Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-06-12, 08:58   #1
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?

Brann, politi og ambulanse, det korteste ordet tilhører det laveste nummeret, det mellomste nummeret tilhører det mellomste ordet, og det høyeste nummeret tilhører det lengste ordet.

Etter diverse førstehjelpskurs sitter 113 som støpt (som forøvrig er viktig at man sier en-en-tre, ikke hundreogtretten), men politi og brann kan jeg fortsatt surre med.

Vest er venstre, fordi ordene ligner på hverandre.

Også har jeg lært meg styrbord her nå, det var jo kjekt.

Gammel 12-06-12, 12:05   #2
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Vest er venstre, fordi ordene ligner på hverandre.

Vest er vel vest, uavhengig av hvilken vei man selv står?

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 12:10   #3
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luvi, her.

Ja selvsagt, men på et kart! Eller når man står med nesa mot nord.

Gammel 12-06-12, 12:12   #4
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv

LittLemen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luvi, her.

På kartet eller globusen er alltid vest til venstre hvis du holder det/den riktig vei.

Gammel 12-06-12, 12:16   #5
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av LittLemen, her.

På kartet eller globusen er alltid vest til venstre hvis du holder det/den riktig vei.

Ahh, da ble det litt mer fornuftig.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 12:23   #6
Arktis
Har kontroll

Arktis sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Nordland
Arktis er populærArktis er populærArktis er populær
Standard

Brenner det i ditt lune hi, ring 110
Kommer det tusser og troll, ring 112
Er du syk og skvetten, ring 113

Gammel 12-06-12, 09:19   #7
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mannen i månen kan smile og le
Ringen rundt hodet er pi ganger d
Men skal du finne fjeset til mannen
Da må du ta pi r i annen

OILRIG
Oxidation is loss, reduction is gain

Gammel 12-06-12, 09:22   #8
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Standard

Den siste der, Vero. Loss og gain av hva? Elektroner? Ellers er den vel helt ulogisk?

Gammel 12-06-12, 09:23   #9
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den siste der, Vero. Loss og gain av hva? Elektroner? Ellers er den vel helt ulogisk?

Hva ellers?! :tsktsk:

X -> X+ + e- (oksidasjon)
Y + e- -> Y- (reduksjon)

Gammel 12-06-12, 09:31   #10
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Hva ellers?! :tsktsk:

X -> X+ + e- (oksidasjon)
Y + e- -> Y- (reduksjon)

Ja, men det blir bare helt fullstendig merkelig for meg å ha en huskeregel som sier at reduksjon FÅR noe, all den tid det er helt åpenbart av navnet at den reduseres og dermed blir mindre. Men men, whatever helps you.

Gammel 12-06-12, 09:36   #11
Slettet bruker
Passiv

Standard

Ja, men det blir bare helt fullstendig merkelig for meg å ha en huskeregel som sier at reduksjon FÅR noe, all den tid det er helt åpenbart av navnet at den reduseres og dermed blir mindre. Men men, whatever helps you.

Du må tenke på det mer filosofisk. Det er som en frelse. Den får og gir negativitet - da stemmer det.

Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 09:37   #12
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Siden elektroner er negativt ladet, blir ladningen mer og mer negativ (altså "mindre og mindre") jo flere elektroner du putter oppi.

Gammel 12-06-12, 09:50   #13
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Siden elektroner er negativt ladet, blir ladningen mer og mer negativ (altså "mindre og mindre") jo flere elektroner du putter oppi.

Ja, jeg skjønner jo det, jeg bare synes det var helt teit regel. Når ordet sier at den blir redusert, så lager man seg en huskeregel for å si at den får noe, også må man huske at det er negativitet den får, og da ender det jo med at den blir mindre, og og og...

Jeg prøver å komme med et eksempel "det er jo like teit som å si at..." men jeg kommer ikke på noe som helst sammenlignbart.

Gammel 12-06-12, 09:22   #14
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Pass, penger og pilletter sier jeg hver gang jeg reiser.

Gammel 12-06-12, 11:29   #15
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv

LittLemen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Pass, penger og prevensjon lærte jeg i min ungdom, men det er jo ikke mye vits i prevensjon hvis man ikke har pillettene i orden!

Gammel 12-06-12, 12:22   #16
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De tre p-ene. Sier det samme her også.

Gammel 12-06-12, 21:08   #17
Musemus
<3

Musemus sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Å, det husker jeg pappa alltid sa da søstra mi eller jeg skulle ut å reise, da ringte han kvelden før og spurte om vi hadde huska pass, penger og p-piller. Hver gang.
Nå har han fem barnebarn, så han har sikkert gitt opp.

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 09:38   #18
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Ingen regle, men jeg har hatt innprentet BPA i hodet i årevis for å huske nødnummerne. Funker gjør det og.

Ellers er det den med klokka jeg har mest nytte av.

Vi hadde medisinstudenter i anatomi og da ble vi drillet i diverse huskregler.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-12, 09:43   #19
noen
This is normal!

noen sin avatar

Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Min eks-svigermor lærte meg de 5 p'ene, "pass, penger, piller, pilletter og pannbørste".

Pass, penger, pilletter, pondomer.

Og ett eller annet med: "Morgen rød, gjør din lue bløt, morgen grå så kan du en tur gjerne gå."

Jeg er for glemsk for huskeregler.

Husk limpistol!

Gammel 12-06-12, 09:52   #20
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Og ett eller annet med: "Morgen rød, gjør din lue bløt, morgen grå så kan du en tur gjerne gå."

Østa glette gir våt hette, vesta klare skal lenge vare.

Eller de tryggere:

Når skaren bærer en voksen mann ved sankthans blir det sen vår.
Hvis hanen galer på gjødselhaugen blir været enten som det er, eller det forandrer seg.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:45.