Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hvordan kan det lønne seg å tigge?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-07-12, 21:52   #1
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.023
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Hvordan kan det lønne seg å tigge?

Jeg leser flere steder at tiggerne fra Romania får mellom 100-200 kr hver dag.
Sist leste jeg om ei som tok buss fra Oslo hver dag for å tigge i Lillestrøm.
Og.. De sender penger/ sparer til familie hjemme.

Hvordan er det mulig å leve for 150 kr dagen inklusive buss to veier samt mat etc, OG likevel lønnsomt å tigge?

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-12, 21:58   #2
Morella
Superbasinella
 
Morella sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.641
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan kan det lønne seg å tigge?

Tiggingen er kanskje bare den lovlige jobben de gjør?

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-12, 22:02   #3
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.711
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan kan det lønne seg å tigge?

Opprinnelig lagt inn av Morella, her.

Tiggingen er kanskje bare den lovlige jobben de gjør?

Tenkte jeg og. De kan jo umulig klare seg på det, og samtidig sende penger hjem? De må jo kunne skaffe penger på annet vis også?

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-12, 22:05   #4
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.190
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan kan det lønne seg å tigge?

Mange betaler ihvertfall ikke på kollektivtransporten.

Kanskje de trodde det ville lønne seg, men tok feil? At de ble lurt til å komme hit, og at noen tjente penger på frakten? Jeg vet ikke.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-12, 22:12   #5
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kan det lønne seg å tigge?

Jeg tenker ofte at det må være mer lønnsomt å tråle søppelkurvene i byen for tomflasker, fremfor å tigge. Og det er i alle fall ikke mindre slitsomt, for en del av tiggerne går jo virkelig inn for å finne optimalt dårlige sittestillinger, for at det skal se ut som de har det ekstra, ekstra ille.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-12, 22:16   #6
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.527
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kan det lønne seg å tigge?

Jeg leste denne artikkelen på forskning.no og syntes den var interessant.
For meg er det viktigste at pengene realiseres i en annen økonomisk virkelighet. Jeg vil tro det er det som er "hemmeligheten". (Eller hemmelig og hemmelig. Vi har nok av pensjonister i Spania og Thailand som har oppdaget at pengene strekker lengre andre steder enn i Norge)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-12, 23:11   #7
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.633
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan kan det lønne seg å tigge?

Vi diskuterte dette nå i ferien og skjønner det heller ikke. Det er noe som ikke stemmer, rett og slett.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-12, 23:17   #8
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.326
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan kan det lønne seg å tigge?

Men får de ikke inn mye mer en 150 kr per dag da? Gatemusikanter får jo glatt inn en tusenlapp i timen.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-12, 00:16   #9
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kan det lønne seg å tigge?

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Men får de ikke inn mye mer en 150 kr per dag da? Gatemusikanter får jo glatt inn en tusenlapp i timen.

Hvor i alle dager har du dette tallet fra? Og hvilke gatemusikanter tenker du på da?

At proffe musikere (eller tiåringer) kan gjøre en del penger når de står strategisk plassert, betviles ikke. Men at panfløyte-på-boks-folk og forsofne saksofonspillere på t-banen får grovt betalt, vil jeg gjerne ha dokumentasjon på før jeg tror det.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-12, 00:18   #10
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.281
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kan det lønne seg å tigge?

De sniker på kollektivtransport, mer eller mindre alle, tror jeg.

Og det GÅR jo an å leve for en tier eller to om dagen om man MÅ.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-12, 00:20   #11
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.326
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan kan det lønne seg å tigge?

Fra min far, som er gatemusikant fordi han syns det moro å spille. Han gir bort pengene til røde kors el.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-12, 00:20   #12
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.326
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan kan det lønne seg å tigge?

Min far holder et høyt nivå, dvs han har vært profesjonell musiker.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-12, 00:25   #13
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kan det lønne seg å tigge?

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Min far holder et høyt nivå, dvs han har vært profesjonell musiker.

Ja, men da er han neppe i tiggerkategorien. Da er han i underholdningsbransjen, og det er noe veldig annet.

Det er utrolig mye større sjanse for at man legger en slant i koppen til en dyktig musiker, som man liker å høre på, enn noen som bare ber om penger. Jeg for min del legger alltid igjen en mynt til en musiker som klarer å få meg til å stoppe og lytte.

Dyktige gatemusikanter tigger ikke: de tjener penger. Man gir dem penger fordi man føler at de har gitt en noe, ikke fordi man synes synd på dem. Stor forskjell.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-12, 00:49   #14
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvordan kan det lønne seg å tigge?

Først er jeg usikker på om jeg nå kan kverulere det til at Teo sier at romfolk ikke er musikalske kunstnere. /

Dernest skulle jeg si at jeg så mange romfolk som plukket flasker på norway cup. Så ut som de fant en god del utover dagen, det er nok litt penger å hente der. Også sto de på noe voldsomt, det var ikke noe å si på innsatsen i det hele tatt. Jeg la merke til at de var veldig på fordi vi har diskutert romfolk en del i det siste og jeg prøver å danne meg et mindre fordomsfylt og mer egenerfart inntrykk.

  Svar med sitat
Gammel 03-08-12, 09:28   #15
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.281
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kan det lønne seg å tigge?

Så flott gjort av faren din, Meisje!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no