|
|||||||
| Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Hva er du villig til å gi slipp på
Inagh sier det så godt som det overhodet kan sies. Behovsprøvde ordninger fungerer godt for de ressurssterke, og overhodet ikke for de som ikke kan lese eller skrive (godt nok) norsk. Selv om jeg generelt sett er motstander av sentralisering, ser jeg at kommunene og desentraliserte NAV-systemer ikke klarer å opparbeide seg kompetanse. 4-5 regionale etater med god samordning og klare regler, mindre rom for tolkning, og helt klar finansiering, tror jeg er veien å gå.
|
|
|
#2 |
|
Har ikke tittel
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva er du villig til å gi slipp påIkke'no. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
her skal det bli liv
Medlem siden: May 2012
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() |
igrunn enig, føler jeg selv og andre har mer enn nok behov for at velferds-Norge fortsetter som i dag.
|
|
|
#5 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Hva er du villig til å gi slipp påJeg har svært liten tro på egenandeler. De rammer skjevt og skaper utrolig mye byråkrati. I følge en kompis som har jobbet med slikt i helsevesenet koster den regningen jeg mottar når ungene har blitt operert 100 kr i matriell og arbeid for sykehuset. Synd at regningen bare er på 35 kr. Høyrepolitikerne her i strøket ville ha egenandeler på hjelpemidler. De regnet ut at kommunen ville tjene 200 000 i året på det. Administrasjonen regnet derimot ut at kommunen ville tape penger, pga alt arbeidet med en slik ordning.
|
|
|
#6 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Hva er du villig til å gi slipp påAltså, det jeg tenker på, er at dersom vi skal gi opphold til alle som kommer til Norge som asylsøkere, så må jo pengene for at de skal kunne integreres og få den hjelpen de trenger - komme fra et sted. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Travelt opptatt
|
Jeg tror at hvis man har litt langsiktig perspektiv og er villig til å bruke penger nå på norskkurs og integrering, vil denne innvandringen lønne seg i lengden. Det kom nylig ut ny statistikk på ledighet her i strøket, snittet er på 1,6% for kvinner, og i enkelte av kommunene kan man telle antall ledige på en hånd. 1,8% ledighet er visstnok det man minimum må ha for at det skal finnes nok tilgjengelige folk til å søke på ledige stillinger. Og etterhvert som eldrebølgen slår inn over landet er det ikke tvil om at vi vil trenge alle arbeidsføre.
|
|
|
#8 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Der er jeg også.
|
|
|
#9 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Jeg synes ikke man skal beholde alle dublinere, først og fremst. Dessuten er det mange asylsøkere som skal returneres til hjemlandet uten at man forbryter seg mot asylinstituttet.
|
|
|
#10 |
|
endelig ferdig studert
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva er du villig til å gi slipp påEr egentlig ikke villig til å gi slipp på noe kjenner jeg. Hører til den delen av befolkningen som ikke er "rik" med høy lønn.
Mulig det er flisespikkeri, men er folk fra Italia og Hellas asylsøkere? Er ikke det arbeidsinnvandrere?
|
|
|
|
#11 |
|
prokrastinator
Folk fra Italia og Hellas er heller sjelden, om noensinne, asylsøkere i Norge.
|
|
|
#12 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Hva er du villig til å gi slipp påFlere av de voksne som kommer som asylsøkere har opplevd svært traumatiske ting, og har sterkt behov for hjelp, noe jeg synes de skal få. Hjelp til å bearbeide traumer, og få overskudd. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Ja, har vi først gitt dem opphold her i landet, så er jeg helt enig. Ellers blir de jo lett tikkende bomber, som aldeles ikke bidrar. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
prokrastinator
Selvsagt.
|
|
|
#17 |
|
prokrastinator
Nesj. Jeg sa flere, ikke alle.
|
|
|
#18 |
|
maler
|
Sv: Hva er du villig til å gi slipp påJeg er ikke villig til å oppgi tryggheten for svake grupper i Norge for at vi skal ha råd til å ta imot flere asylsøkere. Norge er et lite land, og vi vil uansett ikke kunne ta imot alle som har behov for det. Vi kan godt se om det er rom for å ta imot flere, for det er vel kanskje ikke urimelig at vi tar en noe større del av den oppgaven i verdenssammenheng, men vi kan gjøre tilværelsen ganske mye mer usikker og kjip for mange i dette landet uten at det egentlig monner så veldig mye i verdenssammenheng. Jeg mener at vi må være edruelige med hensyn på hvor mange vi egentlig kan gi et godt tilbud til. For jeg er helt enig i at de vi tar imot må hjelpes på en ordentlig måte.
|
|
|
#19 |
|
Er frisk!
|
|
|
![]() |
|