Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Advarer mot bruk av diskriminerende ord

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-08-12, 14:23   #41
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.254
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Advarer mot bruk av diskriminerende ord

Jeg kom på: vi skulle publisere en (global) artikkel nylig, og ville i tittelen gjøre en referanse til "de syv dverger" (lang historie, gruver, utgraving - det virket fornuftig på det tidspunktet), men da den ble kjørt gjennom vårt amerikanske hovedkontor for siste sjekk så kom den KRAFTIG sensurert tilbake.

"We can absolutely not use the termn "dwarves", as this is considered offensive. so we’d have to call them little people (and right there we lose the analogy to Snow White and mining)"

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 14:25   #42
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.254
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Advarer mot bruk av diskriminerende ord

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Det er ikkje alltid det er vond vilje bak feil ordval.

Nei, nettopp derfor er det jo greit med sånne lister.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 14:29   #43
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Advarer mot bruk av diskriminerende ord

Jammen hva skal jeg bruke da. :forvirret:

Opprinnelig lagt inn av gjenntar meg selv

Jeg synder og sier typisk tilbakestående (eller hjerneskadet) om to personer jeg kjenner, bør jeg heller da si utviklingshemmet eller funksjonshemmet.

En av de eller noe annet?

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 14:30   #44
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.254
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Advarer mot bruk av diskriminerende ord

"har en funksjonshemning"?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 14:33   #45
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.789
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Advarer mot bruk av diskriminerende ord

Men hva sier man i steden for psykisk utviklingshemmet, da? Å si "funksjonshemmet" kan jo bli litt "svakt", på en måte.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 14:38   #46
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.254
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Advarer mot bruk av diskriminerende ord

Ja, det kan jo faktisk ha en visst betydning for sammenhengen om det er en som er "psykisk funksjonhemmet" vs en som er "forflytningshemmet" (eller hva pokker det heter).

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 14:38   #47
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Advarer mot bruk av diskriminerende ord

Sitat:

utviklingshemmet ~hemma a3 el. ~hemmet a4 om person: som er unormalt sen i sin psykiske (el. fysiske) utvikling

funksjonshemmet~hemma a3 el. ~hemmet a4 som av kroppslige eller mentale årsaker har nedsatt arbeidsevne eller er hemmet i sin sosiale tilpasning, handikappet

Ok, da skjønner jeg det slik at utviklingshemmet brukes om barn og funksjonshemmet om voksne, for den samme diagnosen.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 14:38   #48
Tuppen
...
 
Tuppen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.892
Tuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Advarer mot bruk av diskriminerende ord

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Men hva sier man i steden for psykisk utviklingshemmet, da? Å si "funksjonshemmet" kan jo bli litt "svakt", på en måte.

Du kan f.eks si person med utviklingshemming.

Tuppen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 14:43   #49
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Advarer mot bruk av diskriminerende ord

Kan jo kanskje si nedsatt (mental) funksjonsevne.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 14:51   #50
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Advarer mot bruk av diskriminerende ord

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg omtrent bitt hodet av for å si "åja, du er døvetolk!" her i våres, og det syns jeg var en overreaksjon som kun førte til at jeg ble ganske defensiv. Hadde jeg fått forklart at det ikke heter det, både fordi hun tolker for mange fler enn dem med hørselhemminger og alt det andre så hadde jeg nok tatt det litt bedre.

Jeg har ei venninne som tolker for hørselshemmende (stod det på lista over ord jeg ikke kunne bruke, forresten?), og hun ble heldigvis ikke fornærmet da jeg spurte hvordan hun kom på å bli døvetolk. Hun bare forklarte meg hva hun gjorde i jobben. Og vips, så lærte jeg noe nytt.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 14:52   #51
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.254
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Advarer mot bruk av diskriminerende ord

Men dersom man for eksempel skal foretelle om noen som har en mental funksjonshemning, for eksempel "han kan plutselig rope ut veldig høyt" eller noe, så syns jeg "funksjonshemning" er litt upresist. For fysiske funksjonshemninger så bruker man jo mer presise begreper (svaksynt, bevegelseshemmet), så hvorfor ikke på de som er mentale?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 14:53   #52
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Advarer mot bruk av diskriminerende ord

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg kom på: vi skulle publisere en (global) artikkel nylig, og ville i tittelen gjøre en referanse til "de syv dverger" (lang historie, gruver, utgraving - det virket fornuftig på det tidspunktet), men da den ble kjørt gjennom vårt amerikanske hovedkontor for siste sjekk så kom den KRAFTIG sensurert tilbake.

"We can absolutely not use the termn "dwarves", as this is considered offensive. so we’d have to call them little people (and right there we lose the analogy to Snow White and mining)"

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 14:58   #53
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.415
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Advarer mot bruk av diskriminerende ord

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Hvis du sier mongo, så.. Jeg sa det én gang i pur ungdom, og møtte blikket til min frådende sykepleier-mor, som freste ut noe om 'tenk om foreldre til barn med Downs syndrom hadde hørt deg bruke barnets diagnose som et nedsettende begrep?' Det ble med den ene (flaue) gangen. Noe sitter.

