Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Sykepleiere og lønn

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-04-12, 10:21   #21
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Sykepleiere og lønn

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg synes, til tross for at jeg ser lenger oppe i tråden at jeg ikke synes det, at det er greit å lokke med lønn for å få tak i kvalifiserte mennesker. Hvor mange års utd.man har, behøver ikke ha noe å si.

Jeg mente lærere sånn i form av hvordan forhandlerne deres krever og forhandler altså, ikke at alle lærere mener dette.

  Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 10:25   #22
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sykepleiere og lønn

Opprinnelig lagt inn av emin, her.

Mens jeg synes det er urettferdig at min mann uten noe mer enn øk/adm på videregående tjener flere titalls tusen mer enn meg i året (jeg er sykepleier, lønnet etter 8 år ansiennitet).

Ja. Slik er med på å gjøre yrket mindre attraktivt.
Jeg vegrer meg mot å gå tilbake til yrket pga ubekvemme arbeidstider og veldig travle dager. Det er ikke hyggelig å ha en travel jobb når det går utover syke eller gamle mennesker som hadde fortjent bedre, og du dermed ikke får gjort jobben du hadde ønsket. Jeg håper noe snart blir gjort med både lønn og bemanning. Spar i andre budsjetter!

Derfor jobber jeg nå i barnehage, var så heldig å få jobb som støttepedagog med førskolelærerlønn (pga lang erfaring med barn på sykehus). Men får ikke fast jobb når jeg ikke har pedagogikk, så det er store sjanser for at jeg må gå tilbake til yrket mitt.

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 10:55   #23
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sykepleiere og lønn

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Ja. Slik er med på å gjøre yrket mindre attraktivt.
Jeg vegrer meg mot å gå tilbake til yrket pga ubekvemme arbeidstider og veldig travle dager. Det er ikke hyggelig å ha en travel jobb når det går utover syke eller gamle mennesker som hadde fortjent bedre, og du dermed ikke får gjort jobben du hadde ønsket. Jeg håper noe snart blir gjort med både lønn og bemanning. Spar i andre budsjetter!

Derfor jobber jeg nå i barnehage, var så heldig å få jobb som støttepedagog med førskolelærerlønn (pga lang erfaring med barn på sykehus). Men får ikke fast jobb når jeg ikke har pedagogikk, så det er store sjanser for at jeg må gå tilbake til yrket mitt.

Du har ikke mulighet til å ta noe pedagogikk ved siden av jobb? Nettstudie eller noe?

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 15:42   #24
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Sykepleiere og lønn

Jeg svarte på ditt spørsmål omhva som burde sammenlignes. Jeg enhet uenig i dine betraktninger over her.

  Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 15:45   #25
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.619
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykepleiere og lønn

Bøndene snakker vel noe urettferdihet i forhold til inntektsmulighet.
Der har man forresten et mannsdominert lavtlønnsyrke.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 15:54   #26
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykepleiere og lønn

De tingene jeg snakker om er for øvrig også en del av hva jeg mener er galt i hvordan man går frem på mange felt. Man profilerer sykepleiere nærmest som profesjonelle engler, vektlegger de varme hendene og det varme blikket. Og det virker noen ganger som at man kjører noe som ligner mer som martyrargumentasjon for nattjobbing osv. Jeg mener man i større grad bør fokusere på den faglige kompetansen. Og når jeg sier "man" så mener jeg i stor grad de som profilerer og forhandler på vegne av sykepleierne selv.

Der tror jeg sykepleierforbundet og andre kunne lært mye av de yrkesgruppene de ofte sammenligner seg med. Istedet for å prate om urettferdighet og "det er jeg som er snill mot din gamle bestefar" osv. så kunne man kanskje heller se litt på og lære av hvordan f.eks. ingeniørene har gjort det?

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 15:56   #27
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Sykepleiere og lønn

Forøvrig kan jeg dementere at det er vanlig at en ingeniør tjener 550 per time. I grunnlønn.

  Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 17:39   #28
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.827
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Sykepleiere og lønn

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Når det kommer til meg og mitt syn på sykepleierlønn og slikt; Jeg tenker ikke "urettferdig" så mye. Det som er/var viktig for meg er hvordan den faglige kompetanse lønnes. Jeg synes lønnen for faglig kompetanse (grunnlønna) er langt viktigere enn lønnen for evnen til å holde meg våken klokka 4 om morgenen eller om kalenderen viser at det er søndag (tillegg). Det som sier noe om hvordan min fagkunnskap verdsettes vises i grunnlønna.

Jeg er helt enig i tanken bak dette, men til syvende og sist vil jo dette aldri kunne fungere i praksis. Dersom jeg hadde måttet jobbe nesten like mange netter som vanlige sykepleiere jobber dager uten å få bedre betalt hadde jeg jo aldri valgt å jobbe nattestid fordi det er ekstra slitsomt å jobbe på denne tiden av døgnet (og det igjen stiller ekstra krav til skjerpet konsentrasjon), både fordi kroppen ikke fungerer like godt på nattestid og fordi man som regel er mindre bemannet (uten at den faktiske oppståtte arbeidsmengden alltid er redusert fordi dette vanskelig lar seg planlegge). I tillegg er man mer utsatt for uønskede risikoer som økt kreftfare, søvnforstyrrelser, ect. Søndager og helligdager virker ikke på samme måte i den forstand, men hvis man ikke får mer igjen for å jobbe disse kan man lettere ønske seg bort fra yrket, forståelig nok. Lite attraktive arbeidstider gir færre kandidater og dermed må noe gjøres for å kompensere for dette - og da har lønn vist seg effektivt.

