Sv: Antisemittisme i Norge
Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.
Det er det som har slått meg også når jeg har lest om dette tidligere. Det er så fryktelig enkelt å legge alt dette på muslimske innvandrere og skylde på Israel-Palestinakonflikten, og dermed på en måte legge skylden over på jødene, siden det er de som oppfattes som den sterke part i den konflikten.
Men dette handler om mer enn muslimske skoleunger som utøver sin frustrasjon på jødene. Hadde det vært så "enkelt" så ville ikke resultatene i spørreundersøkelsen (der det er voksne mennesker som er spurt) vært så høye som de er.
Det er eg einig med deg i. Eg har lenge tenkt at den trakasseringa jødiske barn opplever handler om jødar-muslimar, fordi det er dette eg har observert sjølv. Men denne rapporten viser jo at det ikkje er så svart-kvitt. I samandraget står det blant anna om korrelasjon mellom invandringsdiendtlege haldningar generelt og anti-jødiske haldningar. Og vi _veit_ jo med rimeleg stor sikkerheits at det ikkje er muslimar som står bak invandringsdiendtlege haldningar. Dette overraska meg.
|