Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Bunadvalg

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-05-12, 21:16   #1
gullet
stille

gullet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunadvalg

Jeg ville ikke ha bunad i konfirmasjonsalder, men fikk av mine svigerforeldre i 25-årsgave.
For meg var det en selvfølge å velge en av bunadene fra mitt hjemsted.
Vestfold.
Mamma var veldig ivrig på at jeg skulle velge en bunad fra Telemark som er hennes familiested.
Jeg er fremdeles glad for at jeg valgte som jeg gjorde.

Gammel 06-05-12, 21:21   #2
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Min sønn har bunad. Herredrakt fra
Vest-Agder som svigermor har sydd. Jentungen har også, stripestakken. Svigermor er fantastisk der, og skal få sy bunader så lenge barna selv ønsker å ha, og hvis guttungen vil ha senere skal han selvsagt få det han og.

Gammel 06-05-12, 21:33   #3
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Den er så fin Daisy! Det er litt kult å ha noe som nesten ingen andre har også.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 21:35   #4
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Den er så fin Daisy! Det er litt kult å ha noe som nesten ingen andre har også.

Og så har jeg en flott sognebunad hvis jeg skulle finne på å ta av 20 kg.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 21:36   #5
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har også lyst å si at guttungen min SKAL ha bunad, men det koster vel fort førti-femti tusen med en bunad, og jeg er ikke interessert i å kjøpe flere enn en. Og helst til konfirmasjonen, hvis det er mulig.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 21:40   #6
Sonar
Bør lage seg en tittel selv

Sonar sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Guttene skal få bunad om de vil ha, men jeg tviler sterkt de vil ha til konfirmasjonen. Ingen menn i familiene våre har bunad, så jeg er ikke vant med menn i bunad. Men jeg skal gledelig være med å sponse bunad til guttene om de ønsker det når de blir voksne.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 21:21   #7
Daisy

Daisy sin avatar

Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Min mann er fra Fana og min mor har sydd eller kjøpt husker ikke, hun pleier å plutselig outsource... fanabunad til ham. Han er SÅ flott i den! Tenker gutten vår skal ha lik.
Mamma hadde så lyst at han skulle ha bunad haha. Så fikk han hatt, sko og sølv pluss strikkede sokker av foreldrene sine.

Tre stk!

Sist redigert av Daisy : 06-05-12 kl 21:29.
Gammel 06-05-12, 21:43   #8
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg håper poden vil ha bunad, men han får det ikke til konfirmasjonen for da er han ikke ferdig utvokst.

Jeg har Sunnmørsbunad, jeg er fra Sunnmøre , det er mine forelder også.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 21:43   #9
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Både jeg og eldste har valgt bunad fra fylket. Mannen også. De tre andre (gutter og jenter) får bunad til konfirmasjon og i tjueårene. Vi betaler. Og selvsagt skal de ha. Å få pengene er ikke et alternativ.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 21:46   #10
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Statistisk er det også stor forskjell på gutter og jenter ved konfirmasjonsalder i forhold til kroppslig utvikling. Det er noen gutter som skyter i været i løpet av året før de blir konfirmert, men en god del vokser i rekordfart først året etter. Langt flere jenter har nått sånn ca. fullvoksen lengde.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 21:49   #11
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes veldig mange gutter vokser i første på vidergående. De er bøtteknotter når jeg sender dem fra meg og ser ut som menn når jeg treffer dem ret etter.

Gammel 06-05-12, 21:55   #12
Daisy

Daisy sin avatar

Standard

Jeg kjører naboen til skolen (vgs) daglig, den er rett ved min arbeidsplass. Det er SMÅ spjælinger som går der altså!

Tre stk!
Gammel 06-05-12, 21:59   #13
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser gutta i klassen til Frøkna, de er 1-1,5 hoder lavere enn henne, hun blir 13 år.
Regner med at de spretter i været på ett eller annet tidspunkt, men akkurat nå syntes Frøkna de er fryktelig umodne og små.

Gammel 06-05-12, 22:02   #14
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var kanskje 45 kg da jeg ble konfirmert. Nå er jeg 74. Bruker samme bunad.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 22:01   #15
naima
nerdedame

Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Trondheim
naima er litt kulnaima er litt kulnaima er litt kul
Standard

Eg trur jentungen kjem til å få Rogalandsbunad, anten etter oldemora eller mormora. Det er eit par andre kusiner i slekta, men dei trur eg ender med noko frå Telemark, trur dei har slekt der som kan sy slikt. (Prinsippielt sett skal ho få velge, altså, men det hadde iallfall vore hyggeleg om ho vil ha ein arvebunad.)