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

De tingene jeg snakker om er for øvrig også en del av hva jeg mener er galt i hvordan man går frem på mange felt. Man profilerer sykepleiere nærmest som profesjonelle engler, vektlegger de varme hendene og det varme blikket. Og det virker noen ganger som at man kjører noe som ligner mer som martyrargumentasjon for nattjobbing osv. Jeg mener man i større grad bør fokusere på den faglige kompetansen. Og når jeg sier "man" så mener jeg i stor grad de som profilerer og forhandler på vegne av sykepleierne selv.

Mener du at NSF har spilt på dette i (opptakten til) lønnsforhandlingene? Eller mener du generelt i slike diskusjoner? Jeg må innrømme at jeg ikke har lagt merke til dette, men mer at det spilles på viktigheten av å ha tid til å få utføre arbeidsoppgavene sine under verdige forhold for både sykepleier og pasient. Og dette mest av alt på bakgrunn av kvalitetsmessige faktorer, men også det medmenneskelige aspektet. Glorier og englehår har jeg sett fint lite til Kan du utdype dette litt mer? (Med varme hender og varmt blikk tenker jeg da på de medmenneskelige faktorene som å kunne sette seg ned de min det krever å ta samtalen om alvorlige tanker rundt situasjonen som pasienten har, bruke 10 min på å prate med pasienten som krever stadig mer smertestillende uten å ha en tilsvarende smerteproblematikk for å finne ut hva som trigger behovet, ect. Altså nødvendigheter som man gjerne ikke åpner opp for når man har et presset tidsskjema.)

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 18:07   #29
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Sykepleiere og lønn

Jeg for min del gir fullstendig beng i om jeg har timelønn, månedslønn, bonuslønn, tøyselønn eller hva det nå er. Det jeg lever av er det som triller inn på kontoen min. Det jeg selger er da tiden min, og innbakt i den pakken er det jeg kan. Noen ganger vil arbeidsgiveren min at jeg skal jobbe natt, dag, dag og natt, være tilgjengelig på kort varsel midt i ferien, flytte ferien eller annet, og noen ganger som i ganske ofte så sier jeg ja til dette. Også lever jeg da av pengene jeg tjener.

Om man skal sammenligne grunnlønn for en ingeniør hvor mange tillegg ofte er innbakt mot grunnlønn for en sykepleier hvor alle tilleggene kommer ved siden av så blir jo sammenligningen verdiløs.

  Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 20:11   #30
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sykepleiere og lønn

Opprinnelig lagt inn av emin, her.

Du har ikke mulighet til å ta noe pedagogikk ved siden av jobb? Nettstudie eller noe?

Har lenge tenkt på saken, sjekket høyskoler (ble omfattende) og nettbasert studier; men vet ikke hvorvidt det lar seg gjøre, i kombinasjon med jobb og barn.
Selvstudium og selvdisiplin er ikke min sterke side - men det kanskje kan endres?? Kanskje noen som har erfaring med dette?

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 20:20   #31
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.142
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykepleiere og lønn

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Har lenge tenkt på saken, sjekket høyskoler (ble omfattende) og nettbasert studier; men vet ikke hvorvidt det lar seg gjøre, i kombinasjon med jobb og barn.
Selvstudium og selvdisiplin er ikke min sterke side - men det kanskje kan endres?? Kanskje noen som har erfaring med dette?

Jeg tok PPU kombinert med 80% jobb. Det gikk veldig fint.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 21:09   #32
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sykepleiere og lønn

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg tok PPU kombinert med 80% jobb. Det gikk veldig fint.

Takk for tips! Ser ut som nærmeste for meg er Høyskolen i Buskerud. Hva har du gjort med den tilleggsutdannelsen? Man får vel ikke fast førskolelærerstilling? Men kan sikkert gå videre på småbarnsped/bhg-ped?

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 22:04   #33
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykepleiere og lønn

Nattejobb og jobbing på røde dager skal selvsagt kompenseres på et vis. Men jeg tror det kan være lurt å definere hva man mener når man snakker om f.eks. sykepleielønninger. Når jeg har jobbet nattevakt så har både jeg, hjelpepleieren, portøren, den ufaglærte assistenten osv. alle fått tillegg fordi det er natt. Det sier lite om nivået på den enkeltes lønn for den faglige kompetansen de bringer til bordet.

Når det gjelder profileringen og hva det fokuseres på når det gjelder lønn; Visst er empati og omsorg viktig, men jeg tror man kunne kommet lenger i forhold til lønn om man fokuserte litt mer på fag og kompetanse enn man gjør i dag. Spesielt når man snakker om lønn. Eller som en foreleser sa under studiet (fritt etter hukommelsen): "Kommer jeg inn på akutten med en unge som ikke puster driter jeg i hvor varme hendene dine er eller hvor snill du er. Jeg bryr meg om hvorvidt du kan jobben din og redder ungen min."

Det betyr selvsagt ikke at ikke sosiale antenner er viktig i jobben. Eller at de som ønsker å fremheve sin faglige kompetanse er noen kalde jævler. Man kan være grei, omgjengelig, omsorgsfull og alt det der og allikevel ønske bedre lønn for sin kompetanse.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-12, 01:18   #34
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.142
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykepleiere og lønn

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Takk for tips! Ser ut som nærmeste for meg er Høyskolen i Buskerud. Hva har du gjort med den tilleggsutdannelsen? Man får vel ikke fast førskolelærerstilling? Men kan sikkert gå videre på småbarnsped/bhg-ped?

Jeg jobber som lærer. Jeg har senere tatt spes.ped + at jeg hadde noen fag fra før. Jeg jobber mye med vanskeligstilt ungdom (også kalt "verstinger") og har fått en helt ny arbeidshverdag der jeg stortrives. Jeg skal selvsagt aldri si aldri, men akkurat nå tenker jeg at jeg aldri går tilbake til sykepleieryrket.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no