Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Nøstebarnteppe

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-07-09, 20:16   #1
Nin
MORMOR
 
Nin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 4.980
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Spørsmål

Nøstebarnteppe

Jupp. Jeg var en tur i Arendal forrige uke og der fant jeg Bånsullbutikken.
Som kommende bestemor sier det seg selv, jeg måtte ha garn og pinner og strikke teppe.
Jeg har aldri strikket dette teppet før, og nå ble jeg plutselig litt usikker på størrelsen.
Damen sa jeg skulle legge opp 150 masker på pinne 6.
Jeg kjøpte to doble nøster, altså 200 gram garn.
Har strikket opp 100 gram nå og lurer litt på hvor langt jeg bør strikke det.
Dere som har strikket dette. Strikker dere det helt firkantet eller avlangt?
Har ikke hatt dette teppet selv, og aner liksom ikke om det er greit å ha det stort eller kjempestort.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-09, 20:19   #2
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.696
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nøstebarteppe

Jeg synes det er best å ha det firkantet. Derfor synes jeg det blir finest når man begynner med får masker og øker til man har strikket opp 100g, for å så felle de siste 100. Da blir det jo helt firkantet. Fint med stort teppe.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-09, 20:24   #3
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Nøstebarteppe

Jeg synes disse teppene er deilige når de kan brettes og danderes etter behov, og liker dem litt store.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-09, 21:02   #4
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.698
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nøstebarteppe

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Jeg synes det er best å ha det firkantet. Derfor synes jeg det blir finest når man begynner med får masker og øker til man har strikket opp 100g, for å så felle de siste 100. Da blir det jo helt firkantet. Fint med stort teppe.

Firkantet er det da uansett, selv om det ikke er kvadratisk...

Det jeg strikka til min sønn er litt lenger enn det er bredt. Da la jeg opp 170 masker på pinne 6, og strikket opp ca 200 gram. (Oppskriften fra nøstebarn sier 160 eller 170 masker, avhengig av om du vil ha det litt større eller ei)

Nå er jeg igang med et nytt, det strikker jeg på skrå, så det blir kvadratisk. Strikker det på skrå bare for variasjonen sin del da, jeg syntes det var litt kjedelig... Men, stort teppe er deilig, og merker da slett ikke om det er kvadratisk eller ei, det brettes, tulles, og virres litt hit og dit..

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-09, 21:14   #5
Nin
MORMOR
 
Nin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 4.980
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nøstebarnteppe

Takk for innspill. Da strikker jeg nok opp alt garnet.
Virker som jeg kanskje skulle lagt opp litt flere enn 150 masker, men det er for sent nå når teppet er halvferdig. Æsj.
Vel. Det blir nok et til, har lyst å strikke et diagonalt også.
Noen som har oppskrift på det, fellingene og økingene?
Økes det på hver pinne eller annenhver?

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-09, 21:28   #6
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.696
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nøstebarteppe

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Firkantet er det da uansett, selv om det ikke er kvadratisk...

hysjda

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-09, 22:08   #7
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.700
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nøstebarnteppe

Det blir fint okke som - Til og med det jeg - strikkekløna i egen høye person - strikket, er kjempefint. Ikke kvadratisk, men godt og mykt - og like fantastisk deilig ennå - 4 år og to barn senere.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-09, 20:52   #8
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.698
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nøstebarnteppe

Opprinnelig lagt inn av Nin, her.

Takk for innspill. Da strikker jeg nok opp alt garnet.
Virker som jeg kanskje skulle lagt opp litt flere enn 150 masker, men det er for sent nå når teppet er halvferdig. Æsj.
Vel. Det blir nok et til, har lyst å strikke et diagonalt også.
Noen som har oppskrift på det, fellingene og økingene?
Økes det på hver pinne eller annenhver?

Meget enkelt. Legg opp tre masker. Økingen er angitt slik: Strikk tre masker, et kast, strikk ut pinnen. Gjenta. Når du har brukt opp nesten alt ganret (NESTEN, for de er kjip om det er en meter mindre tråd i det neste, eller du strikker litt løsere eller noe, slik at du trenger et til) så begynner du fellingen. Strikk tre masker, et kast, tre masker sammen, strikk ut pinnen. Gjenta til bare tre masker igjen, fell av. Dette med tre masker og et kast gir en hullrad på, ønsker du ikke denne, så øker du bare en maske pr pinne, og deretter feller en maske pr pinne, uten kast, funker nok fint det også.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-09, 23:53   #9
Nin
MORMOR
 
Nin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 4.980
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nøstebarnteppe

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Meget enkelt. Legg opp tre masker. Økingen er angitt slik: Strikk tre masker, et kast, strikk ut pinnen. Gjenta. Når du har brukt opp nesten alt ganret (NESTEN, for de er kjip om det er en meter mindre tråd i det neste, eller du strikker litt løsere eller noe, slik at du trenger et til) så begynner du fellingen. Strikk tre masker, et kast, tre masker sammen, strikk ut pinnen. Gjenta til bare tre masker igjen, fell av. Dette med tre masker og et kast gir en hullrad på, ønsker du ikke denne, så øker du bare en maske pr pinne, og deretter feller en maske pr pinne, uten kast, funker nok fint det også.

Takk, takk.
Det blir økinger på begynnelsen av hver pinne og ikke i slutten da, sant?
Er det to fulle nøster beregnet? Altså 200 gram?
Jeg må prøve dette og.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 00:29   #10
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.296
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nøstebarnteppe

Opprinnelig lagt inn av Nin, her.

Takk, takk.
Det blir økinger på begynnelsen av hver pinne og ikke i slutten da, sant?
Er det to fulle nøster beregnet? Altså 200 gram?
Jeg må prøve dette og.

Ja og ja.

Øke i starten - ikke i slutten, og to hele hesper.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 00:54   #11
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.254
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nøstebarnteppe

... og ikke la lillesøster i huset komme i nærheten med en saks når du er sånn ca. halvveis med teppet til nevøen din.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 00:58   #12
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.196
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nøstebarnteppe

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Meget enkelt. Legg opp tre masker. Økingen er angitt slik: Strikk tre masker, et kast, strikk ut pinnen. Gjenta. Når du har brukt opp nesten alt ganret (NESTEN, for de er kjip om det er en meter mindre tråd i det neste, eller du strikker litt løsere eller noe, slik at du trenger et til) så begynner du fellingen.

Nesten alt garnet i det første nøstet, vel å merke?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 09:28   #13
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.698
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nøstebarnteppe

Ja, nesten alt garnet av første hespe/nøste ja.

Og antakelig absolutt en fordel å holde alle sakser og småbarn unna...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-12, 19:54   #14
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nøstebarnteppe

Trekker opp denne. Hvor bredt blir teppet med hhv 150 og 170 masker? (Ikke diagonalt)

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no