Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

17. mai-feiring på store skoler

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-05-12, 21:02   #21
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 17. mai-feiring på store skoler

Det verste er at jeg tror det egentlig er 5. klasse som har hovedansvaret her. Ergo er det jeg klager over ingenting mot det vi skal gjennom neste år. I år slipper vi tross alt unna med 2 timer dugnad og 2 premier.

Gammel 11-05-12, 21:08   #22
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Her skjer det ingenting på skolen.(1-10skole med ca 300 elever tror jeg det er). Her går man i tog og ender opp ved idrettshallen, der er det festforestilling. Det er gratis inngang, men man må kjøpe det man vil spise, kaker, pølser og brus. 1-4 opptrer med skolekor, og det holdes taler. I tillegg er det leker ut. Det er skolekorpset som arrangerer alt, og dermed også får inntektene.

Gammel 12-05-12, 00:05   #23
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har sett over listen på nytt nå.
Det er to hele klassetrinn som skal ha med smørbrød. 20 stk hver. Det er to klassetrinn som skal ha med kaffe, og det er tre klassetrinn som skal ha med seg kaker. Det er to og tre klasser på alle trinn. Blir ikke dette himla mye mat og kaker?

Og det er meldt regn.

Gammel 12-05-12, 00:41   #24
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

vår skole har i overkant av 500 elever. 1-7 trinn på den ordinære skolen, og 1-10 trinn på spesialenheten.

17. mai arrangeres i hovedsak av 5 trinn og FAU, samt at 3 trinn bidrar med baking av kaker, samt kafedrifen på selve dagen.

I utgangspunktet så skal alt foregår utendørs. Tidligere år så har det vært veldig begrenset hva vi har fått disponere av skolens inneareler, men i fjor og i år så får vi bruke store deler av innearealet om vi føler for det. Vi håper jo på godvær, så hovedplanen er at vi skal ordne opp ute, men vi har en plan B i bakhånd, og flytter inn hvis været tilsier det.

Tidlig på dagen så er det et kort opplegg ved skolen. Det er en kort tale fra rektor, noen elever sier noen ord, og flaggheising. Så er det buss ned til byen for å delta i barnetoget.

På ettermiddagen så er det først en åpningsappell ved FAU, så kommer bydelens korps innom en tur.

Etter at korpset har dratt så setter vi i gang med aktiviteter, lek og moro, samt salg av kaffe, brus, kaker, is etc, og loddsalg med et rikt utvalg av store og små premier. Det er helt utrolig forresten hva nærmiljøet stiller opp med av premier. Jeg er foreldrekontakt på 5 trinn, og har hatt ansvar for premieinnsamling. Det har vært moro!!

Av aktiviteter så har vi i år: Aktivitetskort; 4 aktiviteter og det venter en premiepose, Fiskedam, ballkast, spikerbord, ringkast, potetløp, svampekasting og ridning på hest.

Dette er ting som har gått igjen år etter år, og det er alltid stor stas!

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-12, 01:27   #25
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hos oss arrangerer FAU, og 17.mai-komiteen i FAU har ansvaret. Oppgavene i forkant og på selve dagen er det foreldrene i 2. og 5. klasse som står for, i hovedsak å være mannskap på aktivitetene (stemple kort og holde orden på sekkeløp og sånn) og stå i tombolaen/levere ut premier (som samme klasser står for innsamlingen av) samt kafedriften. Det er max 1 time arbeid pr. elevforesatt. Helt overkommelig. Alle andre år har alle helt fri.

Til HI: Det høres ut som om du har mange fine tanker om hvordan arrangementet kan/bør arrangereres - bli med i FAU!

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-12, 09:37   #26
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Her er det 4. trinn som arrangerer 17. mai - med bakehjelp fra 1. trinn. Det betyr at vi som har førsteklassing i år må bake, jeg har fått tildelt glutenfri kake - takk til toro som hjelper meg med det.

Det er gratis inngang, det er kafe i gymsalen og et par pølse-/brus-kiosker. Tidligere år har alle barna fått gratis is og brus, men jeg lurer på om det bare blir gratis is i går siden de gikk med underskudd i fjor (etter min mening fordi de leide inn en diger rodeodings, helt unødvendig). Da vi hadde arrangementet for to år siden gikk vi ca. 10 000 i overskudd - og da fikk alle barna gratis is og brus. Byens bryggeri har spesialpriser for skolene i anledning 17. mai. Vi betalte under ti kroner per brus tror jeg, og solgte dem ut igjen for 15 - billigere enn kiwi )

Aktivitetene koster ingenting for barna å være med på. 4. trinn har ansvar for å skaffe gevinster, enten fra egne arbeidsplasser eller fra lokalt næringsliv. Det pleier å være rikelig med smågevinster. Vi har også lotteri med litt større gevinster, som vi også hovedsaklig har fått til gratis.

Vi må være ute, skolen har ikke lokaler som kan huse hele skolen, pluss foreldre og besteforeldre på en og samme tid. Kafeen er i gymsalen så noen kan sitte der, men det er ikke dumt å ta med egne stoler. (Vi gjør aldri det, vi rusler stort sett rundt, setter oss på en stein hvis vi blir slitne. )

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-12, 09:47   #27
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

På vår skole med rundt 570 elever er det to trinn som har ansvar for 17. mai. Noen uker i forkant går det ut skriv om man kan bidra med kaker og eller gevinster. Vi bidrar som regel med kake. De to årene vi var i de ansvarlige klassene (så langt) måtte jeg melde pass på grunn av eksamen 18. mai begge årene. Nå går vi straks inn i en 4-årsperiode med ansvar. Regner med å ta vår del da.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-12, 09:49   #28
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi har det jeg syns er en liten skole, ca 400 elever fra 1. til 7. trinn. Hos oss er det skolekorpset som selger mat og foreldrene der som stiller på dugnad.

