Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Kjøpsråd MacBook Pro eller iPad

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-04-12, 15:07   #1
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kjøpsråd MacBook Pro eller iPad

Min gode gamle MacBook trakk sitt siste sukk før helgen, og jeg blir litt desperat over å skulle være alene hjemme i påsken uten å kunne surfe på nett. Jeg har ikke iPhone, og den telefonen jeg har egner seg temmelig dårlig til nettsurfing. Dermed har jeg motet meg opp til å tømme kontoen og kjøpe en ny MacBook, den billigste utgaven til 10.000. Imidlertid ser jeg på mac1-forumet at ny MacBook Pro ventes om en måned eller to. Man kan jo aldri stole helt på rykter, men jeg ble så i tvil.

Spørsmålet er altså om jeg bør vente, eller slå til og kjøpe nå. Jeg er ingen proffbruker, så sannsynligvis vil det ikke utgjøre noen særlig forskjell for meg, og jeg trenger den jo NÅ! Helst i går. På den annen side tilstår jeg at det vil føles litt ergerlig å ha kjøpt en såpass dyr ting for så å oppleve at en splitterny ting kommer om en måned.

Dermed kom jeg på at jeg kanskje skulle kjøpe en iPad nå mens jeg venter på at den nye kommer i salg. Problemet er at jeg egentlig ikke har budsjett til begge deler, jeg har knapt nok budsjett til den ene. Jeg tror jeg vil trenge en MacBook/laptop fremover da jeg skal skrive litt småting, en artikkel og sånt, og iPad egner seg vel ikke til det? På den annen side kan jeg sikkert låne datterens laptop i en overgangsperiode til lengre dokumenter.

Jeg har ikke tenkt noe særlig på iPad-innkjøp før akkurat nuh, så jeg saumfarte forumet her og basert på det jeg har fått ut av andres erfaringer tenker jeg at en 32GB med 3/4G er det jeg eventuelt vil ha, men jeg tilstår at jeg egentlig ikke har peiling på hvor mye lagringskapasitet jeg har behov for. Det vil vel mest være dokumenter og kanskje noen serier/filmer, ikke noe særlig bilder eller spill.

Så jeg er fryktelig i tvil og må bestemme meg fort. Må handle i morgen, senest. Jeg ser dessuten at de nye iPadene er utsolgt de fleste steder (gaaah!), men tror jeg har klart å lokalisere noen i rimelig nærhet, jeg får eventuelt ta en ringerunde. MacBook regner jeg med er på lager de fleste steder (?)

Er det noen som har innspill? Jeg klarer ikke bestemme meg og er i ferd med å bukke under av presset.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-12, 15:19   #2
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.230
Blogginnlegg: 674
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøpsråd MacBook Pro eller iPad

iPad er ikke egnet til å skrive artikler på, synes jeg, men du kan få kjøpt et nett lite tastatur til den, og da kommer du vel likevel under prisen på en alminnelig lapmac. Og iPaden er kjempefin til mye annet - surfing og boklesing og sånt, for eksempel.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-12, 15:19   #3
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.912
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kjøpsråd MacBook Pro eller iPad

Jeg vil ikke anbefale iPad om du skal skrive med den. Men den er super til surfing, se på bilder og film med. Nå får du vel iPad2 ganske greit priset, så det kan jo være en løsning til du får råd til ny MacBook.

Selv har jeg kun hatt iPad som privatmaskin i et halvår, men jeg savner veldig flere funksjoner som jeg har med vanlig pc. Så det blir heller ny laptop enn iPad3.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-12, 15:26   #4
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kjøpsråd MacBook Pro eller iPad

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

iPad er ikke egnet til å skrive artikler på, synes jeg, men du kan få kjøpt et nett lite tastatur til den, og da kommer du vel likevel under prisen på en alminnelig lapmac. Og iPaden er kjempefin til mye annet - surfing og boklesing og sånt, for eksempel.

Ja, jeg har tenkt på det med å kjøpe et snertent lite tastatur til den, men jeg vil vel få ganske lite lagringsplass? Bøker leser jeg på Kindle, men iPad frister av andre grunner, absolutt! Det er bare det at jeg i utgangspunktet tenkte at jeg måtte ofre den av fornuftsgrunner.

Opprinnelig lagt inn av venla, her.

Jeg vil ikke anbefale iPad om du skal skrive med den. Men den er super til surfing, se på bilder og film med. Nå får du vel iPad2 ganske greit priset, så det kan jo være en løsning til du får råd til ny MacBook.

Selv har jeg kun hatt iPad som privatmaskin i et halvår, men jeg savner veldig flere funksjoner som jeg har med vanlig pc. Så det blir heller ny laptop enn iPad3.

Ja, jeg tenker også ny laptop fremfor ny iPod, absolutt! Men så er det dette med at det snart kommer en ny, og at jeg trenger en eller annen maskin umiddelbart. Noe i meg stritter i mot å kjøpe gammel iPad når det allerede er kommet en ny, og noe i meg stritter i mot å kjøpe "gammel" MacBook når det snart kommer en ny.

Hm. Kjøpe gamme iPad nå og vente på den nye MacBook da kanskje?

Tusen takk for svar, begge to!

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-12, 15:38   #5
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøpsråd MacBook Pro eller iPad

Jeg mener iPad i hovedsak er et supplement til en vanlig PC/Mac. Gå for Macbook pro.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-12, 15:39   #6
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kjøpsråd MacBook Pro eller iPad

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Jeg mener iPad i hovedsak er et supplement til en vanlig PC/Mac. Gå for Macbook pro.

Selv om det kommer en ny modell om en måned eller to?

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-12, 15:41   #7
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøpsråd MacBook Pro eller iPad

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Selv om det kommer en ny modell om en måned eller to?

Ja, om det ikke er dramatiske endringer som gir deg veldig mye mer valuta for pengene så.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-12, 15:42   #8
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kjøpsråd MacBook Pro eller iPad

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Ja, om det ikke er dramatiske endringer som gir deg veldig mye mer valuta for pengene så.

Ja, det er dét. Jeg aner jo ikke.

Takk for innspill!

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-12, 18:14   #9
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kjøpsråd MacBook Pro eller iPad

Hvorfor iPad eller MBP? Et alternativ vil jo også kunne være Macbook Air?

Ellers er det sannsynlig at det kommer nye MBP-er nå snart. Men når de lanseres og når de er leveringsdyktige kan være litt vanskelig å svare på. Intel lanserer nye prosessorer om noen uker. Alle pc-produsentene kommer samtidig til å lansere nye modeller med disse. Men når de er leveringsdyktige kan være et litt annet spørsmål.

Personlig tror jeg Macbook Pro kan komme til å endre seg litt nå. Jeg tipper man vil kunne se maskiner som er langt tynnere og lettere enn dagens modeller. Egentlig en mellomting av dagens modeller og Macbook Air. Jeg tror og håper at Apple kaster ut den optiske også på nye MBP.

Men har man begrensede behov kan Air være et godt valg. Ytelsen er ikke helt den samme, men har man et relativt begrenset bruk holder den nok godt.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-12, 20:26   #10
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.915
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøpsråd MacBook Pro eller iPad

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Jeg mener iPad i hovedsak er et supplement til en vanlig PC/Mac. Gå for Macbook pro.

Jeg er enig i dette. Jeg har riktignok Macbook Air og iPad, men den ene utelukker på ingen måte den andre. De supplerer hverandre, hvert til sitt bruk.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no