst - 2012!amylin: det blir mye penere om du fryser ned det som skal dekkes med sjokolade. Det blir tykkere lag, det stivner mye fortere og det blir glattere og penere.
|
|
|
#3 |
|
med mange baller i lufta
|
Sv: Julebakst - 2012!Divines kolakaker skal definitivt bakes her, og mammas Videsæterkaker.
|
|
|
#4 |
|
med mange baller i lufta
|
Sv: Julebakst - 2012!Glemte hvite kakemenn og julebrød (med rosiner), DET må jeg ha. Og kanskje mannen lager Delfiakake også.
|
|
|
#5 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Julebakst - 2012!Jepsi pepsi! Nå bruker jeg Dinner mints i stedet for After Eight siden det er melk i de. Dinner Mints (Europris) smaker mye bedre da, mer sjokolade og generelt bedre smak synes jeg. Og så bytter jeg ut egget med no-egg, men her er den oppskriften jeg går ut fra.
|
|
|
#6 |
|
Ute på tur
|
Sv: Julebakst - 2012!Det blir i hvertfall SB og pepperkaker, og så har jeg lyst å prøve meg på noe konfekt. Vi blir hjemme hele julen, og får besøk av min familie i romjulen/nyttår, så vi må jo ha noe attåt kaffen.
|
|
|
#7 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Julebakst - 2012!Høns: de smaker som karamell.
|
|
|
#8 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Julebakst - 2012!Jeg ser at listen over årets kaker blir lengre og lengre. Jeg har i mange år hatt ambisjon om å lage mer konfekt og mindre småkaker. Med konfektformer ser jeg for meg at flere av disse nye sortene kan kvalifisere til konfekt. Mmm... gleder meg til jul... |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Snikende tiger
|
Sv: Julebakst - 2012!Jeg er så lat at jeg ikke gidder å skolde og male mandler til dette, så jeg kjøper bare ferdig kransekakemasse...
|
|
|
#11 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Julebakst - 2012!
Den deigen vi lagde i dag var av uskoldede mandler, de ble vasket og tørket støv av, gnidd mellom to fuktige kleder.
|
|
|
#12 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Julebakst - 2012!Oppskrift på knekkaker. Blir tynne, knasende karamellsmakende kaker. Sist redigert av Dronningen : 06-12-12 kl 15:44. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Julebakst - 2012!120 nystekte smultringer ligger i fryseren, 30 ligger på benken til prøvesmaking.
|
|
|
#14 |
|
Gal kattedame
|
Sv: Julebakst - 2012!Divines colakaker må til, det har blitt tradisjon. Baker både lyse og mørke.
|
|
|
#15 |
|
Medlem siden: Jan 2011
Sv: Julebakst - 2012!Her blir det iallefall pepperkaker og julemanna. Og så vil jeg lage hjemmelaget marsipan og karameller. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Medlem siden: Jan 2011
Lurer forresten på om jeg ikke brukte all karamellen. Dette er en karamelloppskrift jeg har brukt mye tidligere og som lager deilig myke fløtekarameller. Men kan godt hende at den kan halveres i denne oppskriften. (Eller man kan lage etter oppskriften og så heller resten i en annen form og lage vanlige karameller av.) Sist redigert av zinatara : 21-11-12 kl 16:39. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Pauset
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() |
Marshmellowfluff?? Hva er det? Disse må testes ut, så himmelsk ut... |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Costa Blanca, Spania
![]() ![]() ![]() |
Sv: Julebakst - 2012!Jeg har ikke kakebokser så det må jeg ut å kjøpe. Går det greit å ha småkakene i plastbokser eller må det være blikkbokser?
|
|
|
#20 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Plast går bra for en stund. Jeg kjøpte disse på Ikea for en svært rimelig penge. 1,5 liter, julerøde, og så kan man se hva som er oppi siden lokket er blankt: |
|
|
|
![]() |
|
|