I tillegg er det 3. trinn som arrangerer lekene og jeg tror 5. trinn som er i 17. mai komiteen.

Med foreldrekontakt, leder av arrangementskomiteen for lekene, 3.trinnselev som også går i korpset er vi opptatt fra 0730 til kl 1400 i år, begge foreldrene. 5 åringen blir nødt til å være med på dugnadene. Tidligere har vi ikke hatt noen oppgaver.

Gammel 12-05-12, 09:52   #29
Slettet bruker
Passiv

Standard

Ungene våre går på en skole med ca. 500 elever. Tredje, femte og syvende klasse har ansvar for arrangementet, som er ganske omfattende, med flere kafeer, ballongsalg, aktiviteter osv. osv. osv.
Jeg skulle ønske at de kunne begrenset seg litt. Våre 17.maier er båndlagt for mange år fremover, og på et sted vi egentlig ikke har lyst til å tilbringe nasjonaldagen.

Svar med sitat
Gammel 12-05-12, 09:55   #30
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hos oss er det ett trinn som står for hele opplegget. Jeg syns egentlig det er en helt grei løsning, da får man en skikkelig runde per barn og står fritt til å gjøre som man vil de andre årene. Så vidt jeg har skjønt er organiseringen satt skikkelig i system med en "oppskrift" på hvordan dette skal gjøres.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-12, 13:15   #31
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Neste år går pompen i 2. klasse, og er da en av klassene som skal være med på arrangementet. Jeg er klassekontakt neste år, så jeg regner med at jeg får prøvd meg litt da.

Det jeg kanskje reagerer aller mest på, er at alle klassene må bidra hvert eneste år. Det ville vært mer fair om det feks var to år ila skoletiden man måtte påregne å stille opp ekstra. Min egen helse, mannens turnusjobbing, og våronna er med på gi meg vibber som tilsier at 17.mai kommer til å bety mye jobbing på meg fremover.

Også tenker jeg at her er det ingen mulighet for barn å komme alene for å delta. Det finnes sikkert barn som har det vanskelig hjemme, foreldre som ikke ønsker å delta, syke foreldre og hva_har_du. Og her får de altså ikke være med å delta uten å ha kjøpt en inngangsbilett først.
Ikke aner jeg hvordan de har tenkt å løse akkurat det heller. Om det er porter man må igjennom eller hva. Kan aldri tenke meg at de setter opp gjerde rundt hele skolen. FAU ja. Må man ikke velges inn der?

Gammel 12-05-12, 15:30   #32
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hos oss er klassekontaktene automatisk med i FAU, og så velger man seg inn i ønsket komite.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-12, 15:49   #33
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Standard

Jaja. Da får jeg se til høsten hva det blir til. Jeg har ikke hatt barn på denne skolen før, så jeg vet ikke hvordan ting foregår her.

Gammel 12-05-12, 15:53   #34
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes også det er en uting når alle må delta hvert år. Da blir 17.mai alltid en stressgreie. Heller en ordentlig innsats en 2-3-4 ganger og slappe helt av de andre årene.

Sist redigert av rine : 17-05-12 kl 07:27.
rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-12, 17:01   #35
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hos oss er det ett trinn som har ansvaret for 17. mai og det vet man om fra barnene begynner. Jeg synes det er veldig greit. Vi regner med at de to årene går 17. mai ettermiddag bort i arbeid. De andre gangene kan vi bare rusle bort og være deltakere.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-05-12, 18:08   #36
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er det hvert år. Dvs man kan jo ha flaks noen år i og med at ikke alle foreldre på hvert trinn stiller hvert år, men jeg har vært klassekontakt og greier ikke si nei. Kombinert med å stå langt oppe på klasselista medfører det jobb hvert år.

Gammel 12-05-12, 23:07   #37
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Skole her med ca 400 elever, første året jeg har barn der (og siste, vi får ny skole til høsten). Her er det 7. klasse som har ansvar for 17. mai tror jeg. 1. klassene med foreldre må på dugnad før 17. mai, helt levelig tenker jeg.

Akkurat hva som skjer 17. mai aner jeg ikke siden vi aldri har vært på den skolen, men jeg antar at det er kaker/brus/is/pølser og leker.

Gammel 16-05-12, 14:17   #38
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Standard

Det visst mange som reagerer på opplegget i år.

:leser avisen:

Gammel 16-05-12, 14:28   #39
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Skole med ca 500 elever, korps og et trinn har ansvar. Korpset får pengene. Helt greit. Vi vil jo ha musikk-korps.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-12, 14:34   #40
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hos oss er det 3. klasse-foreldrene som har ansvaret for leker (og gevinster til barna), og 5. klasse for maten, tror jeg. Det er gratis inngang og ikke noe loddsalg, mener jeg å huske, bare salg av is og pølser og slikt. Alt foregår i skolegården; det finnes noe utstyr til leker som jeg tror hører til skolen. Eventuelt overskudd regner jeg med at går til støtteforeningen for skolen - dette er en privatskole, og støtteforeningen bidrar til f.eks. utrustning av SFO-rom og skolegård og slikt.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:12.