Men det er jo stor forskjell på skjellsord som ungdommen bruker mer eller mindre bevisst, og en ubevisst forsnakkelse basert på kunnskapsløshet som eksempelet ovenfor. Nå mener jeg vanligvis ikke ta Tallulah er spesielt kunnskapsløs altså, men det er ikke alltid man går rundt og vet eller husker alt.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 15:03   #54
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.462
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Advarer mot bruk av diskriminerende ord

Jeg er helt klart kunnskapsløs i forhold til hva tegnspråktolker heter. Eller, ikke nå lenger. Det vil si, det heter ikke det heller, men siden jeg brukte tiden min på å være litt perpleks defensiv, så fikk jeg ikke helt med meg hva det het.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 15:06   #55
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.254
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Advarer mot bruk av diskriminerende ord

Og så er det jo ulike "retninger" blant folk som har ulike funksjonshemninger også. Hørselshemmede som mener at det slett ikke ER en funksjonshemning men en "annerledeshet", for eksempel (og at å operere barn med funksjonshemninger er galt og som å gi mørke barn hudbleking...), eller bevegelseshemmede som mener at det ikke er DE som er hemmet, det er OMGIVELSENE som hemmer DEM.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 15:10   #56
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.789
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Advarer mot bruk av diskriminerende ord

Nemlig. Jeg aner ikke hvor mange diskusjonen jeg har vært i angående om stamming er en funksjonshemming eller ikke. :lei:

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 17:15   #57
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.517
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Advarer mot bruk av diskriminerende ord

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg tror holdninger og ordvalg henger sammen, og en vilje til moderering av ordvalg viser gode holdninger. Og selvsagt skal man møte glipper som mine med forståelse og forklaring, fremforaarghing og himling med øynene.

Eg er einig i at ordval og haldningar kan henge saman. Og det du skriv om vilje er eit vesentleg aspekt, for det viser haldninger. Om ein går rundt og seier "eg insisterer på å seie neger likevel, sjølv om du har sagt at det er sårande", viser ein ei negativ og respektlaus haldning til det andre mennesket. Men det er fleire ord på lista eg ikkje ville tenkt over at eg brukte. Blindehund, for eksempel. Og døvstum. Døvetolk og, for den saks skuld. Om eg ikkje hadde lese denne lista, kunne eg fint ha sagt blindehund, utan at det betydde at eg såg ned på mennesker med nedsatt syn.


Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nei, nettopp derfor er det jo greit med sånne lister.

Einig!

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 17:29   #58
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.932
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Advarer mot bruk av diskriminerende ord

Gladjente og gladgutt er virkelig på tide å ta ut av mediesammenheng.
Etterlyser også psykopat, siden det ikke er en diagnose lengre.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 17:40   #59
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Advarer mot bruk av diskriminerende ord

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Men det er jo stor forskjell på skjellsord som ungdommen bruker mer eller mindre bevisst, og en ubevisst forsnakkelse basert på kunnskapsløshet som eksempelet ovenfor. Nå mener jeg vanligvis ikke ta Tallulah er spesielt kunnskapsløs altså, men det er ikke alltid man går rundt og vet eller husker alt.

Ja så klart. Sånn sett et jo en del av begrepene i ulike ender av skalaen. Forøvrig er det ikke bare ungdom som bruker slike begreper.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 18:00   #60
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.821
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Advarer mot bruk av diskriminerende ord

Sånn bortsett fra jeg syns det er flott at den etiske debatten rundt språk og holdninger endelig er kommet her til landet, må jeg humre litt over hvor lang tid det tok.

Da jeg i min tid studerte European Social Work i Danmark/England, (1995/96) kunne vi faktisk risikere stryke på en skriftlig oppgave om vi skrev :the elderly" eller "the handicapped." Skulle vi skrive noe som omhandlet eldre mennesker, ja, så måtte vi skrive at det var "elderly persons/people" altså, som enkeltindivider og ikke som gruppe. På samme vis, om vi skrev om personer med funksjonsnedsettelser, måtte vi understreke at det ikke var "the handicapped," men "a person with a disability." (Insert passende funksjonsnedsetting.)

For oss skandinaver (og spesielt for danskene blant oss, som med største selvfølge omtalte "de mongoloide" og "de åndssvake," der vi nordmenn i det minste hadde lært "de med down syndrom" og de "psykisk utviklingshemmede") var dette en kjempeovergang - det å bevisst skulle slutte omtalle mennesker som en gruppering, som "de," men som enkeltindivider - som en person med en ...

Herre min, nå er jeg kronglete her, ser jeg sjøl, men jeg er så med på tankegangen. Funksjonsnedsettelsen er ikke mennesket - personen er et individ, som tilfeldigvis har - putt inn passende betegning.

Men ja, det er vanskelig å holde tunga rett i munnen, spesielt i dagligtale. Sjøl omtaler jeg Lillemann, når jeg skal beskrive ham for folk som ikke kjenner oss, som multifunksjonshemmet - et av fy-ordene på lista, nettopp fordi jeg sjøl mener det for en utenforstående vil gi et bilde av hvilke utfordringer sønnen min er født med.

Skulle jeg ha skrevet om ham, på etisk korrekt vis, måtte det bli noe ala "min sønn er en gutt som er født med en genfeil, som gjør at han ikke kan gå, ikke har talespråk eller viljestyrte bevegelser. Han har en hørselsnedsettelse, og har dårlig utviklet øyekontakt. Han har en mental utvikling som tilsvarer to-tre måneders alder."

He he, nei, da er det enklere å si at min sønn er multifunksjonshemmet, og la folk tenke sjæl hva det innebærer.

Men, altså, jeg er helt med på tankegangen, og det er en utrolig viktig debatt, nettopp fordi ordleggingen vår, spesielt hvordan ting kommer fram i media, er med på å farge vår oppfatting av mennesker med spesielle behov.

(Et av begrepene vi virkelig fikk sparket inn i ryggmargen i England - people/children who have special needs.)

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no