Eg har budd i Sør-Trøndelag heile livet, faren er frå Sørlandet og mora mi si slekt er frå Rogaland, så det er vel dei tre områda som er mest aktuelle å velge bunad blant, for både guten og jenta, evt kystdrakt eller bydrakt. Eg synes dei skal få velge nokså fritt, også OM dei vil ha bunad, men vi kjem absolutt til å forsøke å påvirke til å velge ein bunad frå der dei har ein viss tilhøyrigheit.

Eg ser for meg at dei får bunad til konfirmasjonen-eller-kva-dei-no-evt-markerer-cirka-då, og då kjem foreldre (evt med hjelp frå besteforeldre) til å betale, så då føler eg at vi har litt (men ikkje alt) å seie om valet også. Vil dei absolutt ikkje ha noko med tilhøyrigheit så er det mogleg vi vurderer å ikkje kjøpe det til konfirmasjonen lell.... anten kan dei betale sjølv eller så kan vi KANSKJE bidra litt seinare, uansett kva dei vil ha. Eg tenker at det for det første er rundt 10-12 år til vi må ta noko val rundt dette (så kanskje eg ombestemmer meg ), og for det andre kan det godt hende ungdommens bastante meiningar om ein bunad som er FIN er langt mindre bastante nokre år seinare, og difor bør få modnast litt.

Sånn som eg ser det no så er bunad ein del av konfirmasjonsgåva, men dei kan ikkje velge å få pengane eller ei anna gåve av tilsvarande verdi i staden. Kanskje set vi av pengane til bunad nokre år seinare om dei ikkje vil ha til konfirmasjonen, men det er ingen garanti for det. Og kanskje får dei litt meir i konfirmasjonsgåve om dei ikkje får bunad (litt dobbelt opp om dei får bunad når dei er 25 altså...), men det er heller ikkje sikkert.

naima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 22:06   #16
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Jeg var sikkert 50 kilo den gang da og 73 kilo nå. Knis.

Gammel 06-05-12, 22:07   #17
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Jeg var sikkert 50 kilo den gang da og 73 kilo nå. Knis.

Ja, og samme bunad.

Gammel 06-05-12, 22:09   #18
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg var nok også rundt 45 kilo, sikkert ikke det heller. (jeg var ikke 50 når jeg ble 18)

Men til gjengjeld er jeg faktisk bare 51,5 igjen nå da, to barn og mange år senere. Så egentlig er bunaden min fortsatt ganske dobbel...

Gammel 07-05-12, 10:37   #19
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Jeg var nok også rundt 45 kilo, sikkert ikke det heller. (jeg var ikke 50 når jeg ble 18)

Men til gjengjeld er jeg faktisk bare 51,5 igjen nå da, to barn og mange år senere. Så egentlig er bunaden min fortsatt ganske dobbel...

Dette var argumentet mitt da jentungen fikk bunad. Hun som monterte den mente at du måtte ha legg til å doble str omtrent og det ble ikke pent rett og slett. Hun mente det var dumt å gjøre det på en måte som ble penere for da hadde hun ikke fullt så mye å gå på. Jeg er veldig glad for at bunaden min ikke har så mye å gå på for jeg har ikke trengt å endre min i det hele tatt siden konfirmasjonen. Er 3 kg tyngre nå enn jeg var da jeg ble konfirmert så det er ikke alle som legger på seg 20-40 kg etter konfirmasjonen.

Gammel 06-05-12, 22:21   #20
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med ungene sine. Mamma broderer, men monterer ikke. Med leddgikten blir det ikke lettere med årene, og Mikro er 1 år gammel...

Tante broderer og monterer, har gjort detpå oppdrag i mange år, men har sluttet nå. Tok for kusina mi i år, og har lovet søstra hennes om noen år. Mamma håper å få henne til å ta min svigerinne sin, som mamma skal brodere. (min bror fikk altså bunad av sin samboer fordi hun får seg bunad nå)

Ingen kan herrebunad, så de må ut på det freemmede marked (som nok er årsaken til at min bror ikke har fått montert sin enda) og om noen kan lage til Mikro om tretten år er høyst uvisst.

Jeg nå enten gå i lære...

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:11.